About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Thursday, November 17, 2022

SEJARAH KAPAL PERANG DUNIA PERTAMA - Siri 4

 


SEYDLITZ, kapal perang Jerman terbakar semasa Pertempuran Jutland


Pertempuran Jutland

Jutland adalah pertempuran kapal perang yang paling hebat sepanjang zaman. Kebanyakan pegawai Tentera Laut Diraja menjangkakan meletusnya Perang Dunia I merupakan pertempuran yang menentukan der Tag (the day), antara kapal perang Armada Besar yang diperintahkan oleh Laksamana Jellicoe dan Armada Laut Tinggi Jerman yang diperintahkan oleh Laksamana Von Pohl. 

Walau bagaimanapun, strategi Jerman adalah defensif dan semasa belayar ke Laut Utara, Jerman mengelak daripada bertembung dengan Armada Besar yang terbesar. Sebaliknya, Beatty yang mengetuai kapal perang British, menggunakan strategi yang agresif dimana pada Pertempuran Heligoland Bight pada Disember 1914 dan Dogger Bank pada Januari 1915, Jerman bernasib baik kerana dapat melarikan diri tanpa mengalami kerugian yang serius.

Walau bagaimanapun, apabila Laksamana Von Scheer menggantikan Pohl dalam menerajui Armada Laut Tinggi pada Januari 1916, beliau menyediakan strategi pemusnahan untuk menentang sekatan jauh Tentera Laut Diraja. Dia berharap  British boleh dikalahkan  dengan cara membuat serbuan hit and run ke atas bandar-bandar pesisir Laut Utara yang akan memaksa kapal-kapal itu masuk ke dalam pertempuran dan sedikit demi sedikit  mereka akan dimusnahkan oleh periuk api, kapal selam dan asakan dari sejumlah kapal perang permukaan Jerman yang lebih banyak.

Pada Mei 1916 Scheer menghantar kapal battlecruisernya keluar di bawah Laksamana Hipper dengan harapan dapat menarik kapal cruiser Beatty ke Armada Laut Tinggi. Walau bagaimanapun, apabila perisikan tentera laut British menyedari rancangan ini, Armada Besar belayar dari Scapa Flow bersama battlecruiser dari Rosyth.

Musuh di depan Mata

Pada 31 Mei 1916 jam 1520, kapal cruiser GALATEA telah menghantar isyarat "Musuh di depan mata". Beatty menukarkan haluan kapal perangnya ke tenggara untuk bertempur dengan melepaskan tembakan pada jarak yang melampau. Ketika Beatty menghampiri, INDEFATIGABLE dan QUEEN MARY  telah ditembak dan diletupkan.

Beatty juga terputus hubungan dengan skuadron sokongan Pertempuran Kelima dan selepas dia melihat Armada Laut Tinggi Jerman pada jam 1646 dia mengubah haluan ke arah Jellicoe sekaligus menamatkan fasa pertama pertempuran yang dikenali sebagai pelarian ke selatan.

Pada 1733 pasukan Jellicoe dan Beatty  bertemu antara satu sama lain dan diberi amaran tentang kehadiran Armada Laut Tinggi. Jellicoe  mengatur gerakkan Armada Besar ke dalam barisan pertempuran dan melintasi ketua barisan Jerman, tetapi ketika dia berbuat demikian, battlecruiser ketiga, INVINCIBLE telah ditembak dan juga diletupkan. 

Pada 1833 Scheer mengarahkan pasukannya membuat pusingan 180 darjah secara serentak ke Jellicoe didapati orang Jerman telah lenyap dalam jerebu. Dua puluh minit kemudian Scheer mengarahkan satu pusingan lagi dan sekali lagi ketua barisannya terkena tembakan kemudian pada jam 1918 dia sekali lagi mengarahkan menukar haluan terakhir ke arah 180.

Sementara itu, Jellicoe takut dengan serangan torpedo dan tidak mahu mengambil risiko beraksi pada malam hari telah membuat dua penukaran haluan menjauhi dari Jerman. Jellicoe telah banyak dikritik kerana ini, sekiranya dia mengambil risiko yang lebih besar pada peringkat pertempuran ini, ada kemungkinan dia akan menyebabkan banyak korban ke atas orang Jerman.

Menjelang malam, battlecruiser bertempur antara satu sama lain, tetapi pada waktu tengah malam Scheer menukar laluan menuju ke Horns Reef manakala Jellicoe menuju ke Ems River. Terdapat banyak pertempuran, tetapi tiada siapa yang memberitahu Jellicoe bahawa Scheer sedang menyeberang di belakangnya dan pada waktu pagi laut telah kosong.

Jutland adalah kemenangan material dan taktikal untuk Scheer dan Armada Laut Tinggi, dan Jerman juga mencipta propaganda kemenangan  dengan cara mereka melaporkan pertempuran terlebih dahulu. Walau bagaimanapun, ia adalah kemenangan strategik untuk Armada Besar walaupun Jerman telah menyebabkan kerugian ke atas Armada Besar yang unggul dari segi angka dalam nisbah tiga berbanding satu. Mereka telah gagal untuk memecahkan sekatan British atau merampas kawalan Laut Utara daripada Tentera Laut Diraja.

Sebaliknya, Tentera Laut Diraja telah gagal mendapatkan Trafalgar baharu seperti yang diharapkan dan Tentera Laut serta orang awamnya amat kecewa. Tentera laut Jerman tidak keluar lagi sehingga pemberontakan dan gencatan senjata pada tahun 1918. Churchill merumuskan dan berkata bahawa Jellicoe adalah satu-satunya orang yang boleh dikalahkan dalam perang pada sebelah petang. Kontroversi mengenai sama ada dia boleh melakukan lebih banyak lagi berterusan sehingga kini.

Porak-peranda di Scapa Flow

Mengikut syarat-syarat gencatan senjata yang membawa penamatan sementara kepada permusuhan Perang Dunia I di benua Eropah, Jerman diwajibkan untuk menahan semua U-botnya dan kira-kira 70 kapal perang permukaan yang nasibnya akan ditentukan oleh rundingan perjanjian di Versailles.

Apabila armada Jerman bergerak ke Firth of Forth, mereka ditemui di laut oleh Armada Besar Beatty yang telah membentuk dua tiang selari yang terdiri daripada hampir 400 kapal perang termasuk 13 skuadron kapal perang, battlecruisers, cruisers dan Skuadron Pertempuran Keenam USN. Kapal-kapal Berikat berada dalam keadaan Stesen Bertindak walaupun senjata mereka diletakkan dalam keadaan fore and aft.

Armada Jerman tiba di Firth of Forth pada pagi 21 November. Beatty tidak berniat untuk menganggap ini sebagai tahanan tentera laut Jerman semata-mata tetapi telah ditentukan oleh pihak pengurusan untuk menjadikan ini sebagai penyerahan yang hina, berdasarkan  kekalahan besar dalam pertempuran. 

Tentera laut Jerman yang ditangani Beatty berada dalam keadaan permulaan pemberontakan. Pemerintah Tentera Laut Utara yang berkuasa penuh memberitahu Kesatuan Pelaut dan Pekerja supaya ‘go to hell’ dan mengarahkan bendera Jerman diturunkan. ketika matahari terbenam dan tidak akan dinaikkan lagi tanpa izin.

Dalam beberapa hari berikutnya kapal-kapal Jerman telah dipindahkan secara berkumpulan ke Scapa Flow, di mana mereka semua berkumpul pada 27 November. Menjelang pertengahan Disember 1918, dua puluh ribu anak kapal yang telah belayar bersama kapal ke Scapa Flow telah dikurangkan. Kru senggaraan menjadi kurang daripada 5,000 pegawai dan lain-lain pangkat dan pada bulan Jun 1919  jumlah ini telah dikurangkan lagi kepada kru asas kurang menjadi daripada 2,000 orang.

Gencatan Senjata

Gencatan senjata telah dilanjutkan beberapa kali sementara rundingan perjanjian diteruskan selagi Tentera Laut Diraja mengambil berat. British merasa bimbang untuk memusnahkan kuasa tentera laut Jerman seperti mana mereka menghalang peningkatan kuasa tentera laut negara lain. Dengan pemerolehan kapal-kapal Jerman itu akhirnya telah dipersetujui bahawa semua kapal yang telah dimasukkan harus diserahkan  di bawah terma Perjanjian Versailles. Jerman hanya dibenarkan menyimpan enam kapal perang pra Dreadnought yang tertua dari kelas DEUTSCHLAND atau BRAUNSCHWENG, enam buah kapal cruiser ringan, 12 buah kapal destroyer dan tiada  kapal selam.

Bagaimanapun, daripada membenarkan Tentera Laut Diraja merampas kapal-kapalnya, Reuter, seorang laksamana Jerman di Scapa Flow sedang membuat persiapan untuk menghalau mereka. Selepas dia membaca butiran Perjanjian Versailles dalam akhbar The Times, satu-satunya sumber perisikannya yang boleh dipercayai. Reuter menghantar mesej dalam bentuk cryptic perenggan sebelas mengesahkan pada 21 Jun 1919, yang merupakan arahannya untuk memporak-perandakan armada. Walaupun Skuadron Pertama Cruiser British segera pulang dari latihan namun ia sudah terlambat untuk menghalang tindakan Jerman.

 Lebih 406, 420 tan/400,000 tan kapal perang telah ditenggelamkan termasuk sepuluh kapal perang (KAISER, PRINZREGENT LUITPOLD, KAISERIN, KONIG ALBERT, FRIEDRICH DER GROSSE, KONIG, GROSSER KURFUST, KRONPRINZ WILHELM, MARKRAF, dan BAYERN). Lima kapal battlecruisers (SEYD CRUISER) MOLTKE, VON DER TANN, DEFFLINGER dan HINDENBURG), dan juga lima buah kapal cruisers dan 31 buah kapal lain. 

Dua puluh empat buah kapal lain termasuk kapal perang Baden telah didatangi oleh British untuk mengelakkannya daripada karam. Secara rasmi British marah dan cuba menyalahkan kerajaan di Berlin kerana  mencetus porak-peranda tetapi secara peribadi pegawai kanan Tentera Laut Diraja berasa lega kerana tentera laut Jerman yang pernah menjadi yang kedua paling berkuasa di dunia telah dikurangkan kepada status kecil dan  masalah apa yang perlu dilakukan dengan kapal-kapal yang telah ditawan, telah dapat diselesaikan. Admiral Scheer, ketua komander terakhir Armada Laut Tinggi, berasa bangga kerana maruah tentera laut Jerman telah diselamatkan.

Tinggalan Tentera Laut Imperial Jerman yang lama menjadi Reichsmarine pada April 1919 di bawah Republik Weimar dan telah diberi tugas untuk mempertahankan pantai Baltik Jerman daripada serangan Bolshevik yang sedang mengukuhkan cengkaman mereka ke atas negara Rusia. Operasi menyelamat di kapal karam di Scapa Flow berlangsung selama dua dekad akan datang. Ia adalah pengakhiran yang memalukan kepada cita-cita empayar dan tentera laut Jerman.

Sumber

 Buku:  Battleships Of World War 1

Oleh:  Peter Hore

Buku ini menceritakan kisah perkembangan teknologi yang membawa kepada penciptaan Dreadnought, bersama-sama dengan kisah orang-orang yang mempunyai visi dan dorongan untuk merealisasikannya.

Penglibatan tentera laut yang kritikal dan operasi Perang Dunia I juga ditonjolkan, termasuk kisah tentang satu-satunya pertemuan armada berskala besar di Jutland serta nasib Armada Laut Tinggi Jerman di Scapa Flow.

 

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini