About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Friday, February 27, 2009

PERBARISAN DIRAJA DAN PENGURNIAAN WATIKAH TAULIAH UPNM

Sumber: Majalah Perajurit Edisi Feb 2009.
Oleh: Hamzah Hd

Pada 4 Disember 2008, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) sekali lagi telah berjaya merakam detik-detik yang akan di kenang sebagai sejarah di suatu hari nanti dengan melaksanakan suatu tradisi Perbarisan Diraja Dan Pengurniaan Watikah Tauliah kepada Siswa Kelas 2003/2004.

Majlis gemilang ini telah disempurnakan oleh Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong ke 13, Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah.

Dalam titah ucapan, baginda telah merakamkan penghargaan kepada Kementerian Pertahanan dan Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia yang telah bekerjasama rapat dalam merealisasikan penubuhan universiti ini.

Selain ucapan tahniah kepada pegawai-pegawai kadet yang telah berjaya menamatkan pengajian dalam latihan ketenteraan di UPNM, baginda yakin semangat keperwiraan dan ilmu pengetahuan yang dibekalkan telah menyediakan bakal-bakal pegawai sebagai pelapis pemimpin ATM yang berdidikasi dan cemerlang.

Baginda memahami bahawa usaha melahirkan pegawai berwibawa serta berbudaya tinggi menuntut pengorbanan luar biasa dan kesungguhan yang tidak berbelah bagi dari pelbagai pihak.

Baginda yakin UPNM mempunyai kepentingan strategik kepada negara. UPNM bukan sahaja melahirkan the thinking soldiers tetapi juga sebagai institusi untuk melahirkan pemimpin yang akan mengetuai kepentingan pertahanan negara dan juga antarabangsa.

Istiadat ketenteraan ini turut disaksikan oleh Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Wira Abu Seman Yusop, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Idris Haron, Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Panglima-panglima dari ketiga-tiga perkhidmatan ATM.

Susunan acara pada hari tersebut ialah pemeriksaan perbarisan oleh DYMM Tuanku, Perbarisan Berjalan Lalu Dalam Masa Perlahan Dan Cepat, Perbarisan Mara Mengadap, Penyampaian Hadiah dan Titah Ucapan. Selesai acara perbarisan di Padang Kawad, Istiadat Pengurniaan Watikah di langsungkan di Dewan Tun Templer.

Anugerah Kecemerlangan

Area Putra bin Ismail telah dinobatkan sebagai Pegawai Kadet Siswa terbaik keseluruhan bagi pengambilan 2003/20004 dan dianugerahkan Sebilah Pedang dan Piala Seri Perkasa. Beliau anak ke 4 dari 9 adik beradik yang berasal dari Melaka merupakan anak kepada seorang pesara Jabatan Perkhidmatan Awam. Cemerlang dalam pengajian Sarjana Muda Kejuruteraan Makanikal Automotif. Beliau diserap ke dalam Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) dengan berpangkat Kapten.

Pegawai Kadet Siswa Terbaik Tentera Darat, Mohd Fazlisyaah bin Mohd Hasim yang berasal dari Kedah adalah anak ke 3 daripada 10 orang adik beradik telah dianugerahkan Piala Seri Gagah Setia di atas kecemerlangan beliau. Mengikuti pengajian dalam bidang Sarjana Muda Sains Pembangunan Sumber Manusia. Beliau diserap ke dalam Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) dengan berpangkat Kapten.

Mohd Rozaimi bin Mahmod, Pegawai Kadet Siswa Terbaik Tentera Laut mendalami pengajian dalam bidang Sarjana Muda Sains Nautika. Menyandang pangkat Leftenan TLDM dalam Cawangan Eksekutif telah dianugerahkan Piala Seri Samudera. Berasal dari Padang Serai Kedah merupakan anak pertama dari 3 orang adik beradik.

Piala Seri Angkasa telah dianugerahkan kepada Ahmad Firdaus bin Abdullah sebagai Pegawai Kadet Siswa Terbaik Tentera Udara. Cahaya mata ke 2 dari 5 orang adik beradik merupakan anak kepada pesara Majlis Perbandaran Pulau Pinang. Menamatkan pengajian akademik dalam bidang Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik/Elektronik dengan menyadang pangkat permulaan Kapten TUDM di Cawangan Kejuruteraan TUDM.

Sejarah Ringkas UPNM Dan Latar Belakang Ringkas Pegawai Kadet Siswa

Misi Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), “beriltizam menjadi universiti pertahanan ulung negara yang melahirkan pemimpin dan golongan profesional melalui penyebaran dan penciptaan ilmu yang bersandarkan aplikasi sains dan teknologi pertahanan.”

UPNM ditubuhkan bagi memenuhi keperluan pertahanan negara melalui program kerjasama antara Kementerian Pertahanan dengan Universiti Teknologi Malaysia. Memulakan kombinasi program pengajian di peringkat Sarjana Muda bersama modul latihan ketenteraan dengan pengambilan pertama Akademi Tentera Malaysia (ATMA) pada 1 Jun 1995.

Perluasan peranan mencetus kepada penubuhan UPNM pada 10 November 2006 dengan kumpulan pertama pengambilan pelajar pada sesi 2007/2008.

Pegawai Kadet Kelas 2003, adalah pengambilan yang ke 9 ATMA yang memulakan pengajian pada Mac 2003 dengan jumlah pelajar seramai 297 orang. Kesemua mereka adalah dari jurusan Sains dan Pengurusan. Manakala seramai 109 orang pula adalah daripada jurusan Kejuruteraan yang akan ditauliahkan pada tahun ini. Walaubagaimanapun seramai 52 orang Pegawai Kadet daripada pelbagai jurusan telah pun diberhentikan atas sebab gagal dalam pengajian akademik dan kesalahan tatatertib. Sementara 12 orang lagi masih menyambung pengajian. Seorang Pegawai Kadet telah meninggal dunia dan seorang lagi sedang mengikuti pengajian di Australia Defence Forces Akademi, Canberra di bawah Program Kerjasama Pertahanan (DCP).

Pegawai Kadet Kelas 2004 pula merupakan Pegawai Kadet Pengambilan ke 10 ATMA. Bermula dengan 402 orang Pegawai Kadet telah memulakan pengajian pada 20 Apr 2004, 57 orang telah pun gagal dalam pengajian dan diberhentikan. Mereka terdiri daripada 146 orang Pegawai Kadet dalam jurusan Sains dan Pengurusan manakala 201 orang daripada jurusan Kejuruteraan. Seramai 139 orang dalam jurusan Sains dan Pengurusan telah berjaya menamatkan pengajian pada tahun 2008 manakala seramai 6 orang lagi akan menyambung pengajian bagi tempoh setahun lagi. Kesemua 201 orang Pegawai Kadet Kelas 2004 dalam jurusan Kejuruteraan pula mengambil tempoh pengajian selama 5 tahun sebelum menamatkan pengajian mereka.

Sepanjang tempoh pengajian di UPNM, mereka telah menjalani Latihan Ketenteraan seperti Latihan Fasa Induksi (LFI) selama 12 minggu dan Latihan Ketenteraan Umum (LKU) pada setiap hari Jumaat dan Sabtu.

Latihan Ketenteraan Perkhidmatan Tunggal (LKPT) pula diadakan semasa cuti akhir semester kedua selama 8 minggu setiap tahun. LKPT ini bermula dengan pendedahan asas ketenteraan yang merangkumi latihan jasmani, kawad, senjata, pengetahuan am perkhidmatan, tugas staf, kepimpinan, akaun rejimen, etika tentera, taktik dan undang-undang tentera. Bagi program pengajian akademik pula mereka mengikuti program ijazah yang ditawarkan oleh Universiti Teknologi Malaysia (UTM).

Bagi membina keperibadian unggul dan akhlak mulia, semua Pegawai Kadet Siswa dikehendaki mengamal dan mempraktikkan kod kehormatan bersandarkan motto universiti iaitu Duty, Honour and Intergrity sepanjang pengajian di UPNM. Di samping itu untuk melahirkan semangat setiakawan dan juga persaingan yang sihat di atara Pegawai Kadet, acara-acara ketenteraan dan sukan juga dipertandingkan di peringkat Task Force. Antara acara-acara tersebut ialah sukan bola sepak, ragby, merentas desa, merentas halangan, jalan laju, bola tampar. bola jaring renang dan lain-lain. PERAJURIT

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini