About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Wednesday, October 7, 2009

Inspeka lahir pegawai kanan tentera berkaliber

Sumber utusan
Oleh ASHRIQ FAHMY AHMAD
pengarang@utusan.com.my

SELARAS kehendak Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang memerlukan setiap pegawai mahupun anggota sentiasa berpengetahuan tinggi dalam melaksanakan tugasan, pelbagai program dan pembangunan modal insan telah dirangka dan dilaksanakan.

Antaranya penubuhan Institut Pegawai Kanan Tentera Darat (Inspeka) di Port Dickson, Negeri Sembilan, yang bertujuan memantapkan ilmu dalam kalangan pegawai ketiga-tiga cabang perkhidmatan ATM.

Institut ini berperanan sebagai pusat kecemerlangan kepimpinan tentera dan memiliki segala kemudahan prasarana dan tenaga pengajar yang terbaik.

Ia kini diterajui oleh Brigedier Jeneral Datuk Suhaimi Mohd. Zuki sebagai komandannya, dan telah berjaya melahirkan 248 pegawai kanan berpangkat mejar ke atas.

Dengan menyandarkan sarjana dalam bidang pengurusan sebagai objektif pencapaian, institusi tersebut turut menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan Universiti Malaya (UM).

Menurut Suhaimi, kerjasama dengan UM adalah dari segi bantuan tenaga pengajar dan pengurniaan sarjana pengurusan kepada setiap pegawai yang layak.

''Selain tenaga pengajar daripada UM, kita juga memiliki tenaga pengajar mahir daripada kalangan pegawai tentera yang terlatih.

''Di Inspeka, kita bukan sahaja menumpukan kepada bidang akademik semata-mata, malah mempertingkatkan modal insan melalui kursus pengendalian seminar yang menjurus kepada aspek pengurusan dan kepimpinan,'' jelasnya.

Tambah beliau, institut yang melatih ketiga-tiga cabang perkhidmatan ATM itu telah berjaya melahirkan pegawai berpangkat tinggi serta mahir dalam segala aspek pengurusan.
Justeru, usaha berterusan serta keprihatinan kerajaan berjaya menyediakan segala prasarana dan kemudahan di institut tersebut.

Menurutnya, menjadi hasrat tentera darat dan kerajaan Malaysia dalam melahirkan para pegawai tentera yang memenuhi segala kehendak dan tuntutan perkhidmatan dalam memastikan keselamatan negara terus terjamin.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini