About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Wednesday, September 2, 2009

PAT Baru

sumber : utusan online


KUALA LUMPUR 1 Sept. - Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin yang hari ini secara rasmi mengambil alih jawatan Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM) berazam meneruskan perubahan dan peningkatan kemampuan pasukan pertahanan negara.

Katanya, selaku Panglima ATM pertama daripada cabang udara, beliau memikul satu amanah, kepercayaan dan tanggungjawab yang amat besar untuk meningkatkan kekuatan negara di rantau ini.

Jelasnya, peningkatan kemampuan pertahanan juga mencerminkan pengukuhan maruah negara yang merupakan sesuatu yang amat perlu diberikan perhatian.

"Bersempena dengan pelantikan saya selaku Panglima ATM yang baru hari ini, saya merafak sembah melafazkan ikrar taat setia tidak berbelah bagi kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong selaku Panglima Tertinggi ATM.

"Saya juga dengan penuh takzim dan ikhlas merakamkan ucapan setinggi-tinggi terima kasih dan penghargaan kepada Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan atas penghormatan serta kepercayaan kepada saya," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas majlis serah terima tugas dengan bekas Panglima ATM, Jeneral Tan Sri Abdul Aziz Zainal di Kementerian Pertahanan di sini hari ini.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi hadir menyaksikan majlis berkenaan.

Azizan dilahirkan di Kedah pada 1952 dan mula berkhidmat dalam ATM sejak 1971 dan mencipta sejarah sebagai Panglima Tentera Udara pertama dilantik ke jawatan Panglima ATM.
Azizan berkata, beliau menyedari wujud kekangan dari segi bajet untuk meningkatkan kemampuan ATM secara mendadak, namun itu tidak menjadi penghalang kepada beliau untuk bekerjasama dengan kerajaan bagi faedah ATM.

Dalam pada itu, Abdul Aziz dalam ucapannya pada majlis itu berkata, beliau penuh yakin dengan kredibiliti dan pengalaman luas Azizan.

"Dengan sokongan semua pihak, beliau akan dapat melaksanakan segala tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan dengan jaya dan cemerlang, insya-Allah," katanya.
Menurutnya, selama empat dekad berada dalam bidang ketenteraan, ia mengajar beliau satu perkara penting iaitu perlu ada kesetiaan dalam jiwa.

"Kesetiaan saya tidak akan berubah demi negara," katanya.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini