About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Tuesday, January 19, 2010

Maktab Tentera sasar tarik pelajar bukan Melayu

Sumber: Utusan

PETALING JAYA 14 Jan. - Kementerian Pertahanan diberi amanah oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menarik minat lebih ramai pelajar bukan Melayu melanjutkan pelajaran ke Maktab Tentera Diraja (MTD).

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, amanah itu perlu direalisasikan sebaik sahaja kampus baru MTD di Sungai Besi siap dalam tempoh dua tahun lagi.

Katanya, Perdana Menteri mahu sekurang-kurangnya 30 peratus daripada pelajar MTD terdiri daripada bukan Melayu berbanding kurang lima peratus ketika ini.

"Ketika ini, tidak ramai pelajar bukan Melayu berminat menyertai MTD dan permohonan daripada mereka juga amat kurang.

"Tetapi, berdasarkan konsep 1Malaysia, saya yakin kita akan menerima lebih daripada 30 peratus pelajar bukan Melayu," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menghadiri Malam Amal Satu Malaysia anjuran Kumpulan Vesta di Hotel One World di sini hari ini.

Pada majlis itu, beliau turut menyerahkan sumbangan Vesta kepada enam rumah anak yatim.

Kumpulan Vesta turut menyampaikan sumbangan RM25,000 kepada Tabung Kebajikan Rejimen 21 Gerup Gerak Khas (GGK).

Turut hadir ialah Pengerusi Eksekutif Kumpulan Vesta, Datuk Seri Caren Teoh; Ketua Eksekutifnya, Dr. Dixon Chai dan Panglima GGK, Datuk Samad Yaakob.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini