Pages

Friday, March 25, 2011

SAMBUTAN HARI ULANG TAHUN 2 DIVISYEN KE- 42

Sumber Majalah Perajurit edisi Mac 2011
oleh Hamzah hd.



Tanggal 23 Januari 2011 yang lalu genap 42 tahun penubuhan Markas 2 Divisyen Pasukan Infantri Tentera Darat Malaysia (TDM) yang berpangkalan di Kem Tun Razak, Bukit Gedong, Pulau Pinang.

Satu Istiadat Perbarisan telah diadakan pada 18 Feb 2011 di Padang Kawad 2 Divisyen yang disempurnakan oleh Panglima Markas 2 Divisyen iaitu Mej. Jen. Dato’ Mohd Noor bin Daud dengan mengambil tabik hormat dan memeriksa perbarisan.



Perbarisan yang terdiri daripada 6 kontijen daripada setiap Briged iaitu 6 Briged, 8 Briged, Briged Sempadan dan Trup Divisyen. Partisipasi keseluruhan berjumlah 30 orang Pegawai dan 420 orang anggota Lain-lain Pangkat (LLP) dari seluruh negeri di bawah pemerintahan 2 Divisyen iaitu Pulau Pinang, Kedah, Perlis, Perak, Kelantan dan Trengganu termasuk anggota Pancaragam telah terlibat dalam perbarisan ini.

Perbarisan ini diketuai oleh Lt. Kol. Mohd Khairi Yap bin Abdullah, Pegawai Memerintah Rejimen Ke 3 Kor Armour Diraja dibantu oleh Pegawai Waren 1 Mohd Arif bin Kusnin selaku Sarjan Mejar Perbarisan. Turut terlibat sebagai elemen statik ialah 2 buah 105mm L5 Pack Howitzer dari Rejimen ke 3 Artileri Diraja dan 6 buah Condor dari Rejimen Ke 3 Kor Armour Diraja. Istiadat ini turut dihadiri oleh Panglima-panglima Briged serta isteri, pegawai-pegawai Kanan, pegawai dan LLP di bawah naungan Divisyen Ke 2 Infantri Tentera Darat (TD).

Perutusan

Di dalam Ucapan Perutusan, Panglima Markas 2 Divisyen mengajak semua warga 2 Divisyen meraikan ulangtahun ke 42 Markas ini dengan penuh rasa kesyukuran, rendah diri dan perasaan bangga kerana telah dapat menyumbang bakti kepada perkhidmatan dan negara. Sejak penubuhannya, 2 Divisyen telah melalui pelbagai pengalaman pahit dan manis, menempuh onak dan duri bersulamkan keringat, airmata dan ramai di antaranya yang telah terkorban untuk mengekalkan kemerdekaan dan kedaulatan undang-undang demi memastikan keharmonian pelbagai kaum dan kemakmuran negara dipertahankan.

Beliau turut menyeru kepada semua peringkat warga 2 Divisyen supaya terus memberi perhatian terhadap 2 agenda utama TD selari dengan Perintah Ulung Panglima TD yang menggariskan 2 dimensi yang perlu diberi keutamaan ialah kesiagaan keupayaan tempur dan kualiti hidup. Justeru semua warga mestilah komited dan mengembeling tenaga menentukan kedua-dua aspek tersebut terlaksana sepenuhnya dengan memberi penekanan dan kembali kepada perkara-perkara asas ketenteraan (back to basic).

Tambah beliau, senario politik antarabangsa dan serantau juga telah menuntut semua warga lebih sensitif, komited dan profesional semasa menangani isu-isu keselamatan yang timbul. Ianya amat bersesuaian dengan tugas serta tanggungjawab warga 2 divisyen ke arah mengekalkan keselamatan di kawasan tanggungjawab. Perlebaran kawasan tanggungjawab dengan pengambilalihan tugas gerakan dari Polis Diraja Malaysia (PDRM) iaitu OP WAWASAN dan OP NYAH memerlukan semua warga lebih fokus dalam melaksanakan tugas apatah lagi operasi ini melibatkan hubungan secara langsung dengan penduduk awam setempat.

Dalam satu wawancara, beliau menegaskan bahawa Divisyen ini tidak mempunyai apa-apa masalah bagi meneruskan penugasan mengawal sempadan ini selepas tempoh percubaan selama 6 bulan tamat malah kata beliau, Briged Sempadan mempunyai kekuatan yang mencukupi dan bersedia sebilang masa bagi memenuhi keperluan pemantauan persempadanan negara jika diperlukan.

Beliau juga mengingatkan supaya semua warga 2 divisyen melengkapkan diri masing-masing dengan ilmu pengetahuan dengan mengamalkan budaya membaca kerana dengan ilmu pengetahuan akan dapat melaksanakan tanggungjawab dengan cekap dan berkesan sesuai dengan tugas-tugas operasi yang berhubung terus dengan masyarakat awam.

Untuk itu aspek latihan perlu diberi perhatian oleh semua peringkat pemerintah dengan mengatur aktiviti-aktiviti latihan bagi melahirkan anggota yang terlatih dan mampu digerakkan untuk apa jua tugas yang diberikan seumpama operasi-operasi bukan ketenteraan dengan berpandukan piawaian TD dan dilakukan secara realistik dan berterusan.

Dalam aspek pengurusan logistik, sistem pengurusan sedia ada hendaklah dipatuhi sepenuhnya di samping mengoptimumkan penggunaan aset dan mengamalkan budaya senggaraan yang betul supaya aset dan kelengkapan yang dimiliki dapat dipanjangkan jangka hayatnya.

Kerjasama

Di dalam usaha mempertingkatkan kesejahteraan rakyat, kerajaan telah memperkenalkan Blue Ocean Strategy (Strategi Lautan Biru) iaitu kerjasama strategik di antara Kementerian Pertahanan dengan Kementerian Kemajuan Luar Bandar Dan Wilayah (KKLW), Kementerian Dalam Negeri (KDN), Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), Kementerian Asas Tani dan Kementerian Sumber Manusia.

Angkatan tentera Malaysia (ATM) khususnya 2 Divisyen telah dilibatkan secara langsung di dalam program-program permasyarakatan yang menempatkan banduan-banduan di bawah pengawasan Warden Penjara dan Anggota Tentera. Program rondaan bersama melibatkan anggota Polis Tentera dan PDRM, Program Bantuan Perkhidmatan Kesihatan, Program Bantuan Pembinaan Rumah dan Program Bekalan Air Luar Bandar.

Penglibatan 2 Divisyen bersama agensi-agensi kerajaan yang lain dalam menjayakan projek-projek, selain dapat membantu mengurangkan kesempitan kehidupan rakyat malah ianya juga dapat mewujudkan persefahaman dan juga merupakan satu pengiktirafan yang sangat membanggakan sekaligus melonjakkan imej pasukan.

Anugerah Kecemerlangan

Sempena Sambutan Hari Ulangtahun ke 42 Markas ini juga, satu Majlis Penyampaian Sijil Perkhidmatan Cemerlang Awam, Anugerah Kumpulan Meningkat Kualiti Kerja (KMK) dan Anugerah Sukan bagi tahun 2010 telah diadakan sebaik selesai Istiadat Perbarisan.
MENAMBAHBAIKAN SISTEM LATIHAN UJIAN KETAHANAN LASAK INDIVIDU (UKLI) oleh Batalion Pertama Rejimen Sempadan telah memenangi tempat pertama KMK Peringkat 2 Divisyen dengan menerima Piala Pusingan, Sijil Penyertaan dan Hadiah Wang Tunai.

Anugerah Olahragawan dimenangi oleh Kpl. Mohd Aliff bin Mohd Sahar (25) dari 2 RAMD kelahiran Kuala Lumpur yang bergiat aktif dalam sukan Tinju. Mewakili TD, ATM dan Negara dalam pelbagai kejohanan di Peringkat Dalam dan Luar Negara.

Olahragawati 2 Divisyen dimenangi oleh Prebet Norliana bte Mohd Rusni (21) dari 72 Workshop Divisyen kelahiran Kota Bharu Kelantan. Mewakili TD, ATM dan Negara dalam pelbagai kejohanan di Peringkat Dalam dan Luar Negara dalam acara Olahraga Jalan Kaki. PERAJURIT

Tuesday, March 15, 2011

Gajet perang masa depan

sumber utusan
Oleh MOHD. RIDZWAN IMAN
ridzwan.iman@utusangroup.com.my




SELAMAT menyambut Hari Tentera Darat kepada seluruh anggota Angkatan Tentera Malaysia yang disambut pada 1 Mac lepas.

Sempena sambutan itu, satu pameran dan perarakan secara besar-besaran telah diadakan di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur untuk memberi peluang kepada rakyat mengenali lebih dekat dengan pasukan anggota keselamatan negara.

Pelbagai peralatan ketenteraan telah dipamerkan pada sambutan hari tersebut yang sudah tentu mengkagumkan kepada sesiapa sahaja yang berada di sana kerana mereka berpeluang melihat pelbagai peralatan perang terkini termasuk senapang, kereta kebal, pelancar roket dan sebagainya.

Bagaimanapun, selain peralatan perang, saintis di seluruh dunia terus berusaha membangunkan pelbagai teknologi terkini atau gajet-gajet yang boleh membantu anggota tentera yang berada di medan perang.

Teknologi seperti teropong mampu melihat dalam gelap, mengetahui dengan tepat jarak musuh, mengetahui bilangan musuh dalam bangunan dan sebagainya merupakan antara teknologi yang sangat berguna apabila digunakan di medan perang.

Beberapa negara maju seperti Amerika Syarikat, Britain, Perancis, Rusia dan sebagainya sememangnya sentiasa berusaha membangunkan teknologi untuk askar masa depan ini agar anggota tentera mereka mampu menjadi lebih hebat apabila berhadapan musuh.

Baru-baru ini, Rusia misalnya mengumumkan minatnya untuk membeli peralatan 'tentera masa depan' dari Perancis yang dikenali sebagai Felin yang merupakan sistem peperangan baru yang mempunyai sistem pelindung badan dengan topi keledar balistik, vest, senjata dan komputer bergerak.

"Kami akan membeli beberapa set Felin dan kini kami kini sedang berunding dengan rakan dari Perancis," kata Timbalan Menteri Pertahanan Rusia, Vladimir Popovkin.

Felin merupakan suit teknologi tentera yang dibangunkan oleh syarikat Sagem Defense and Security dari Perancis yang kini digunakan oleh pasukan tentera negara itu.

Sistem Felin terdiri daripada vest yang mempunyai sistem radio dan GPS bersepadu, topi keledar canggih, komputer riba dan alat optronik terkini.

Sistem Felin akan disepadukan dengan sistem rangkaian udara dan darat Tentera Perancis yang berasaskan C41 (arahan, kawalan, komputer, komunikasi dan maklumat) untuk kegunaan anggota tentera pada masa kini dan di masa depan.

Diuji

Sistem Felin juga telah diuji selama dua tahun sejak 1999 dan kemudiannya mengalami pembangunan teknologi sehingga kini. Kos setiap sistemnya dianggarkan bernilai kira-kira RM110,000.

Tentera Perancis telah mula dilengkapi dengan sistem Felin V1 dan dijangka pengeluaran Felin V2 dapat diadakan mulai 2015.

Sistem lengkap Felin juga mempunyai topi keledar perlindungan balistik yang dilengkapi dengan teropong optronik dan juga mikrofon yang membolehkan komunikasi dilakukan dengan baik walaupun dalam suasana bising peperangan.

Sistem persenjataan pula boleh menggunakan senapang Giat FAMAS F1 5.56mm, senapang Giat FR-F2 7.62mm dam mesingun ringan FN Herstal Minimi 5.56mm yang dilengkapi dengan alat pandangan siang dan malam.

Sistem itu juga mempunyai kamera video yang membolehkan video dipancarkan terus kepada rangkaian komunikasi Felin dan kemudiannya boleh ditonton oleh semua anggota tentera.

Selain di Perancis, tentera Britain juga kini sedang menguji pelbagai jenis gajet bantuan tentera dan antara yang terbaru ialah topi keledar canggih seperti dalam filem Star Wars.

Topi keledar dikenali sebagai FIST (Future Integrated Soldier Technology) itu dilengkapi dengan alat perlindungan telinga daripada bunyi kuat senapang atau bom tetapi pada masa yang sama ia boleh mendengar suara manusia dengan jelas. Seperti biasa, topi ini juga dilengkapi dengan alat melihat pada waktu malam.

Satu lagi gajet tentera yang sedang dibangunkan masa kini ialah alat yang dipakai di tangan dikenali sebagai Pip-Boy 3000 yang dibangunkan oleh Universal Display.

Alat dengan skrin besar bersaiz 4.3 inci dengan warna penuh QVGA ini akan membolehkan maklumat dan arahan disampaikan terus kepada anggota yang berada di medan perang.

Sememangnya terdapat pelbagai teknologi sedang dibangunkan untuk membantu menjadikan anggota tentera di medan perang lebih selamat dan mampu menewaskan musuh dengan mudah.

Selain topi keledar, vest, senjata dan juga alat komunikasi merupakan antara barangan yang sedang dipertingkatkan keupayaannya agar anggota tentera dilengkapi dengan peralatan secanggih mungkin di masa depan.

Bekukan seluruh pengambilan buruh asing ke Malaysia

Sumber Utusan
Bahagian Kedua

KERAJAAN wajar membekukan seluruh pengambilan buruh asing ke Malaysia buat masa ini. Selagi pihak penguat kuasa undang-undang belum berjaya membanteras kehadiran seluruh warga asing di Malaysia secara haram, maka selagi itulah pembekuan ini perlu dikuatkuasakan.

Saya membuat cadangan ini dalam konteks mutakhir ini di mana terdapat kementerian sehingga membuka kaunter khas semata-mata untuk memudahkan pembawaan masuk sejumlah 45,000 pekerja asing daripada India.

Persoalan saya di sini, mengapakah bawa masuk warga asing sedangkan yang berada di Malaysia secara haram berpuluh-puluh ribunya jumlahnya? Adakah kementerian berkenaan dan juga Kementerian Dalam Negeri tidak memandang serius hakikat ini?

Mengapa diburu seluruh pendatang asing tanpa permit ini secara habis-habisan di seluruh negara? Mengapa harus bawa orang baru masuk secara halal tetapi kemudiannya mereka juga akan lesap dan melencong entah ke mana?

Berkait persoalan ini, kerajaan juga perlu menyiasat, adakah benar bahawa mutakhir ini terdapat buruh-buruh asing yang diizinkan bekerja di syarikat-syarikat yang sensitif terhadap keselamatan negara Malaysia?

Contohnya, adakah benar bahawa beratus-ratus bekas tentera laut India kini diizinkan berkhidmat sebagai pekerja pelabuhan di Pelabuhan Klang? Bukankah pelabuhan merupakan satu daripada pintu masuk ke negara ini?

Bagaimana jika buruh asing ini dijadikan perkakas untuk memajukan JRS? Bagaimana jika buruh-buruh asing ini bersubahat dengan kegiatan penyeludupan, sama ada barang-barang biasa, ataupun senjata api dan juga dadah?

Bagaimana jika buruh-buruh asing yang terdiri daripada kumpulan yang terlatih di bidang ketenteraan ini terlibat dengan aktiviti-aktiviti sabotaj, espionage dan pengkhianatan terhadap Malaysia?

Saya bangkitkan persoalan ini dalam konteks JRS, sebab ia memang sering dijadikan saluran kepada kegiatan terorisme, sabotaj atau pun espionage. Saya juga bangkitkan soal kehadiran bekas tentera laut India berkhidmat di Pelabuhan Klang sebab saya menerima maklumat mengenai hal ini.

Oleh sebab itu, saya minta harap kerajaan menjelaskan kemusykilan ini secara terperinci. Jangan lagi jawab perkara ini penuh dengan silat dan lenggang lenggok yang mengelirukan.

Berikan jawapan sama ada hakikat ini benar, mengapa dan apakah rasionalnya? Adakah kita semua insaf bahawa keselamatan negara kita terdedah kepada bahaya jika kelompok yang terlatih dalam ketenteraan ini disalahgunakan oleh pihak musuh kita?

Saya serius dalam hal ini sebab saya prihatin terhadap kedaulatan dan kemerdekaan tanah air ini. Saya tidak rela masa depan kita terancam dan lama-kelamaan bangsa Melayu kehilangan kuasa di tanah airnya sendiri.

Sebenarnya, banyak lagi perkara sensitif mengenai khidmat buruh asing ini. Apa tidaknya, jika rekod dan data mereka pun disimpan oleh pihak yang melakukan pemeriksaan perubatan mereka yang saya dapat tahu syarikat ini pun merupakan anak syarikat milik sebuah negara asing.

Ringkasnya, kerajaan perlu melakukan apa yang saya cadangkan di atas. Lakukan kajian menyeleruh dan bersepadu terhadap dasar kita terhadap perburuhan asing. Perlu ditetapkan di sektor manakah mereka boleh diizinkan bekerja dan di sektor mana pula mereka tidak boleh diizinkan untuk bekerja.

Penyimpanan rekod pekerja asing pula perlu diserahkan kepada jabatan kerajaan yang khusus. Jangan izinkan syarikat milik negara asing menyimpan rekod dan data pekerja asing di Malaysia. Ini semua bermakna kerajaan perlu melakukan suatu tindakan drastik berasaskan keselamatan negara supaya tidak mudah kita dimanupulasikan oleh pihak-pihak asing yang memusuhi Malaysia.

Oleh sebab itu, biarpun Malaysia mempunyai undang-undang yang ketat dan tegas mengenai penyeludupan dadah, mengenai pihak warga asing tanpa izin, mengenai rasuah, dan mengenai hal ehwal imigresen, mari kita tanya diri sendiri secara ikhlas dan jujur, adakah seluruh undang-undang ini boleh menjamin keselamatan nasional dan keselamatan insan Malaysia jika seluruh undang-undang tersebut telah dikompromikan oleh sesetengah pihak atas motivasi rasuah?

Persoalan inilah yang sewajarnya menginsafkan pihak kerajaan untuk mensekuritisasikan seluruh JRS, khususnya mengenai buruh asing, sebagai ancaman keselamatan nasional. Ini kerana keseluruhan jenayah rentas sempadan adalah bahaya yang nyata kepada negara dan rakyatnya dalam pelbagai aspek kehidupan termasuk sosio-politik dan ekonomi.

Oleh sebab itu juga, kerajaan perlu bertindak tegas menerusi penguatkuasaan undang-undang imigresen yang rigid dan keras. Sebarang bentuk korupsi sistemik dalam pengurusan imigresen dan pekerja asing perlu dibanteras habis-habisan dan dengan segera.

Tindakan ini penting dilakukan secara komprehensif kerana mutakhir ini wujud kajian-kajian oleh sarjana keselamatan antarabangsa yang membuktikan bahawa pelbagai sindiket transmigrasi dan JRS kini berjaya melakukan rasuah sistemik terhadap jentera pentadbiran daripada yang serendah-rendahnya hingga ke peringkat penggubal undang-undang dan pentadbir undang-undang di beberapa negara.

Hakikat ini serius sebab jumlah pendatang asing tanpa izin boleh mencetuskan pelbagai bentuk jenayah, boleh melunturkan identiti sesebuah negara, dan boleh menggugat status kekuasaan di negara terbabit di masa akan datang.

Dalam konteks ini, Kerajaan juga wajar mengkaji semula kemasukan buruh asing daripada India dan Republik Rakyat China dan lain-lain negara sumber yang bukan Islam.

Pada waktu yang sama, agensi-agensi kemasukan pelajar asing daripada luar negara, terutamanya daripada Republik Rakyat China dan Afrika, perlu dipantau dan dibanteras sekeras-kerasnya jika terbukti wujud penyelewengan.

Tindakan-tindakan ini kritikal kerana segelintir rakyat asing bukan Islam yang sudah diwarganegarakan di Malaysia kini terbukti sedang berusaha untuk mengubah status quo identiti Malaysia yang berpaksikan Melayu, Islam dan Bumiputera.

Ini berbahaya kepada kelangsungan Melayu, Islam, dan Bumiputera. Dalam dekad-dekad mendatang, soal mengubah identiti status quo ini boleh jadi bertambah genting dan boleh menjejaskan keselamatan negara. Oleh sebab itu, kerajaan perlu tidak berkompromi terhadap seluruh masalah ini pada hari ini.

Moga-moga kerajaan memahami maksud saya yang tersirat di sebalik kenyataan ini. Oleh sebab itu, kerajaan perlu mempertahankan kedaulatan negara, menjaga keselamatan negara, memastikan kelangsungan negara, dan melindungi kepentingan negara.

Kedaulatan negara adalah konsep perundangan yang memberikan kuasa kepada kerajaan untuk menggubal undang-undang, peraturan, dan prosidur bertujuan menjaga keselamatan, kelangsungan, dan kepentingan negara dan rakyat jelata.

Pendek kata, kedaulatan adalah konsep yang menghalalkan sesebuah negara dan kerajaannya bertindak mengikut falsafah, matlamat dan persekitaran keselamatannya yang tersendiri. Falsafah, matlamat dan persekitaran keselamatan ini pula berasaskan komposisi rakyatnya, ciri-ciri budayanya, keunggulannya agamanya, dan tahap serta taraf ekonominya.

Hakikat ini membuktikan bahawa asas utama sesebuah negara dalam konteks konsep negara, adalah kedaulatan, bukannya demokrasi. Maksudnya, antara kedaulatan dan demokrasi, kedaulatan adalah lebih penting.

Ini kerana kedaulatan memberikan kuasa kepada negara supaya bertanggungjawab sepenuhnya kepada keselamatan, survival dan kepentingan utamanya. Ini bermakna, ideologi yang didukung oleh sesebuah negara mesti disesuaikan kepada falsafah dan matlamat untuk mencapai objektif utama negara itu sendiri, iaitu menentukan kedaulatan, keselamatan, survival dan kepentingannya demi rakyat dan demi kekuasaannya.

DatuK IBRAHIM ALI ialah Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa)

Monday, March 14, 2011

Impak kebanjiran warga asing ke atas keselamatan negara

Sumber utusan
Oleh Ibrahim Ali
Bahagian Pertama

BARU-BARU ini saya membaca laporan akhbar mengatakan bahawa Kementerian Sumber Manusia akan membawa masuk 45,000 pekerja asing daripada India. Saya harap kerajaan menangguhkan tindakan ini sehingga seluruh masalah berkaitan dengan warga asing yang menghilangkan diri sesudah tamat tempoh visa mereka dapat diselesaikan secara berkesan.

Saya membuat cadangan ini sebab saya tidak mahu Malaysia dibanjiri oleh rakyat asing yang kini tinggal secara haram dan mungkin mencetuskan masalah keselamatan negara pada masa akan datang.

Hakikatnya, hari ini ramai warga asing mencari rezeki di Malaysia. Ada di antara mereka yang dibawa masuk mengikut proses undang-undang. Tetapi, ramai lagi di antara mereka yang menyeludup masuk ke negara kita secara haram atas daya usaha pengoperasi Jenayah Rentas Sempadan atau JRS.

Di samping itu, ada juga di antara mereka yang masuk ke negara ini menerusi visa pelancong. Tetapi, sesudah tamat tempoh viasnya, pelancong ini pun melencong entah ke mana dan tidak dapat dikesan oleh penguat kuasa undang-undang kita.

Contohnya, sempena Tahun Melawat Malaysia 2007, terdapat seramai 26,252 pelancong yang menggunakan Visa Ketibaan atau Visa on Arrival (VOA) telah menghilangkan diri sebai-baik sahaja tempoh sebulan lawatan mereka tamat.

Daripada jumlah pelancong yang tinggal lebih masa ini, rakyat India mencatatkan jumlah paling ramai, iaitu 26,252 orang; diikuti oleh rakyat Pakistan 9,719 orang; rakyat China 3,866 orang; rakyat Bangladesh 5,663 orang, dan rakyat Sri Lanka 3,379 orang.

Ini bermakna bahawa pelancong yang melencong dan menghilangkan diri ini adalah mereka yang datangnya daripada luar alam Nusantara Melayu. Soalnya di sini, ke manakah melencongnya pelancong-pelancong ini?

Adakah pelancong-pelancong daripada luar Nusantara yang lesap ini mencerminkan kewujudan beberapa sindiket di kalangan rakyat Malaysia yang memberikan perlindungan kepada mereka.

Adakah ini juga bermakna bahawa sindiket yang sama akan berusaha mendapatkan kad pengenalan bagi mereka dengan pembohongan, kononnya oleh kerana mereka tinggal jauh di pedalaman - di estet-estet dan di kebun-kebun sayur - maka mereka tidak mempunyai surat beranak dan dengan itu tidak berani keluar ke pekan-pekan untuk mendapatkan kad pengenalan masing-masing sebagaimana dituntut oleh undang-undang negara.

Lantaran itu, mereka pun menggunakan khidmat sesetengah kelompok, mungkin termasuk kita sebagai ahli politik, untuk mendapatkan kad pengenalan mereka.

Adakah ini hakikatnya? Adakah kerajaan sudah bertindak terhadap perkara seperti ini? Atau, adakah tindakan pelancong yang melencong seperti ini belum dapat diselesaikan hingga ke hari ini?

Selain itu, ada pula dakwaan - saya tidak tahu ini sahih atau sebaliknya - bahawa sesetengah wanita asing yang lesap setelah tamat tempoh visanya, sebenarnya disimpan, atau disembunyikan di beberapa pekan kecil, untuk berkhidmat dengan sindiket tertentu dalam industri yang dikenali sebagai "industri bikin anak."

Maksudnya, wanita-wanita asing ini disimpan di suatu tempat khas yang jauh daripada bandar, untuk mereka melakukan hubungan seks dengan sekumpulan lelaki upahan Malaysia, bagi pihak sesetengah pasangan tua Malaysia yang inginkan anak.

Tetapi - ini juga hanya desas-desus yang saya dengar - matlamat akhir "industri bikin anak" ini adalah untuk menambahkan jumlah penduduk sesetengah etnik tertentu di Malaysia bagi perancangan politik jangka panjang etnik berkenaan di masa akan datang.

Soalnya, adakah ini hanya dongeng, atau adakah ini merupakan satu realiti? Soalnya, adakah autoriti Malaysia tahu akan dongeng seperti ini? Kepada saya, mungkin ada kebenarannya di sebalik dongeng ini.

Sebabnya, "industri bikin anak" ini memang wujud di sebuah negara ASEAN tertentu, walaupun matlamat akhirnya di negara berkenaan adalah berbeza. Jika di Malaysia, dongeng pasal "industri bikin anak" ini mempunyai matlamat politik, di negara ASEAN berkenaan, "industri bikin anak" ini adalah untuk mewujudkan satu generasi baru yang dilahirkan daripada kombinasi pelbagai baka bangsa terpilih di seluruh dunia.

Kerana itulah lelaki yang diupah untuk melakukan hubungan seks dengan wanita-wanita asing di negara berkenaan adalah daripada kalangan cerdik-pandai dan profesional di pelbagai bidang daripada seluruh pelosok jagat.

Oleh sebab itu, saya mendesak kerajaan bertindak tegas terhadap kumpulan pelancong yang melencong seperti ini. Kerajaan juga menyiasat sama ada inikah impak dan kesan penyalahgunaan kuasa di kalangan segelintir pegawai penguat kuasa kita yang bertanggungjawab mengenai imigresen.

Saya tidak menuduh, saya sekadar ingin tahu akan kisah dongeng ini sebab impaknya kepada masa depan negara adalah serius dan mungkin parah.

Seterusnya, saya bangkitkan persoalan, adakah benar bahawa Jabatan Imigresen telah mengenal pasti lebih 300,000 warga asing tinggal di Malaysia secara menipu dengan menyalahgunakan permit mereka, sejak beberapa tahun kebelakangan ini?

Adakah juga benar bahawa hampir separuh atau kira-kira 24,000 daripada 49,000 penghuni penjara di seluruh negara adalah warga asing? Selain itu, adakah benar bahawa pada tahun 2006, dianggarkan antara 300,000 dan 500,000 orang pendatang asing tanpa izin berada di Malaysia dan kos penghantaran pulang pendatang asing tanpa izin kini paling rendah adalah RM 3.5 juta setahun?

Saya bimbang akan soal pendatang asing yang tidak boleh dikesan ini sebab saya percaya mereka akan menjadi masalah kepada negara kita di hari muka. Mereka akan menjadi punca kepada masalah identiti dan etnisiti di Malaysia.

Mereka juga akan menjadi punca masalah sosial dan masalah politik di Malaysia. Kita tidak wajar bersambil lewa dalam menangani masalah ini. Kita perlu bersungguh-sungguh untuk membanteras dan menghapuskan masalah ini.

Saya juga khuatir mengenai masalah ini sebab ia mencerminkan tahap dan intensiti JRS yang beroperasi di Malaysia mutakhir ini. Hakikatnya begitu, kerana JRS adalah satu daripada ancaman keselamatan bukan tradisional yang kian menjadi-jadi dalam era globalisasi.

Satu daripada kekuatan pengusaha JRS adalah permainan rasuah mereka. Pengusaha JRS sanggup merasuah sesiapa sahaja yang sudi menerimanya sebab JRS adalah bisnes yang cukup lumayan. Untungnya berlipat ganda dan tidak payah bayar cukai.

Ringkasnya, JRS adalah bisnes gelap paling canggih dan paling top di serata dunia. Usaha membanterasnya tidak mudah. Oleh sebab itu, saya harap Malaysia tidak mudah menyerah kalah.

Oleh itu, kita perlu insaf bahawa impak JRS dalam konteks pendatang asing tanpa izin, adalah serius. Banyak penganalisis antarabangsa berpendapat JRS ini mengancam sistem negara dan konsep kedaulatannya, serta menggugat keselamatan antarabangsa dan kelangsungan umat manusia.

Jenayah ini juga turut mencetuskan konflik. Selain itu, JRS juga menyemarakkan amalan rasuah untuk mempermudahkan pelaksanaan operasinya supaya tidak diganggu-gugat oleh mana-mana agensi pencegahan, penguatkuasaan dan keselamatan di sesebuah negara yang menjadi sasarannya.

Hakikat ini sudah pun dikaji dan dianalisis oleh banyak pihak. Atas hakikat dan kesedaran inilah PBB mengambil daya usaha serius untuk mengatasinya dengan meluluskan Konvensyen PBB Mengenai Jenayah Rentas Sempadan pada 15 November 2000, dan menguatkuasakannya sejak 29 September 2003.

Malaysia menandatangani konvensyen ini pada 26 September 2002, dan mengesahkannya pada 24 September 2004.

Penandatanganan konvensyen ini membuktikan bahawa Malaysia serius terhadap masalah JRS. Oleh sebab itulah diwujudkan undang-undang mengenai pemerdagangan manusia dan lain-lainnya.

Tetapi, undang-undang ini hanya prihatin mengenai masalah JRS dari sudut sosial, bukannya daripada perspektif keselamatan negara. Oleh sebab itu, saya berpendapat bahawa masalah JRS, khususnya mengenai kemasukan warga asing tanpa izin, atau mengenai warga asing yang menghilangkan diri setelah tamat tempoh visa mereka, perlu dibanteras menerusi perspektif keselamatan nasional.

Dalam konteks in juga, saya harap kerajaan akan mengkaji semula seluruh undang-undang mengenai perburuhan asing di Malaysia supaya tidak wujud sebarang ruang undang-undang yang boleh disksploitasikan oleh pengoperator JRS atau mungkin dieksploitasikan oleh segelintir golongan politik yang bermatlamat untuk menambahkan jumlah etnik mereka di Malaysia kontemporari.

Kerajaan tidak seharusnya memandang remeh soal JRS dalam konteks kemasukan warga asing secara haram ke Malaysia. Maka, sudah sampai masanya untuk kerajaan melakukan gerakan bersepadu dan komprehensif untuk mengkaji semula seluruh undang-undang imigresen dan perburuhan asing bagi mengelakkan Malaysia terancam kedaulatannya akibat kemasukan warga asing secara tidak terkawal.

Bersambung esok.

Datuk Ibrahim Ali ialah Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa)

Friday, March 11, 2011

Bersediakah Malaysia?

sumber utusan

Oleh NORAINI ABD. RAZAK
pengarang@utusan.com.my

AHAD lalu, Tentera Darat (TD) Malaysia menyambut ulang tahun ke-78 dengan satu lagi perkembangan menarik berkaitan usaha pemodenan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dalam dunia serba canggih ini.

Pengesahan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bahawa TD akan menerima Armoured Fighting Vehicles (APC) AV8 secara berperingkat mulai awal tahun depan membuktikan komitmen kerajaan untuk memastikan pasukan pertahanan negara tidak ketinggalan.

Biarpun Panglima ATM, Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin menegaskan tentang perlunya perbelanjaan pemodenan ATM dibuat secara berhemah, tetapi tidak bermakna Malaysia mesti mengetepikan soal keperluan memiliki peralatan canggih dan terkini.

Ini kerana dalam menghadapi kemelut dunia yang semakin tidak mampu dijangka sejauh mana kesannya terhadap kestabilan Malaysia, kesiapsiagaan ATM dari segi sumber manusia dan juga peralatannya bukanlah sesuatu yang boleh dikesampingkan.

Di rantau Asia, Singapura sememangnya diketahui memiliki kelengkapan ketenteraan terbaik. Negara republik itu juga tersenarai dalam kedudukan antara negara tertinggi berbelanja dalam sektor pertahanan berasaskan per kapita.

Langkah itu amat jelas apabila baru-baru ini Singapura mengumumkan peningkatan bajet pertahanannya sebanyak 5.4 peratus.

Sejumlah S$12.08 bilion (kira-kira RM35.5 bilion) diperuntukkan bagi tahun kewangan 2011 bermula 1 April ini, berbanding S$11.46 bilion pada tahun lalu.

Dalam menyokong langkah tersebut, Menteri Mentornya Lee Kuan Yew dipetik berkata, sebagai negara pulau dengan penduduk seramai lima juta orang, ia perlu berbelanja lima hingga enam peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) untuk pertahanan bagi membendung 'sebarang tekanan dari jiran lebih besar, Indonesia dan Malaysia'.

"Tanpa pertahanan yang kuat, Singapura tidak akan wujud," kata Kuan Yew. Bajet sebegitu tinggi untuk sebuah negara kecil, terletak pula di tengah-tengah Malaysia pastinya mencetuskan banyak perbahasan di kalangan industri pertahanan, pemikir strategik dan pengkritik secara umumnya.

Tentunya ramai mempersoalkan kewarasan Singapura yang berterusan menganggap Malaysia dan Indonesia sebagai ancaman, sedangkan hubungan diplomatik antara kedua-dua negara kini digambarkan sudah berada dalam era baru.

Biarpun mentaliti terkepung Singapura sudah banyak kali dibincangkan dan diketahui ramai, namun adakah Malaysia tidak perlu bimbang terhadap pembinaan senjata di negara pulau tersebut, atau memilih untuk buat-buat tidak tahu?

Secara umumnya, Malaysia dan Singapura tidak pernah berlumba dalam aktiviti mengumpul pistol dan peluru, malah negara ini diketahui akan membeli senjata hanya bila bajet membenarkan.

Data Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI) dari 1990-2007 jelas menunjukkan terdapat enam tahun di mana bajet tentera diturunkan.

Data SIPRI turut mendedahkan bahawa jurang antara Malaysia dan Singapura dalam perbelanjaan tentera, berbeza hanya AS$800 juta setahun pada 1991 tetapi menjarak kepada AS$1.3 bilion setahun pada 1995. Pada 2008, republik tersebut berbelanja lebih AS$2.3 bilion lebih tinggi berbanding Malaysia. Bila data itu dikaji bagi tempoh 10 tahun, jurang perbelanjaan menjadi lebih besar.

Persoalannya, jika Malaysia kurang berbelanja dalam bidang pertahanan, apa pula langkah lain untuk kita membentuk bala tentera, melatih, melengkapkan peralatan dan mengekalkan keupayaan pasukan tentera sepanjang masa. Ahmad Zahid pernah menarik perhatian mengenai belanjawan tahun ini yang hanya memperuntukkan RM9.1 bilion, berbanding RM9.8 bilion tahun lepas untuk pertahanan negara yang dilihat tidak akan menjejaskan operasi dan pengurusan keselamatan negara.

Kolumnis Mingguan Malaysia, Dr. Mohd. Ridhuan Tee Abdullah pernah menyentuh perihal tersebut. Beliau mencadangkan supaya perbelanjaan yang kurang memberikan impak kepada keselamatan dikurangkan seperti perkara yang bersifat ceremonial. Tentu saranan beliau itu amat kena dengan perbelanjaan berhemah yang tidak berpilih.

Langkah itu supaya negara dapat berjimat dan wang tersebut boleh disalurkan untuk pertahanan atau sekurang-kurangnya kebajikan anggota tentera.

Perarakan Hari Tentera sewajarnya dikecilkan di kawasan tertutup seperti stadium berbanding pusat bandar hingga mengakibatkan kesesakan teruk.

Yang pastinya, pembelian pesawat baru tidak mungkin dilaksanakan kerana ATM masih mempunyai senarai perolehan yang lebih mendesak seperti penggantian peluru berpandu dan bom yang telah luput serta pembelian kenderaan perisai baru untuk kegunaan TD.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semasa mengadakan lawatan rasmi ke Turki menyatakan komitmen untuk menambah pembelian kenderaan perisai Pars buatan firma pertahanan Turki, FNSS Defense System Inc. bagi kegunaan tentera Malaysia.

''Kerjasama dalam bidang ketenteraan antara FNSS dan DRB-Hicom Berhad menerusi anak syarikatnya, DEFTECH Sdn. Bhd. akan diteruskan dengan meneroka peluang-peluang perniagaan baru,'' kata Perdana Menteri.

Mengikut kerjasama itu, DEFTECH akan memasang kenderaan perisai Pars di Malaysia, dengan FNSS berperanan mereka-bentuk, membangun, mengilang dan menyediakan sokongan logistik. Perjanjian yang dimeterai pada 22 Februari lalu itu akan meningkatkan keupayaan TD daripada segi mobiliti menerusi kenderaan yang memiliki tiga jenis roda iaitu empat, enam dan lapan.

Kereta berperisai seumpama itu diperlukan oleh TD bagi menggantikan kereta perisai sedia ada yang telah lebih 25 tahun digunakan, jauh daripada hayat sebenar kegunaannya dari segi ekonomi iaitu 15 tahun.

Kebanyakan kereta perisai atau diistilahkan sebagai AFV tersebut berdepan dengan masalah alat ganti kerana ia tidak lagi dikeluarkan oleh pengeluar asal, dan jika ada sekali pun, kosnya sangat tinggi.

Sama seperti menyenggara kereta penumpang, ia menjadi lebih sukar disenggara tatkala model-model baru diperkenalkan.

Difahamkan Kementerian Pertahanan terpaksa menangguhkan program pemodenan ATM dalam dua Rancangan Malaysia bagi menggantikan AFV disebabkan bajet terhad dan pelaksanaan dasar mengutamakan yang terdesak sahaja.

Benar, akal waras kita akan menepis kemungkinan Singapura akan menyerang Malaysia secara perang konvensional. Hubungan diplomatik yang semakin mesra dan kemasukan pelawat Singapura-Malaysia yang tidak putus-putus ke negara masing-masing, adalah jaminan senjata yang dibeli oleh Singapura tidak akan digunakan untuk menembak kita.

Namun, isu perebutan wilayah seperti Pulau Batu Putih di perairan Johor seharusnya menjadi iktibar kerana Singapura sentiasa menghalau nelayan kita dengan bot peronda canggihnya. Harus diingat, Malaysia berdepan dengan beberapa lagi tuntutan bertindih ke atas beberapa pulau di perairan negara. Paling mendesak adalah Kepulauan Spratly yang menjadi rebutan Malaysia, Brunei, Filipina, Taiwan, Vietnam dan China.

Trend menunjukkan negara berorientasikan ketenteraan tidak teragak-agak mempamerkan kekuatan tenteranya untuk menekan, dan menakut-nakutkan negara lain yang turut sama menuntut Spratly.

Keberanian itu semata-mata kerana mengetahui negara seperti Malaysia memiliki keupayaan ketenteraan yang terbatas. Kita ada dua kapal selam. Singapura ada enam.

Tuesday, March 8, 2011

Tentera Darat terima kereta perisai baru

Sumber Utusan
Oleh MOHD. ASRON MUSTAPHA
mohdasron.mustapha@utusan.com.my



KUALA LUMPUR 6 Mac – Tentera Darat akan menerima aset tempur terbarunya, kereta perisai (APC) AV8, secara berperingkat-peringkat mulai 1 Januari tahun depan.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi ketika mengesahkan perkara itu berkata, kemasukan AV8 dalam inventori Tentera Darat adalah bagi menggantikan kereta perisai Condor.

“Kita telah menyerahkan surat penerimaan (LOA) kepada Deftech Sdn. Bhd. dan kereta perisai pertama akan mula diserahkan kepada kementerian mulai 1 Januari 2012.

“Ia hasil memorandum perjanjian (MoA) yang dimeterai antara Deftech dengan syarikat pertahanan dari Turki, FNSS, baru-baru ini,” katanya kepada pemberita.

Terdahulu, Ahmad Zahid hadir menyaksikan perarakan kontinjen serta aset Tentera Darat sempena sambutan Hari Ulang Tahun Tentera Darat Ke-78 di Dataran Merdeka, di sini hari ini.

Hadir sama timbalan beliau, Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad; Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin dan Panglima Tentera Darat, Jeneral Datuk Seri Zulkifeli Mohd. Zin.

Kementerian Pertahanan sebelum ini mengumumkan bahawa kerajaan bersetuju untuk membeli 257 kereta perisai AV8 buatan Deftech hasil pemindahan teknologi dari FNSS.

Rahsia negara tanggungjawab bersama


Sumber Utusan
Oleh JENERAL TAN SRI DATUK SRI AZIZAN ARIFFIN

PERUBAHAN ke atas persekitaran strategik, perkembangan teknologi maklumat dan revolusi dalam hal ehwal ketenteraan telah mencorakkan wajah peperangan masa hadapan. Sejajar itu, rancangan pembangunan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) telah direncanakan secara capability-based yang menyaksikan proses memperkasakan ATM melibatkan perolehan peralatan dan persenjataan baru dibuat secara berperingkat.

Kesinambungannya, ATM sedang giat melaksanakan pelan peningkatan keupayaan angkatan yang merupakan dimensi keempatnya ataupun lebih dikenali sebagai Fourth Dimension Malaysian Armed Forces. ATM yakin usaha ini akan melonjakkan keupayaannya pada masa hadapan dari segi pelaksanaan operasi, cegah rintang yang kredibel serta kelebihan asimetri dan penggandaan kekuatan yang akan mengurangkan jurang keupayaan masa kini.

Sesungguhnya, hanya ketumbukan yang mantap akan dapat memberi keyakinan kepada rakyat bahawa ATM benar-benar mampu melindungi kedaulatan dan kepentingan strategik negara. Keprihatinan berterusan kerajaan terhadap keperluan tersebut amat ATM hargai. Hasilnya, dapat dilihat pada hari ini di mana sistem pertahanan negara kini diperkuatkan lagi dengan kehadiran aset-aset kapital pertahanan yang moden dan berteknologi tinggi.

Tujuan pemodenan tersebut bukanlah untuk kita berlumba atau bermegah dengan mana-mana negara, tetapi semata-mata demi menentukan pembangunan ekonomi dan sosial yang stabil, keselamatan dan kedaulatan negara kekal di tahap yang tinggi serta membolehkan kita menyumbang terhadap keselamatan dan kestabilan serantau dengan efektif.

Dalam proses transformasi keupayaan ini, ATM akur akan keperluan untuk berbelanja secara berhemah. Langkah untuk mengubah rancangan perolehan peralatan berdasarkan ancaman (threat-based) kepada keupayaan (capability-based) merupakan satu langkah yang bertepatan. Pembangunan keupayaan secara capability-based mampu mempersiapkan ATM untuk menghadapi ancaman yang lebih meluas (multi spectrum) dengan kos yang lebih rendah.

Sungguhpun demikian, perolehan peralatan ketenteraan dewasa ini bukannya murah, malahan semakin hari semakin meningkat. Ini kerana nilai bagi setiap peralatan dan persenjataan bergantung kepada teknologi yang khusus untuk keperluan ATM serta menghadapi dinamisme perkembangan keselamatan serantau yang mempengaruhi keselamatan negara.

Pihak pengeluar persenjataan dan peralatan lazimnya akan membuat penyesuaian bagi memenuhi keperluan yang digariskan oleh ATM. Pakej sebegini semestinya mempunyai kos yang jauh berbeza dengan peralatan atau persenjataan yang dibeli secara off the shelf (mengikut spesifikasi pihak pengeluar). Kos tersebut belum mengambil kira aspek nilai tambah seperti kos penyelidikan dan pembangunan (R&D), perolehan teknologi, pemindahan teknologi, perkhidmatan sokongan dan sebagainya.

Secara jelas, adalah tidak wajar untuk membuat perbandingan bajet pertahanan sesebuah negara dengan negara-negara lain secara emotional equation tanpa memahami keperluan khusus sebenar negara tersebut, terutama sekali kepada negara-negara membangun. Sebagai pengguna dalam bidang pertahanan yang telah sekian lama mendokong keperluan pertahanan negara, ATM sentiasa mematuhi prosedur yang ketat serta melakukan pertimbangan dan kajian yang terperinci di antara kos dan keupayaan sebelum mengesyorkan setiap rancangan perolehan kepada kerajaan.

Keupayaan pertahanan negara adalah rahsia negara yang perlu dipertahankan oleh setiap lapisan warga Malaysia yang mempunyai akses terhadapnya. Rahsia keupayaan pertahanan negara boleh diibaratkan seperti rahsia keselamatan rumah kita. Melalui pandangan mata kasar, orang luar boleh mengetahui bahawa rumah kita berpagar dan mempunyai ciri-ciri keselamatan yang lain.

Namun begitu, mereka tidak akan mengetahui ciri-ciri terperinci mengenai keselamatan dan hal ehwal dalaman rumah kita, jika tidak diberitahu. Apabila rahsia atau ciri-ciri terperinci ini diketahui umum, secara langsung aspek keselamatan dan rahsia dalam rumah kita akan dikompromi dan terdedah kepada pelbagai ancaman seperti jenayah, tohmahan dan fitnah.

Begitulah juga dengan kerahsiaan keupayaan ATM termasuk perolehan kelengkapan, sistem dan teknologi pertahanan tidak boleh didedahkan kepada umum kerana ia akan menjejaskan kesiagaan pertahanan negara dan semangat juang pasukan keselamatan. Sehubungan itu, rancangan pemilikan aset strategik ATM yang merupakan maklumat berdarjah perlu dilindungi kerahsiaannya.

Pendedahan maklumat berhubung keupayaan dan rancangan aset-aset pertahanan negara sewenang-wenangnya, tanpa ada kesedaran tentang implikasi negatif terhadap kewibawaan ATM dan kemampuan pertahanan negara pada masa hadapan, tidak sepatutnya berlaku.

Umum perlu sedar bahawa sebarang kompromi mengenainya akan menjejaskan tahap kesiagaan dan keupayaan ATM dalam melindungi kedaulatan negara. Secara sedar atau tidak, tindakan tersebut juga jelas bertentangan dengan Akta Rahsia Rasmi Negara.

ATM, seperti mana-mana organisasi kerajaan yang lain, mengikuti proses perolehan yang ditetapkan kerajaan. ATM juga akur, sebagai stake-holder, rakyat perlu maklum akan perolehan aset-aset utama pertahanan negara. Namun, ciri-ciri terperinci sistem pertahanan tidak sepatutnya dihebahkan, kerana ia adalah rahsia dan strategi ketenteraan untuk ATM menghadapi musuh ketika krisis atau peperangan.

Pendedahan rahsia tersebut adalah umpama pucuk dicita ulam mendatang kepada musuh, ini kerana bukanlah mudah untuk mendapatkan rahsia negara seumpama ini. Tiada mana-mana negara secara sukarela mendedahkan rahsia ketenteraan mereka, melainkan melalui tindakan pengintipan, sabotaj atau pengkhianatan. Secara sedar atau tidak, usaha keterlaluan dalam mempolemik serta mendedahkan perolehan dan keupayaan ATM, umpama mencemuh dan memperlekehkan pasukan keselamatan.

Harus diingat bahawa pasukan keselamatan inilah yang selama ini telah menjamin kedaulatan dan keselamatan negara semasa era konfrontasi dan darurat. Pasukan keselamatan inilah juga yang akan sentiasa berjuang di masa hadapan demi memastikan negara kita kekal berdaulat dan rakyat hidup dengan aman sejahtera.

Keghairahan mempersenda dan mendedahkan keupayaan sistem pertahanan negara akan meletakkan pasukan keselamatan berada dalam kedudukan yang 'disadvantage', kerana segala rahsianya telah didedahkan. Natijahnya, tindakan mendedahkan rahsia negara seperti ini tersasar jauh daripada semangat patriotisme yang sejati.

PENULIS ialah Panglima Angkatan Tentera Malaysia