About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Wednesday, September 16, 2009

ATM menggalas amanah rakyat

Sumber: Utusan
Oleh AMIR SARIFUDIN
KEJAYAAN dan liku-liku yang dilalui oleh organisasi seperti Angkatan Tentera Malaysia (ATM) sekali lagi diperkatakan dan kali ini berkaitan dengan Hari Ulang Tahun ATM ke-76.

Bagi warga ATM dan bekas-bekas anggota tentera termasuk yang pernah berkhidmat semasa pentadbiran British, ia pasti mempunyai pelbagai pengertian berhubung ulang tahun tersebut. Banyak pengalaman yang ditempuhi warga tentera sebelum negara ini mencapai kemerdekaan hinggalah kini.

Bagaimanapun mungkin agak berbeza bagi kalangan orang awam yang tidak begitu menghayati ulang tahun itu kerana mereka berada di luar organisasi berkenaan. Apabila tiba tarikh 16 September, warga ATM adalah golongan paling berbangga kerana selama ini pun merekalah yang menjadi modal insan di belakang kestabilan dan keamanan negara.

Tanpa modal insan yang bersemangat waja, belum tentu organisasi besar seperti ATM dapat mengekalkan keselamatan dan kedaulatan negara hingga mendapat pengiktirafan antarabangsa. Sebagai pasukan beruniform sudah pasti rakyat melihat ATM sebagai sebuah organisasi yang mempunyai warga berkualiti, berdisiplin, berketerampilan, berkemahiran dan berpengetahuan tinggi.

Semua ciri-ciri ini akan memastikan kelangsungan dalam mempertahankan bumi Malaysia. Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi ketika diwawancara Utusan Malaysia berkata, beliau berpuas hati dengan tahap disiplin anggota-anggota tentera.

''Tahap disiplin mereka ini adalah tinggi iaitu lebih 90 peratus,'' katanya ringkas.
Apa yang dikatakan oleh Ahmad Zahid itu bukanlah retorik semata-mata kerana ukuran tahap disiplin itu berdasarkan penyelidikan oleh Bahagian Staf dan Perisikan Pertahanan (BSPP).

Menurut Ahmad Zahid, tahap disiplin warga ATM itu amat menggembirakan kerana ia sukar diperolehi oleh kebanyakan negara sedang membangun.

Kesiapsiagaan anggota dan pegawai ATM itu sekali gus menunjukkan bahawa mereka boleh digerakkan dalam apa jua operasi sama ada di dalam mahupun luar negara.

Ini terbukti apabila anggota ATM diiktiraf pembabitan mereka dalam tugasan luar negara seperti di Lebanon dan sebagainya. Walaupun aset Malaysia agak kurang canggih semasa penugasan di luar negara, namun semangat ditunjukkan oleh pasukan tentera Malaysia amat tinggi dan sangat dihargai.

''Sekiranya dari semasa ke semasa ada permintaan untuk ATM menghantar pasukan menjadi tentera pengaman, kita akan hantar. Itu komitmen kita,'' katanya.

Walaupun berpuas hati dengan pretasi warga ATM bukan bermakna organisasi itu sudah boleh berpuas hati dan mendabik dada. Ini kerana masih terdapat ruang kosong yang perlu dipertingkatkan, kata Ahmad Zahid. Beliau bagaimanapun berpandangan kesiapsiagaan aset serta peralatan dalam ATM perlu dipertingkatkan lagi.

''Tahap kesiapsiagaan aset ATM pada masa ini dianggarkan kira-kira 80 peratus dan ia boleh dipertingkatkan lagi agar mencapai lebih 90 peratus,'' katanya.

Kombinasi kesiapsiagaan modal insan dan juga aset amat penting bagi sesebuah angkatan bersenjata untuk membolehkan ia bergerak menangani apa jua permasalahan serta mengekalkan kedaulatan negara. Jika satu daripada faktor itu tidak berada dalam keadaan siap siaga, kemungkinan besar pergerakan angkatan bersenjata akan cacat.

Selain memberi tumpuan kepada penyelenggaraan aset sebagai langkah meningkatkan tahap kesiapsiagaan peralatan, kerajaan melalui Kementerian Pertahanan akan memastikan wujud perseimbangan pertambahan aset melibatkan tiga cabang ATM iaitu Tentera Darat Malaysia (TDM), Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM),

Ini bakal memperlihatkan aset-aset baru bagi meningkatkan keupayaan ATM. Menurut Ahmad Zahid, walaupun bajet kementerian dijangka berkurangan 20 peratus pada tahun depan, namun pihaknya akan memastikan ia tidak menjejaskan pengoperasian ATM.

Bagaimanapun beliau tidak menyatakan secara terperinci yang dimaksudkan aset-aset baru tersebut. Pemilikan aset-aset sedia ada kata beliau, mampu untuk memantapkan operasi dalam memastikan keselamatan.

Antara langkah wajar dilakukan oleh kementerian itu yang mempunyai aset-aset besar ialah menggunakan aset sedia ada untuk mencipta dana bagi menampung pengoperasian ATM.

''Kem-kem lama akan dijadikan aset kepada kementerian pertahanan. Ia tidak akan dijual tetapi dijadikan aset dan juga boleh dijadikan bangunan pada masa hadapan.

''Nilai tanah juga boleh dijadikan aset yang berharga kepada kementerian,'' katanya.

Mengenai sambutan Hari ATM kali ini, ia akan memberi fokus kepada pendekatan keagamaan yang bertujuan mewujudkan perasaan kebanggaan dalam diri setiap anggota dan pegawai ATM. Sambutan kali ini bagi menyeimbangkan antara faktor duniawi dan ukhrawi.

''Ia juga merupakan komitmen spiritual untuk mewujudkan anggota dan pegawai tentera yang berjaya,'' jelasnya.

Menjawab pertanyaan, Ahmad Zahid berkata, cabaran keadaan keselamatan negara pada masa hadapan sangat dinamik dan tidak menentu. Justeru, ATM perlu dibangunkan dengan sistematik dan teratur agar mampu menghadapi segala macam kemungkinan.

Berikutan itu, ATM dilihat telah merangka satu rancangan pembangunan strategik jangka panjang iaitu Fourth Dimension Malaysia Armed Forces (4D MAF).

Ia melibatkan pelan pembangunan keupayaan ATM dengan mengambil kira wawasan, misi dan peranan yang perlu digalas oleh ATM.

''Kajian merumuskan struktur organisasi ATM perlu disusun semula mengikut keperluan konsep operasi ketika berlaku krisis dan mampu disesuaikan ketika aman.

''Lanjutan daripada itu, konsep penstrukturan digunakan dalam merangka pembangunan keupayaan ATM adalah lean dan mean tetapi lebih potent dari segi keupayaan combat keseluruhannya,'' kata beliau.

Di samping itu, pembabitan rakyat Malaysia menyertai kerjaya dalam ATM sebenarnya memberi banyak manfaat dan kemudahan untuk jaminan masa depan mereka.

Melalui falsafah pendidikan dalam ATM, banyak peluang pendidikan diwujudkan bermula tahun 1980 lagi dengan Skim Pengajian Tinggi di mana ATM menghantar anggota serta pegawainya mengikuti pengajian di dalam dan luar negara.

ATM juga membuka peluang kepada mana-mana anggota yang mahu menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bagi memperbaiki keputusan sedia ada.

''Sejak program pendidikan ini dilaksanakan, pencapaian warga ATM sangat memberangsangkan.

''Kira-kira 3,800 anggota dan pegawai tentera yang telah dan sedang mengikuti pengajian dari peringkat diploma hingga doktor falsafah.

''Ini tidak termasuk mereka yang melanjutkan pengajian di peringkat sijil dan diploma di bawah program khas perkhidmatan masing-masing,'' katanya.

Menurut Ahmad Zahid, mereka yang dihantar melanjutkan pengajian didapati mampu memberi komitmen tinggi baik dari segi keputusan peperiksaan, disiplin yang tinggi, malah peningkatan dalam prestasi kerja.

Kesinambungan daripada program sedia ada, ATM sedang merangka pelan dipanggil sebagai pensiswazahan pegawai di mana semua pegawai dalam ATM akan memperolehi sekurang-kurangnya ijazah sarjana muda sebelum meninggalkan perkhidmatan.

''Untuk merealisasikan perkara ini, ATM merancang menambah lagi kursus-kursus yang relevan,'' katanya.

Mengakhiri wawancara, Ahmad Zahid mengingatkan rakyat negara ini bahawa sejarah telah membuktikan iaitu sumbangan dan pengorbanan pasukan keselamatan memerangi apa jua bentuk ancaman termasuk komunis telah berupaya mewujudkan suasana aman dan sejahtera.

Keadaan ini memungkinkan pembangunan pesat negara dengan dilaksanakan secara teratur dan berkesan. Malah, rakyat dapat menjalani kehidupan harian tanpa rasa takut atau gusar.

''Justeru, adalah menjadi tanggungjawab kita (semua rakyat) bersama untuk sama-sama menentukan suasana keamanan dan kestabilan negara ini sentiasa terpelihara.

''Perkara ini tidak hanya dibebankan kepada bahu warga tentera sahaja, malah melibatkan semua pihak.

"Keamanan dan kedamaian yang dikecapi hari ini adalah kurniaan Allah SWT, hasil usaha gigih dicurahkan pelbagai pihak.

''Warga tentera adalah perisai dan benteng pertahanan negara,'' katanya.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini