About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Friday, September 4, 2009

Peruntukan Kementah menurun

Sumber: Utusan online
PELABUHAN KLANG 3 Sept. - Kementerian Pertahanan dijangka menerima peruntukan jauh lebih rendah dalam Bajet 2010 yang akan dibentangkan pada Oktober ini berbanding tahun lalu.

Pada Bajet 2009, kementerian itu menerima peruntukan Bajet Mengurus sebanyak RM10.65 bilion dan Bajet Pembangunan pula RM2.35 bilion.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, langkah itu mengambil kira faktor keadaan ekonomi yang dihadapi negara sekarang.

''Jumlah bajet itu saya tidak boleh umumkan kerana ia embargo, tetapi pembahagiannya masih 80 peratus untuk pengurusan dan 20 peratus bagi pembangunan.

''Kita akan guna peruntukan tersebut untuk penyenggaraan,"' katanya ketika ditanya sama ada ekoran pengurang bajet itu kerajaan tidak akan membeli kapal atau pesawat baru.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas majlis menyambut ketibaan kapal selam pertama negara, KD Tunku Abdul Rahman di Pusat Hidrografi Nasional, Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Pulau Indah di sini hari ini.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini