About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Tuesday, June 16, 2009

PTL TERIMA BERET KEHORMAT PASKAL

Sumber: Majalah Perajurit edisi jun '09
Oleh: Hamzah hd.

Sempena pentauliahan KD PANGLIMA HITAM, Panglima Tentera Laut, Yang Berbahagia Laksamana Dato’ Sri Abdul Aziz bin Haji Jaafar telah dianugerahkan Beret Kehormat Pasukan Khas Laut (PASKAL) bagi menghargai sumbangan dan penglibatan beliau yang meliputi keseluruhan aspek operasi, latihan dan pembangunan PASKAL.

Penganugerahan ini merupakan yang pertama kepada personaliti yang terpilih selepas unit ini ditauliahkan sebagai Kapal Diraja. Sebelum ini penganugerahan yang seumpama telah diberikan kepada Kepten Kehormat TLDM, mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir dan mantan-mantan Panglima TLDM.

Penganugerahan khas Beret Kehormat merupakan kesinambungan pengiktirafan PASKAL kepada personaliti yang telah meyumbang bakti dan berjasa secara langsung atau tidak langsung terhadap pembangunan serta pemerkasaan keupayaan tempur PASKAL khususnya.

Beret ungu merupakan head dress yang sangat disanjung tinggi oleh warga paskal. Ia adalah lambang kemegahan, keberanian, ketabahan dan taat setia serta sanggup melakukan apa saja demi kedaulatan dan kepentingan negara. Penganugerahan beret ini hanya untuk personaliti yang telah dikira layak oleh unit.

Sebagai sebahagian daripada warga PASKAL, PTL bukan sahaja mengenakan Beret Unggu, malah bajunya tersemat lambang Trimedia dan memiliki pisau komando. PERAJURIT

BERET UNGGU INI
ADALAH LAMBANG MAHKOTA SATRIA
SATU LAMBANG KEPERWIRAAN
SATU LAMBANG MUTU KEBERANIAN YANG TINGGI NILAINYA
IA TERSIRAT SEJUTA MAKNA
SEJUTA MIMPI SEJUTA RAHSIA
MEMILIKI BERET INI
BERETI MEMILIKI SELURUH ROH PANJI-PANJI PAHLAWAN SEJATI
SESUNGGUHNYA KAU LAH PERWIRA YANG SANGGUP BERKORBAN
KORBAN SEGALA
BIAR PELURU MENEMBUS DADA
BIAR DICINCANG JASAD YANG FANA
BIAR HANCUR DAGING BERKECAI NYAWA DEMI MARUAHMU
SEGALANYA RELA PERTAHANKAN
PASUKAN KHAS LAUT
ENGKAU TETAP UNGGUL DAN TIADA TOLOK BANDINGNYA
DAN PADA SETIAP WIRA YANG MEMAKAI BERET INI
HARUS INGAT!!!
PELIHARALAH MARTABATNYA
SEHINGGA TITISAN DARAH TERAKHIR

Sajak ini telah dideklamasikan oleh PW 1 AZAMIN BIN HITAM (Johan deklamasi sajak ATM 2005, 2007 dan naib johan kebangsaan 2005) semasa mengiringi upacara penganugerahan dan pemakaian Beret Ungu kepada PTL)

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini