About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Tuesday, May 16, 2023

SAREX LIMA ’23 RANCANGAN RAPI LIBATKAN USAHASAMA BERSEPADU TUDM DAN CAAM BERSAMA AGENSI PASUKAN PERTAHANAN DAN KESELAMATAN

Sumber: PRTUDM

Eksesais Mencari dan Menyelamat Pameran Antarabangsa Maritim dan AeroangkasaL Langkawi 2023 atau Search and Rescue Exercise Langkawi International Maritime and Aerospace Exhibition 2023 (SAREX LIMA`23) telah dilaksanakan pada bermula 9 hingga 12 Mei 2023 bertempat di Pulau Langkawi. 

SAREX LIMA ’23 dilaksanakan sebagai persediaan bagi menghadapi segala kemungkinan insiden yang boleh terjadi ketika pameran berlangsung bagi memberikan gambaran kepada semua pihak yang terlibat berhubung Prosedur Operasi Standard (Standard Operating Procedure) atau SOP serta tindakan segera yang efektif dan efisien. Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia atau Civil Aviation Authority of Malaysia (CAAM) bertindak sebagai penganjur bersama eksesais.

Melalui SAREX, eksesais ini bagi meningkatkan keupayaan dan kesiagaan di dalam menangani sebarang kemungkinan kemalangan udara, maritim dan darat sepanjang LIMA ‘23. Eksesais ini memfokuskan lima (5) objektif utama iaitu menguji keberkesanan proses koordinasi dan komunikasi semasa Search and Rescue (SAR), memastikan keberkesanan proses koordinasi dan komunikasi plan kecemasan lapangan terbang, mengenal pasti kebolehgunaan dan keserasian pelbagai arahan pentadbiran dan prosedur tetap yang 

digunakan semasa situasi kecemasan, memperkasakan tindakan pihak berkuasa tempatan dan keberkesanan bantuan sokongan serta mengukuhkan keberkesanan sokongan logistik untuk misi SAR dan memperkasakan konsep “Joint Rescue Sub Center” (JRSC).

Pelaksanaan SAREX LIMA ’23 melibatkan dua peringkat iaitu Peringkat Air (Water SAREX) yang dilaksanakan di kawasan perairan berhampiran Resort World Langkawi pada 10 Mei 23 dan Peringkat Darat (Land SAREX) pada 11 Mei 23 dilaksanakan di sekitar kawasanLapangan Terbang Antarabangsa Langkawi.

WATER SAREX LIMA ‘23

Water SAREX LIMA ’23 dilaksanakan dengan simulasi kemalangan pesawat penumpang komersial terhempas di kawasan perairan Pulau Langkawi. Simulasi eksesais bermula dengan senario insiden sebuah pesawat penumpang komersial terpaksa melakukan pendaratan kecemasan di atas permukaan laut selepas bertembung dengan sebuah pesawat pejuang yang hilang kawalan akibat daripadakerosakan enjin. Seramai 67 pelakon 

sebagai mangsa kemalangan pesawat yang terdiri daripada agensi-agensi penerbangan dan kerajaan telah dilepaskan di laut dilengkapi dengan “lifevest” dan “liferaft”.

Sejurus amaran kecemasan diaktifkan, Joint Rescue Sub Center (JRSC) telah bertindak mengatur gerak aset-aset daripada pelbagai agensi bagi tujuan mencari dan menyelamat mangsa kemalangan pesawat tersebut. Aset -aset diaturgerak daripada Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM), Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) dan Jabatan Laut Malaysia (JLM) yang turut merangkumi aset sokongan sebagai jaringan keselamatan (safety net).

Selain daripada itu, eksesais sampingan SAREX LIMA ‘23 iaitu “Latihan Suai Kenal Pencarian Kotak Hitam Pesawat” atau “Black Box Search Familiarisation” di laut juga telah dipraktikkan untuk peserta dari TLDM, Bomba dan Biro Siasatan Kemalangan Udara, 

Kementerian Pengangkutan Malaysia (AAIB MOT). Ianya dilaksanakan secara seiring dengan latihan menyelamat “survivors” di laut. Latihan ini berobjektif untuk memahirkan keupayaan anggota penyelam TLDM, JBPM serta agensi penyelamat lain di dalam usaha pencarian korak hitam pesawat di dasar laut.

LAND SAREX LIMA ‘23

Land SAREX LIMA ’23 telah dilaksanakan di Sekitar kawasan Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi. Berikutan daripada senario Water SAREX, susulan kemalangan pesawat penumpang komersial terhempas di perairan Langkawi, eksesais peringkat darat dilaksanakan berdasarkan senario pesawat pejuang yang mengalami kerosakan enjin.

Setelah mengalami kegagalan enjin, juruterbang bertindak menghalakan pesawat ke arah Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi untuk melakukan pendaratan kecemasan di atas landasan. Walau bagaimanapun, pesawat pejuang tersebut hilang kawalan di saat akhir sebelum pendaratan dilakukan. 

Seorang juruterbang dan seorang jurusensor senjata telah melakukan lentingan keluar daripada pesawat pejuang tersebut dan telah berjaya mendarat menggunakan payung terjun daripada kerusi injal (ejection seat). Namun, situasi berubah menjadi malapetaka apabila pesawat pejuang yang hilang kawalan tersebut terhempas di kawasan pameran dan telah menyebabkan kemalangan besar kepada pengunjung yang hadir. 

Joint Rescue Sub Center (JRSC) ditubuhkan dengan serta-merta sejurus amaran kecemasan diaktifkan. JRSC bertindak mengatur gerak aset-aset keselamatan daripada pelbagai agensi sebagai “Rapid Medical Response” kepada kemalangan tersebut. Antara aset-aset terlibat adalah daripada Perkhidmatan Bomba dan Menyelamat Lapangan Terbang (AFRS), Malaysia Airport Holding Berhad (MAHB), Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), TUDM, PDRM, APMM, JBPM dan APM.


SAREX LIMA ’23 yang dilaksanakan telah berlangsung dengan baik mengikut perancangan. Eksesais ini yang melibatkan anggaran 1,000 peserta yang turut melibatkan lebih kurang 33 daripada pelbagai kementerian, jabatan, pasukan penguatkuasa, pasukan keselamatan, pasukan pertahanan, agensi awam dan swasta membuktikan kesungguhan komitmen, kerjasama bersepadu dan dedikasi semua pihak terlibat di dalam memastikan acara berprestij Pameran LIMA ‘23 yang bakal berlangsung pada 23 hingga 27 Mei 2023 berjalan dengan lancar.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini