About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Saturday, August 29, 2009

Panglima Tentera Udara cipta sejarah

Sumber: Utusan online
Oleh RAJA SYAHRIR ABU BAKAR syahrir.bakar@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 28 Ogos - Panglima Tentera Udara, Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin akan mengambil alih tugas Panglima Angkatan Tentera daripada Jeneral Tan Sri Abdul Aziz Zainal berkuat kuasa 1 September ini.

Pelantikan itu mencatat sejarah Angkatan Tentera Malaysia (ATM) apabila Azizan merupakan Panglima Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) pertama dilantik ke jawatan tersebut.
Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, Azizan juga merupakan individu kedua yang bukan daripada kalangan Panglima Tentera Darat dilantik ke jawatan itu selepas Laksamana (B) Tan Sri Mohd. Anwar Mohd. Nor daripada Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).

''Tertakluk kepada perkenan Yang di-Pertuan Agong, Majlis Angkatan Tentera yang bersidang petang semalam mengumumkan keputusan pelantikan itu," katanya pada sidang akhbar selepas menyempurnakan majlis penyampaian sumbangan Hari Raya Aidilfitri oleh penderma kepada ATM di sini hari ini.

Ahmad Zahid memberitahu, Abdul Aziz akan bersara pada November ini dan mula bercuti pada 1 September.

Menurutnya, pelantikan Azizan itu juga menyaksikan perubahan pada kepimpinan tertinggi TUDM apabila Panglima Operasi Udara, Leftenan Jeneral Datuk Rodzali Daud dilantik menggantikan Azizan sementara Ketua Staf Markas ATM, Leftenan Jeneral Datuk Shahron Ibrahim dilantik ke jawatan Timbalan Panglima Tentera Udara.

Jelasnya, Timbalan Panglima Tentera Udara sekarang, Leftenan Jeneral Datuk Seri Bashir Abu Bakar dilantik mengisi jawatan yang kini disandang Rodzali.

Menjawab satu soalan, Ahmad Zahid memberitahu, walaupun perkhidmatan Azizan dijadual berakhir tahun hadapan, pelantikan beliau tetap dibuat kerana sebarang keputusan bergantung kepada perkenan Yang di-Pertuan Agong.

Sementara itu, Abdul Aziz yang turut hadir pada sidang akhbar berkenaan memberitahu, perkhidmatan beliau lebih 40 tahun bersama ATM memberi satu kepuasan yang tidak ternilai.
''Syukur ke hadrat Allah, saya sampai ke jawatan tertinggi dalam ATM dan akan mendoakan agar ketumbukan ini terus disegani dan digeruni di bawah pemerintahan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak," ujarnya.

Sewaktu perkhidmatannya, beliau pernah menjadi Ketua Kontinjen Malaysia dalam misi pengaman di Bosnia Herzegovina dari 1996 sehingga 1997.

Kecemerlangan Abdul Aziz ketika memimpin dan mengurus ATM pula menyaksikan beliau diiktiraf pelbagai institusi pengajian tinggi dalam dan luar negara seperti penganugerahan 'Triple A Award' daripada Institut Pengurusan Asia di Manila pada 2007.

Selain itu, beliau juga telah dianugerahkan Ijazah Doktor Kehormat (Kepimpinan dan Pengurusan) daripada Universiti Tun Abdul Razak di sini, juga pada tahun 2007 dan Ijazah Doktor Kehormat (Pengurusan) dari Universiti Malaysia Sabah tahun lalu.

Dalam perkembangan lain, Ahmad Zahid memberitahu, kapal selam pertama negara, Kapal Diraja (KD) Tunku Abdul Rahman akan tiba ke Pelabuhan Klang pada 3 September ini.

Sementara itu di LUMUT, Panglima TLDM, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar memberitahu Yang diPertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin; Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah; Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dijangka hadir menyambut ketibaan aset terbaru TLDM itu.

''Kapal selam jenis Scorpene akan melengkapi sistem pertahanan laut negara yang sebelum ini diperkukuhkan melalui operasi pelbagai jenis kapal perang dan helikopter.

KD Tunku Abdul Rahman yang dilancarkan di Limbungan DCNS di Cherbourg, Perancis pada Oktober 2007 ditauliahkan pada 25 Januari lalu.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini