About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Wednesday, May 20, 2009

Penyelamat samudera dari udara

Oleh RAJA SYHARIR ABU BAKAR
syahrir.bakar@utusan.com.my

PARA penggemar sukan lasak pasti menginginkan aktiviti penerjunan dari udara dengan sirip selaman (fin) siap terpasang pada kaki.

Bagi mereka, peralatan sebegitu di samping topeng selaman serta tangki udara yang digalas adalah satu bentuk kepuasan untuk seseorang yang berupaya menyahut serta menandingi cabaran alam.

Namun, bagi sebahagian anggota Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), aktiviti itu bukanlah kegemaran semata-mata, tetapi lebih kepada tugas berat dalam memastikan keselamatan orang awam dan teman-teman sepasukan di samudera raya.

Bukannya mudah - ia dapat dirumuskan apabila mengikuti latihan beberapa anggota skuadron Pasukan Penerjunan Penyelamat Maritim (Maritime Para Rescue Team - MPRT) di Kem Rejimen TUDM Jugra, Banting, Selangor, baru-baru ini.

Mereka adalah sebahagian daripada anggota elit Pasukan Khas Udara (Paskau) TUDM.
Untuk menyertai MPRT, seseorang anggota TUDM perlu lulus dalam ujian pemilihan kursus asas komando.

Dalam jangka masa seminggu pemilihan tersebut, bakal anggota MPRT atau Paskau perlu berupaya berlari sejauh 2,400 meter kurang daripada sembilan minit; berenang sejauh 200 meter tidak lebih daripada tiga minit dan mengapungkan diri di permukaan air selama beberapa jam.

Tidak cukup dengan itu, mereka juga perlu berupaya memanjat tali pada ketinggian tujuh meter dalam masa dua minit dan menjawab 50 soalan IQ dalam masa setengah jam.
Setelah lulus kesemua ujian berkenaan, bakal anggota MPRT dan Paskau amnya akan melalui fasa kedua pemilihan termasuk ujian tempur dan menyelamat selama tiga bulan.

Menurut Ketua Skuadron Tempur dan Menyelamat (Combat and Rescue - CAR) Paskau TUDM, Mejar Meor Ahmad Kamal Meor Termizi, ujian pada peringkat ini termasuk pandu arah peringkat hutan iaitu berjalan kaki sejauh 160 kilometer meliputi kawasan berpaya.

Katanya, selain keupayaan memandu arah di hutan, anggota-anggota MPRT juga wajib berkebolehan memandu arah dan mendayung sejauh 160 kilometer di laut pada waktu malam atau dikenali sebagai ujian dark water.

''Mereka juga akan dilengkapkan dengan kemahiran menghindari musuh agar setiap operasi berjalan lancar tanpa sebarang masalah.
''Apabila kesemua ini cukup, barulah mereka layak memakai beret biru (beret pentauliahan Paskau) dan memasuki skuadron MPRT atau mana-mana skuadron dalam Paskau," ujarnya ketika ditemui baru-baru ini.

Beliau memberitahu, tugas utama anggota skuadron MPRT ialah menyelamatkan mangsa-mangsa anggota TUDM atau orang awam yang terlibat dalam nahas udara di lautan.

Kedua, mereka bertanggungjawab mengeluarkan aset-aset TUDM atau kerajaan serta swasta yang tenggelam di dasar laut seperti pesawat, kotak hitam pesawat dan lain-lain.

Dalam satu-satu operasi, kata Meor Ahmad Kamal, sepasukan empat hingga enam anggota MPRT akan ditugaskan menjalankan tanggungjawab mencari dan menyelamat.

''Setelah kita mengenal pasti kawasan (di laut) yang dikesan pesawat terhempas, anggota-anggota MPRT dan CAR akan diterbangkan ke sana dan melakukan penerjunan.
''Mereka terdiri daripada seorang ketua, seorang anggota perubatan, seorang pengendali radio atau komunikasi, seorang pelepas dan dua penyelamat biasa," jelasnya.

Kata beliau, pada tahun lepas sahaja, pasukan MPRT berjaya melengkapkan tujuh penerjunan, pencarian dan mengeluarkan aset-aset TUDM dari dasar Laut China Selatan pada waktu siang serta malam.

Operasi-operasi berkenaan ialah Eksesais Sambar, Eksesais Angkasaraya dan Eksesais Teakmint yang dijalankan bersama pasukan khas Amerika Syarikat.

Antara cabaran yang perlu ditempuhi mereka ialah terjun tepat ke kawasan operasi pencarian dari ketinggian 700 meter dalam keadaan angin kuat di lautan.

Setelah terjun dengan selamat, mereka perlu segera melepaskan payung terjun di badan, lantas menyelam bagi menyelamatkan mangsa-mangsa serta aset-aset terlibat.

Walaupun perimeter pencarian telah disasarkan, ia kadangkala tidak tepat. Namun, pasukan ini akan terus menyelam, mencari dan menyelamat, berbekalkan ilmu kelangsungan di laut, semangat serta keikhlasan.

Apa yang pasti, enam 'detasmen' MPRT dan CAR Paskau sentiasa berada dalam keadaan siap sedia selama 24 jam sehari bagi menghadapi kemungkinan terjadinya nahas udara di lautan.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini