About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Monday, June 7, 2010

Askar Wataniah di 50 Parlimen

Sumber utusan
Oleh AZRAN FITRI RAHIM
azran.rahim@utusan.com.my

KUALA KRAI 6 Jun - Kementerian Pertahanan akan memperluaskan pasukan Askar Wataniah ke 50 kawasan Parlimen tahun ini dengan melibatkan sekurang-kurangnya 5,000 sukarelawan.

Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Dr. Abdul Latif Ahmad berkata, pasukan tersebut adalah penghubung di antara tentera dengan rakyat di samping dapat memberi semangat kepada generasi baru mencurahkan khidmat murni kepada negara.

Beliau berkata, pihaknya juga menyasarkan untuk meningkatkan anggota Askar Wataniah dengan nisbah dua orang berbanding seorang anggota tentera menjelang 2020.

''Sambutan yang kita terima setakat ini amat baik dan ia bertujuan memastikan penglibatan semua pihak terhadap tanggungjawab bagi menjaga negara.

''Ini merupakan hasrat kita untuk 'merakyatkan tentera' dan 'mententerakan rakyat' disebabkan itu kita menyasarkan setiap Parlimen terdapat 100 anggota sukarelawan,'' katanya.

Beliau berkata demikian selepas Majlis Pelancaran Kompeni Askar Wataniah Batalion 3, Rejimen 506, kawasan Parlimen Ketereh, Kubang Kerian, Kota Bharu dan Machang di Kem Sungai Durian di sini hari ini.

Turut hadir, Panglima Tentera Darat, Jeneral Datuk Zulkifeli Mohd. Zin dan Panglima 2 Divisyen, Mejar Jeneral Datuk Mohd. Noor Daud.

Abdul Latif berkata, pihaknya juga sedang mengkaji untuk menaikkan elaun anggota Askar Wataniah tetapi ia bukan menjadi faktor utama untuk menarik orang awam menyertai pasukan tersebut.

''Tanpa elaun pun penglibatan orang ramai amat memberangsangkan, jadi elaun bukan menjadi faktor penarik tetapi kita sedang mengkajinya.

''Kalau Askar Wataniah mengambil kira mengenai elaun, mereka bukan lagi anggota sukarela tetapi 'askar elaun' bagaimanapun saya ucap terima kasih kepada mereka yang menyertai pasukan ini," katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, pihaknya juga merancang untuk menubuhkan unit komunikasi Askar Wataniah yang melibatkan pengamal media.

Katanya, kepakaran yang dimiliki pengamal media boleh digunakan untuk mewujudkan perkongsian pintar dengan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) kerana ia penting ketika berlaku peperangan.

''Selepas ini, kita minta wartawan untuk menyertai Askar Wataniah disebabkan kita akan mewujudkan sebuah unit komunikasi kerana dalam peperangan strategi komunikasi amat penting.

''Pengalaman dan kepakaran yang dimiliki oleh wartawan boleh dicurahkan untuk bersama-sama Askar Wataniah secara sukarela untuk mempertahankan negara," katanya.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini