Pages

Friday, July 29, 2022

MALAYSIA NEGARA MARITIM:PENDEKATAN BERSEPADU

Kuala Trengganu, 28 Julai - Satu Seminar Maritim peringkat  Kebangsaan telah berjaya dilaksanakan di Auditorium INOS, Universiti Malaysia Terengganu (UMT),  hari ini. 


Seminar Maritim Kebangsaan (SMK 2022) yang bertemakan ‘Malaysia Negara Maritim: Pendekatan Bersepadu’ ini adalah sebagai pendahuluan kepada National Maritime Conference (NMC) 2023 yang bakal dilaksanakan sempena Pameran Antarabangsa Maritim dan Aeroangkasa Langkawi 2023 (LIMA’23) nanti. 


Pada asasnya, objektif SMK 2022 ini adalah bertujuan untuk memberi peluang kepada ahli akademik  dan pelajar dalam bidang maritim di Malaysia untuk berkongsi dan bertukar amalan dan pengetahuan untuk kebaikan bersama.


Seminar sehari ini adalah anjuran bersama Pusat Strategi Maritim dan Sejarah, Tentera Laut Diraja Malaysia (PUSMAS TLDM), Institut Oseanografi Sekitaran (INOS), Universiti Malaysia Terengganu dan Jabatan Hal Ehwal Maritim, Kementerian Luar Negeri. 


Buat julung kalinya SMK diadakan di pantai timur Malaysia.  Ianya  bertujuan untuk membentuk   kesedaran terhadap isu-isu yang berkaitan dengan hal ehwal maritim di samping meningkatkan kerjasama di antara agensi pemegang taruh yang hadir, sesuai dengan konsep Whole of Government yang diadaptasi kerajaan Malaysia.


Laksamana Muda Dato’ Zulhelmy bin Ithnain, Panglima Wilayah Laut 1 dalam ucapan penutupnya antara lain menyebut, SMK 2022 ini dilaksanakan bagi mengangkat agenda dan martabat Malaysia sebagai sebuah negara maritim. Agenda ini mula diangkat semula sejak NMC 2019 sehinga kembali mendapat perhatian khusus di dalam  penghasilan kertas putih    pertahanan 


Antara panelis yang telah berkongsi pengalaman dan pendapat dalam SMK 2022 ini ialah Laksamana Pertama Yusne bin Mokhtar mewakili TLDM yang telah bercakap mengenai topik Keselamatan Maritim, Professor Wan Izatul Asma binti Wan Talaat mewakili UMT berkongsi mengenai Tadbir Urus Lautan manakala Tuan Shaharuddin bin Onn dari Kementerian Luar Negeri telah menjelaskan tentang dasar dan polisi hubungan antarabangsa dalam hal ehwal maritim negara.


Pelancaran Buku


Semasa SMK 2022 ini juga satu Majlis Pelancaran Buku Malaysia A Maritime Nation Agenda: Charting The Passage telah dilancarkan secara bersama oleh Profesor Dr. Marinah binti Mohd Ariffin, Timbalan Naib Canselor UMT yang mewakili Naib Canselor UMT dan Laksamana Muda Dato’ Zulhelmy bin Ithnain, Panglima Wilayah Laut 1. 

Menurut  Laksda Dato Zulhelmi, secara dasarnya buku ini mengupas mengenai isu-isu maritim yang ditulis oleh ahli akademik dan pemegang taruh hal ehwal maritim. Buku ini dihasilkan dengan kerjasama PUSMAS TLDM dan Institut Oseanografi Sekitaran, Universiti Malaysia Terengganu (INOS-UMT) dan ia merupakan manifestasi kejayaan NMC 2019 yang telah dianjurkan semasa LIMA’19. 

Selain itu PUSMAS TLDM dengan kerjasama UMT juga kini dalam proses menerbitkan  buku edisi kedua yang bertema Steering The Course yang dirancang utk dilancarkan semasa NMC 2023 kelak


Sunday, July 17, 2022

RIMPAC 2022: MISIL LEKIR TEPAT KE SASARAN

 


Hawaii, 16 Julai-  Ex-USS Rodney M. Davis, sebuah Guided  Missile        Frigate daripada kelas Oliver Hazard Perry (OHP) yang merupakan kapal sasaran untuk latihan ini terkena tembakan misil EXOCET MM40 yang dilancarkan oleh Kapal Diraja (KD) LEKIR milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).

Misil EXOCET MM40 tepat ke sasaran di perairan Hawaii, Amerika Syarikat  dalam siri latihan Sinking Exercise (SINKEX) semasa fasa di laut Eksesais Rim of the  Pacific (RIMPAC) 2022 sejak 12 Julai 2022 lalu yang melibatkan unit-unit dari Australia, Kanada, Malaysia dan Amerika Syarikat. 

Fasa latihan di laut  selama 22 hari bermulai 11 Julai yang melibatkan 38 buah kapal, empat buah kapal selam  dan lebih daripada 170 buah pesawat milik 26 negara. 

KD LEKIR sebelum ini juga telah berjaya melancarkan misil dari jenis yang sama iaitu pada 22 Mei 2022 yang  lalu semasa Eksesais TAMING SARI 21/22 di Perairan Selat Melaka Utara. 

KD LEKIR dari kategori kapal frigat yang membawa peluru berpandu (FFG)  yang pertama membuat penembakan misil di luar perairan Malaysia. Kapal korvet kelas Kasturi seberat 1,500 tan (1850 tan berat penuh) merupakan perolehan 1983/84 bersama sebuah lagi KD KASTURI yang masih berfungsi dengan baik.

Kejayaan ini sekali gus telah meletakkan nama baik TLDM khususnya dan Malaysia umumnya di persada antarabangsa kerana keupayaan Navy People menjaga aset yang agak berusia ini dengan baik dan masih berupaya bersaing dengan kapal-kapal dari luar negara. 

Penembakan  tersebut telah disaksikan oleh Panglima Tentera Laut; Laksamana Tan Sri Mohd Reza  bin Mohd Sany dan Timbalan Panglima Armada Barat; Laksamana Pertama Farizal  Myeor di K. Mark Takai Pacific Warfighting Center di Ford Island, Hawaii.

“RIMPAC menyediakan platform terbaik untuk meningkatkan interoperability di antara  angkatan laut yang mengambil bahagian. Penyertaan ini merupakan satu pengalaman  yang menambah nilai profesionalisme kru KD LEKIR,” ujar Panglima Tentera Laut. 


Sunday, July 10, 2022

SEJARAH KAPAL PERANG DUNIA PERTAMA - Siri 3

Pertempuran Falklands

Pertempuran Falklands pada tahun 1914 dianggap sebagai suatu kejayaan sekali gus membenarkan konsep Jacky Fisher meski pun banyak dikritik mengenai kapal penjelajah (cruiser), nama yang diberikan oleh Laksamana British pada tahun 1911 kepada kelas baharu kapal penjelajah bersenjata berat. Tercetusnya Perang Dunia I mendapati Laksamana Von Spee yang memimpin Skuadron Asia Timur Jerman, terputus di Pasifik barat dengan sebahagian daripada dunia dan di antara Tentera Laut Diraja, dirinya dan tanahair.

Tanpa bekalan arang batu peluang Spee untuk sampai ke Jerman adalah tipis, dan diamenuju ke pantai barat Amerika Selatan, memisahkan sebuah kapal Cruiser dengan membuat lencongan ke Lautan Hindi. British membahagikan pasukan mereka dan skuadron campuran kapal lama di bawahLaksamana Cradock memasuki Pasifik timur. Skuadron Jerman mengandungi dua buahkapal besar iaitu SCHARNHORST dan GNEISENAU yang merupakan kapal senjata api. Apabila Cradock bertembung dengan skuadron Spee di luar Coronel, Jerman dapat menyekatnya dari jarak jauh dan kapal Cruiser British GOOD HOPE dan MONMOUTH ditenggelamkan pada 1 November 1914.

Satu pukulan terhadap prestasi British yang melepaskan semua tenaga dan sumber terpendam tentera laut tertua dan paling berkuasa. Semua battlecruisers yang ada telah diarahkan untuk menumpukan perhatian di River Plate dan dari Britain, dua daripada battlecruisers terbaru dan terpantas INFLEXIBLE dan INVINCIBLE  telah dipisahkan dari Armada Besar dan bergegas ke selatan di bawah pimpinan Laksamana Sturdee. Kedua-dua kapal battlecruisers masih mempunyai beberapa pekerja limbungan yang bekerja di atas kapal dan Sturdee mengarahkan supaya membebaskan mereka. Beliau dilantik sebagai Ketua Komander Atlantik Selatan dan Pasifik, pemerintahan dalam geografi terbesar yang pernah diamanahkan kepada seorang laksamana. Pasukan British tertumpu di Kepulauan Abrolhos dan kemudian belayar ke arah selatan dengan kapal-kapal membentuk formasi scout  pada jarak 19km/12 batu antara satu-satu kapal.

Pertempuran Sengit

Kapal-kapal Sturdee tiba di Falklands pada 7 Disember 1914, dan ketika Britishmenggabungkan kapal mereka, Jerman tiba pada keesokan harinya. Ketika Spee mengarahkan kapal-kapalnya keluar ke laut dan mula mengejar sehingga kapalnya mengeluarkan asap hitam namun orang-orang Jerman telah pun melepasi ke ufukSelatan. Spee mengarahkan kapal ringannya belayar ke pelabuhan Amerika Selatan manakala SCHARNHORST dan GNEISENAU bersedia untuk menentang kapal perang  British yang masing-masing mengibarkan tiga panji-panji, mengejar dan mula menembak sejurus selepas jam 1300. Semasa dikejar oleh kapal perang British, kapal Jerman berada dalam barisan sejajar (line abreast). Kesan kejatuhan peluru tembakan meriam telah menyebabkan air di permukaan laut melambung setinggi lebih 90 meter tetapi terdapat hanya beberapa tembakan sahaja dari jarak jauh.

Ketika SCHARNHORST dan GNEISENAU menghala ke pelabuhan, tembakan mereka ‘indah untuk ditonton’, dengan riak salvo yang sempurna jatuh di lambung kapal mereka. Asap berwarna coklat dengan pusat nyalaan menutupi setiap laras meriam ketika tembakan dilepaskan, melangkaui kapal-kapal British yang menampakkan serpihan kerosakan.

Di dalam kapal INFLEXIBLE, seorang pegawai berkata,"We could hear the shells coming with a curious shrill whine which gradually got deeper and then pop pop as they burst in the water".Di kapal-kapal Jerman, tembakan peluru 305mm/12in yang menjunam dari jarak jauh amat dahsyat. Seorang mangsa dari kapal Jerman yang terselamat melaporkan bahawa dia dapat merasakan seluruh kapalnya bergegar dan geladak beralun seperti ulat. 

Tenggelam

Pada kira-kira jam 1400, Spee menukar haluan dan keluar dari kawasan pertempuran, tetapi pada jam 1500 British mendekati semula dan memulakan pertempuran sengit. Pada jam 1540 Spee menukar haluan 180 darjah untuk keluar dan Sturdee turut menukarkan haluan kapalnya bersama-sama menuju ke pelabuhan. Kemudian pada jam 1620 SCHARNHORST tiba-tiba terbalik dan tenggelam.

Sejam kemudian, selepas kedua-dua kapal perang British menumpukan tembakan mereka ke GNEISENAU, mereka juga berhenti secara beransur-ansur terbalik dan tenggelam. Lebih 2,000 orang krew terbunuh dalam bangkai kapal yang terbakar atau lemas dalam air yang membeku. Hanya kapal Cruiser Jerman DRESDEN yang melarikan diri dari Pertempuran Falklands dan dia akan diburu kemudian. Dalam beberapa bulan selepas meletusnya perang, percubaan tentera laut Jerman untuk menyerang kapal perdagangan menggunakan kapal permukaan tetapi perang telah ditamatkan.

Battlecruisers British telah membuktikan bahawa mereka boleh melindungi perdagangan dan mengejar musuh yang melarikan diri, tetapi sama ada mereka juga boleh memberikan pasukan peninjau yang kuat kepada armada utama atau sokongan rapat kepada armada perang akan dibuktikan pada Pertempuran Jutland pada tahun 1916.

Botol Baru Untuk Wain Lama

Malah sebelum zaman kegemilangan mereka di Pertempuran Jutland pada tahun 1916, pembinaan kapal perang kelihatan mulai goyah. Dalam Perang Dunia I, Britain dan Itali kedua-duanya mempunyai keperluan operasi yang sama iaitu untuk bergerak perlu diapit oleh tentera darat mereka dan membedil musuh dengan senjata berat. 

Kapal perang bersaiz penuh samada usang atau tidak ianya tidak sesuai untuk beroperasi di perairan cetek dan oleh itu kapal khusus harus dibina. Walaupun tiadasatu pun daripada kapal ini mempunyai persamaan dengan low free-board monitors yang terhasil pada abad sebelumnya, namun nama ‘monitor’ digunakan untuk kapal turet tunggal. 

Kelas Monitor

Di sungai dan pantai Adriatik utara, Tentera Laut Itali menukar tongkang yang ditawandaripada Austria menjadi platform senjata, mewujudkan kelas monitor yang sebahagian besarnya tidak berperisai. Yang terbesar adalah ALFREDO CAPPELLINI dan FAA DI BRUNO, yang menggunakan senjata api dari kapal perang FRANCESCO MOROSINI dan CRISTOFORO COLOMBO, MONTE SANTO dan MONTE SABOTINO mempunyai senjata api dari kapal perang kelas CARACCIOLO yang telah dibatalkan pada tahun 1916.

Di Britain, meriam 355mm/14in yang dicadangkan untuk Greece telah dibeli daripada pembuat Amerika  dan dipasang pada monitor baharu yang mungkin di bawah pengaruh Churchill telah diberi nama ADMIRAL FARRAGUT, GENERAL GRANT, ROBERT E. LEE dan STONEWALL JACKSON. Walau bagaimanapun, berikutan protes dari Amerika Syarikat nama mereka telah ditukar kepada ABERCROMBIE, HAVELOCK, RAGLAN dan ROBERTS.

Pada tahun 1914 dan 1915, kelas MAJESTIC pra-Dreadnoughts vintaj tahun 1890an telah disediakan untuk memberi meriam 305mm/12in mereka kepada LORD CLIVE dari kelas monitor yang mana kali ini semuanya dinamakan sempena General British. Tiga daripadanya ialah LORD CLIVE, PRINCE EUGENE dan GENERAL WOLFE kemudiannya dipasang dengan meriam tunggal 455mm/18in secara pemasangan tetap.

Anehnya, dua monitor seterusnya dinamakan sempena Jeneral Perancis, MARSHAL NEY dan MARSHAL SOULT. Ia dibina dengan meriam turet 305mm/12in yang diambil dari kapal perang RAMILLIES, sekali gus menangguhkan penyiapannya sehingga tahun 1917. Banyak monitor yang lebih kecil turut dibina, termasuk dua buah kapal perang pertahanan pantai yang dibeli daripada orang Norway semasa dalam pembinaan GORGON (ex NIDAROS) dan GLATTON ( ex BJORGVIN).

Terakhir, terbesar dan paling berjaya dibina ialah dua monitor meriam 380mm/15in iaitu EREBUS dan TERROR. EREBUS terselamat daripada serangan torpedo pada tahun 1917, tetapi ditenggelamkan oleh bom penyelam Jerman di Afrika Utara pada tahun1941.

Ciri-ciri monitors British yang baharu ialah kelayakan laut mereka dan mereka menyaksikan aksinya di Dardanelles, di Adriatik dan di pantai Belgium. Pada akhirperang, beberapa orang telah dihantar ke White Sea dan Baltic untuk memerangi BOLSHEVIK. Kebanyakan monitor baharu juga membawa sebuah kapal terbang untuk menanda kejatuhan peluru tembakan sehingga ia digantikan oleh pesawat berasaskan shore-based dari Perkhidmatan Udara Tentera Laut Diraja yang baharu dibentuk. 

Kapal Pengangkut Pesawat

Dalam Perang Dunia I Tentera Laut Diraja mengetuai dunia dalam aviasi tentera lautdan dua kapal iaitu battlecruisers FURIOUS dan kapal perang EAGLE (ex Chilean ALMIRANTE COCHRANE)  telah ditukar kepada kapal pengangkut pesawat. FURIOUS direka sebagai battlecruisers ringan dengan dua meriam tunggal 455mm/18in, telah menjalani dua penukaran. Dalam penukaran pertama dibina flying-off deck dengan menutupi haluannya. Pesawat yang terbang keluar bila kembali ke kapal akan diangkat menggunakan kren dari dalam air.  Pada September 1917, dia telah dibawa kembali. Meriam besarnya yang sedia ada ditanggalkan dan digantikan dengan geladak penerbangan penuh.

Pada Jun 1918, pesawat Camel fighter FURIOUS  telah menghalau pesawat musuh dan pada bulan Julai mereka berjaya menyerang bangsal Zeppelin di Tondern. Tindakan ini dinilai sebagai serangan dari carrier-borne aircraft yang pertama. FURIOUS juga berkhidmat dalam Perang Dunia II.

Pada tahun 1918, ALMIRANTE COCHRANE  yang sebahagiannya telah siap juga dibeli untuk ditukar kepada kapal pengangkut pesawat melalui geladak. Walaupun dia tidak disiapkan sehingga tahun 1920an. Ada beberapa projek kapal pengangkut pesawat lain yang dibatalkan. Kapal pengangkut pesawat moden yang dibina khas yang pertama di dunia ialah HERMES yang mula dibina pada tahun 1918 dan siap pada tahun 1924.

Di United State Navy (USN), sebuah kelas battlecruisers  berat dan laju   bertujuan sebagai penghalang kepada kelas JAPANEES KONGO dan BRITISH HOODS telah dibatalkan pembinaannya. Kedua-dua badan kapal itu kemudiannya diambil dan diguna untuk kapal pengangkut pesawat LEXINGTON (CV2) dan SARATOGA (CV3). Begitu juga keluli yang dipasang untuk Ranger telah digunakan untuk membina kapal pengangkut khas pertama USN. Kapal pengangkut pesawat dijangka akan memainkan peranan sebagai kapal besar masa hadapan

Aksi-aksi Di Laut Utara 1914-1915

Pertempuran Heligoland Bight adalah aksi paras permukaan pertama di laut dalam Perang Dunia 1. Kemudian pada akhir Ogos 1914, Commodore Tyrwhitt yang berpangkalan di Harwich, melakukan penyapuan ke Heligoland Bight dengan kapal Cruiser dan Destroyer, manakala  battlecruisers dari Skuadron Pertama Beatty menyediakan perlindungan. 

Pada pagi 28 Ogos Tyrwhitt menenggelamkan beberapa bot torpedo tetapi tidak lama kemudian dia dikalahkan oleh reaksi pantas kapal-kapal Cruiser Jerman. Apabila Tyrwhitt kembali semula ke kapal Cruiser British, NEW ZEALAND dan INVINCIBLE  telah rosak dan kapal Cruiser ARETHUSA terpaksa ditarik pulang. Kapal Cruiser ringan Jerman MAINZ dan KOLN karam dan tiga kapal Cruiser Jerman yang lain rosak.

Ini telah meningkatkan lagi reputasi Beatty dan Tyrwhitt sebagai laksamana tempur. Taktik Jerman selepas itu adalah untuk membuat serbuan ke Laut Utara dengan harapan untuk menarik anak-anak kapal dan formasi British ke dalam perangkap U-bot di mana keunggulan  Tentera Laut Diraja pada angka dapat dikurangkan sehingga Armada Laut Tinggi Jerman dapat bertemu dengan Armada Besar British pada termayang lebih kurang sama.

Pada 16 Disember 1914, Scouting Group Armada Laut Tinggi seperti yang dikenali sebagai battlecruiser Jerman, telah mengebom bandar pantai timur Inggeris Hartlepool,Whitby dan Scarborough. Beberapa ratus orang awam terbunuh atau cedera, walaupun bukan coastal battery yang merosakkan beberapa kapal Jerman termasuk kapal Armoured Cruiser  BLUCHER. Perisikan telah memberi amaran kepada Tentera Laut Diraja tentang serbuan tersebut.

Enam kapal perang, empat kapal Cruiser dan beberapa battlecruiser, di bawah Laksamana Warrender telah dikerahkan. Bagaimanapun, laksamana Jerman, Hipper, dan kapal perangnya SEYDLITZ, MOLTKE, VON DER TANN, dan DERFFLINGER serta battlecruiser  dan Destroyer dilindungi oleh Armada Laut Tinggi di bawah Panglima Tertingginya, Ingenohl.

Pertempuran Dogger Bank

Warrender melihat kapal kepunyaan Ingenohl  ditutup dan menyangka Armada Laut Tinggi sebagai pasukan penyerang yang lebih kecil, manakala Ingenohl menyangka pasukan British adalah Armada Pertempuran Besar di bawah Jellicoe. Ingenohl bertindak berhati-hati, mengarahkan Hipper meneruskan pengebomannya tanpa memberitahunya tentang kapal-kapal British sambil menarik balik Armada Laut Tinggi ke pangkalannya. Warrender mengejar Ingenohl sehingga dia menyedari bahawa pelabuhan pantai timur di utara kedudukannya sedang diserang, apabila dia menukar haluan  ke arah Hipper.

Sementara itu, lapan buah kapal pra-Dreadnoughts telah belayar dari Rosyth danGrand Fleet dari Scapa Flow.  Ketiga-tiga pergerakan mengancam untuk mengepung Hipper. Walau bagaimanapun komunikasi yang tidak cekap oleh pihak British telah membuatkan dia melarikan diri. Apabila Jerman cuba mengulangi serbuan yang berjaya di pelabuhan pantai timur pada Januari 1915, British sekali lagi telah diberi amaran terlebih dahulu  oleh perisikan supaya lebih bersedia. Akibatnya tiga kapal battlecruisers Hipper telah dipintas oleh lima kapal Cruiser Beatty di Pertempuran Dogger Bank pada 24 Januari. Pertempuran secara langsung yang pertama  antara kapal-kapal tersebut. Akibatnya kapal Armoured Cruiser BLUCHER karam dan flagship Hipper, kapal battlecruiser SEYDLITZ telah rosak. Manakala di pihak British, flagship Beatty sendiri, LION juga rosak teruk. 

Namun begitu Beatty berpindah ke New Zealand dan meneruskan usahanya mengejarJerman sehingga ancaman periuk api dan U-bot  menyebabkan dia memberhentikan serangan itu. Dogger Bank adalah kemenangan moral untuk Tentera Laut Diraja tetapi bukan pertempuran yang menentukan. Namun ianya telah menjadikan tentera laut Jerman lebih berhati-hati dalam lawatannya ke Laut Utara.

Blucher Terbalik

Salah satu imej perang di laut yang lebih diingati ialah BLUCHER terbalik dengan sisinya ditutupi dengan orang. BLUCHER adalah barisan yang terakhir dalam formasi pertempuran Jerman, di mana ia berulang kali ditembak. 

Pada jarak 18,000m/20,000yds, peluru dari PRINCESS ROYAL menembusi ruang pengendalian peluru hadapannya menyebabkan kebakaran yang dahsyat. Beatty mungkin boleh melakukan lebih banyak kerosakan kepada kapal Jerman yang lain tetapi armadanya menumpukan tembakan mereka ke BLUCHER dan membenarkan kapal Jerman yang lain melarikan diri, walaupun SEYDLITZ rosak teruk dan terbakar. Seperti kapal Jerman lain, BLUCHER terbukti sukar untuk ditenggelamkan. Torpedo memberikannya rampasan kuasa.

Pertempuran Jutland mengikuti tema yang sama, dengan ancaman serbuan  yang bertujuan untuk menarik keluar armada British yang kemudiannya akan dimusnahkan sedikit demi sedikit. Selepas Jutland, Armada Laut Tinggi jarang meninggalkan Heligoland Bight, dan terdapat sedikit peluang untuk Grand Fleet British untuk mengatasi musuhnya. Manakala Beatty memastikan Grand Fleet bersedia di Scapa Flow.


Sumber

Buku:  Battleships Of World War 1 

Oleh: Peter Hore

Buku ini menceritakan kisah perkembangan teknologi yang membawa kepada penciptaan Dreadnought,

bersama-sama dengan kisah orang-orang yang mempunyai visi dan dorongan untuk merealisasikannya.

Penglibatan tentera laut yang kritikal dan operasi Perang Dunia I juga ditonjolkan, termasuk kisah tentang

satu-satunya pertemuan armada berskala besar di Jutland serta nasib Armada Laut Tinggi Jerman di Scapa Flow.

Tuesday, July 5, 2022

SEJARAH KAPAL PERANG DUNIA PERTAMA - Siri 2


  

Selain kapal perang jenis Dreadnought tentera laut Jerman juga menggunakan 

kapal udara untuk peninjauan untuk Armada Laut Tinggi

Jacky Fisher atau Admiral of the Fleet Lord Fisher of Kilverstone, ialah bapa revolusi Dreadnought. Revolusi yang mengubah peperangan tentera laut dan keseimbangan kuasa antara negara-negara.  Fisher menghubungkan pelaut lama dengan yang baharu, setelah beliau dicalunkan oleh Kepten Nelson. Sebagai seorang pegawai muda dia berkhidmat di Crimea dan di China pada pertempuran Fatshan Creek. 

Mempunyai kepakaran dalam senjata api dan beliau telah berkhidmat di atas kapal Warrior semasa dia masih baharu dan bertanggungjawab untuk beberapa inovasi termasuk pengenalan litar penembakan elektrik di dalam meriam Ocean pada tahun 1869 serta membantu menubuhkan sekolah eksperimen Tentera Laut Diraja di HMS Vernon. Kemudian dia memerintah kapal perang Inflexible semasa pengeboman Alexandria pada tahun 1882 dan mengambil alih pemerintahan Briged Tentera Laut apabila mereka mendarat.

Sebagai Pengarah Naval Ordnance, Fisher memperkenalkan pelbagai senjata moden kepada Tentera Laut Diraja dan sebagai laksamana dia bertanggungjawab sebagai Third Sea Lord untuk menghantar kapal yang dipesan di bawah Akta Pertahanan Tentera Laut 1889. 

Semasa berkhidmat sebagai Ketua Komander Mediterranean, beliau menumpukan penembakan pada jarak jauh, mengajar kapal-kapal untuk bergerak dalam formasi padat dengan kelajuan maksimum dan mengkaji taktik yang tersirat.. Kemudian sebagai Second Sea Lord dia mengubah struktur pegawai dan anggota lain-lain pangkat serta latihan yang dilaksanakannya semasa menjadi Ketua Komander di Portsmouth.

Pendekatan Strategik Fisher

Dari tahun 1880-an dan seterusnya Fisher mula beralih kepada bidang politik untuk mempromosikan Tentera Laut Diraja dan idea-ideanya. Selain menjalinkan persahabatannya dengan wartawan W T Stead ia juga mempunyai kawan yang berpengaruh dalam kalangan Diraja dan dalam kalangan ahli politik, terutamanya Winston Churchill. Fisher membawa set kemahiran teknikal, strategik dan politik yang hebat bersama dengan wataknya yang kuat ke pejabat First Sea Lord pada tahun 1904. 

Dia menganjurkan penggunaan kapal selam dan memastikan bahawa semasa meletusnya Perang Dunia I, Tentera Laut Diraja adalah salah satu daripada armada kapal selam terbesar. 

Semasa di Mediterranean, dia telah memikirkan idea bagaimana kapal Cruiser Berperisai yang besar boleh  menjadi kapal perang Cruiser dan walaupun dia tidak dapat menyelesaikan masalah kapal yang bagaimana perlu bertempur dalam barisan pertempuran, dia telah mencadangkan pembentukan unit armada campuran. 

Sebagai tindak balas kepada bahaya yang ditimbulkan oleh kebangkitan armada Jerman, Fisher menumpukan Tentera Laut Diraja di perairan negara, dan memerlukan tenaga kerja untuk kapal perang baharu yang lebih besar. 

Beliau secara kontroversi membayar banyak kapal-kapal lama di stesen luar negara kerana mereka terlalu lemah dan terlalu lambat. Walau bagaimanapun, yang paling penting, Fisher mendesak untuk meningkatkan kelajuan dan kuasa tembakan dalam sesebuah kapal perang.

Konsep kapal perang bersaiz besar bukanlah sesuatu yang baharu. Pereka Itali Vittorio Cuniberti telah menulis mengenainya.  Artikelnya telah diterbitkan di Jerman dan Britain dimana idea yang serupa sedang dibangunkan di Amerika Syarikat. Pengkritik Fisher berkata bahawa dengan membina kapal perang yang bersaiz besar itu dia telah menjadikan setiap kapal perang lain agak ketinggalan termasuk semua kapal Tentera Laut Diraja tetapi nampaknya  idea tersebut  sudah tiba masa pelaksanaannya sekali gus Tentera Laut Diraja adalah yang pertama melakukannya. 

Dreadnought adalah cetusan idea Fisher dimana dorongan serta tenaganya yang kuat menjadikan masa pembangunan begitu singkat. Hanya dalam beberapa bulan dia telah memutuskan untuk membangunakan persenjataan meriam 305mm/12in dengan memilih setiap inovasi yang ada. Optical Rangefinder, Profesor Barr 2.74m/9ft  mempunyai ketepatan sehingga 6,400 m/7,000yd, turbin wap, enjin bukan salingan, dan kaedah perlindungan bawah air yang dipertingkatkan. 

Dengan merampas senjata kelas Lord Nelson, Fisher mendakwa yang dia telah membina Dreadnought dalam masa dua belas bulan dan siap secara rasmi pada Hari Trafalgar 1906. 

Bersara

Walau bagaimanapun, Fisher juga mempunyai ramai musuh peribadi dan memaksa dia bersara pada tahun 1910. Semasa di dalam persaraan di Perancis, beliau menjadi mentor kepada Winston Churchill ketika dia menjadi Lord of the Admiralty dan di bawah bimbingannya, Churchill memujuk kerajaan British supaya mengambil bahagian dalam Syarikat Minyak Anglo-Iran (yang berkembang menjadi British Petroleum) untuk memastikan pembekalan minyak mencukupi kepada Tentera Laut Diraja. 

Kemudian, selepas Putera Battenberg dipaksa meletakkan jawatan sebagai First Sea Lord pertama pada tahun 1914,  atas alasan latar belakang Jermannya, Fisher telah dipanggil semula.  Sebagai First Sea Lord, dia bertanggungjawab menghantar kapal perang Cruiser ke Atlantik Selatan sebagai tindak balas kepada kemenangan Jerman di Coronel, tetapi kemudiannya beliau berselisih faham dengan Churchill atas campur tangannya dalam urusan operasi semasa kempen Dardanelles lalu beliau meletak jawatan.

Fisher juga bertanggung jawab memajukan kerjaya John Jellicoe. Jellicoe bukanlah seorang pemimpin yang berinspirasi seperti Fisher dan gagal menggunakan kapalnya sebaik mungkin apabila armada Dreadnoughts Fisher yang hebat diuji pada Pertempuran Jutland pada tahun 1916. 

PERLUMBAAN TENTERA LAUT INGGERIS-JERMAN

Pada awal abad ke-20, Tentera Laut Diraja berada pada kemuncak kuasanya dimana lebih unggul berbanding mana-mana tentera laut  lain dengan nisbah 2:1 dan berada dalam keadaan aman selama 100 tahun tanpa peperangan khusus sejak 1815. 

Tentera laut Perancis sebenarnya tidak memberi ancaman selama beberapa tahun dan tentera laut Rusia telah mengalami kekalahan teruk di Tsushima pada tahun 1905 oleh tentera laut Jepun yang berada di bawah bimbingan British. Walau bagaimanapun, tentera laut Jerman mula berkembang dan menubuhkan pangkalan di luar negara dan Tentera Laut Amerika Syarikat (USN) telah menunjukkan potensi dengan pelayaran Great White Fleet pada 1907-1909. 

Hubungan Tentera Laut Diraja dengan USN adalah mesra dan sebagai contoh, William Sims telah menjadi salah seorang pelawat asing pertama yang memeriksa Dreadnought. Secara peribadi ramai pegawai British dan Jerman mengenali dan menyukai antara satu sama lain, tetapi hubungan dengan negara Jerman agak merosot. 

Tentera Laut Moden

Kaiser Wilhelm II dan ketua tentera laut, Laksamana Von Tirpitz mahukan tentera laut moden atas sebab peribadi dan prestij sama seperti untuk mendapatkan empayar luar negara dan mereka mahukan tentera laut yang besar walaupun ini bermakna merupakan cabaran kepada Tentera Laut Diraja. 

 Abang Kaiser, Putera Henry dari Prusia, yang juga merupakan Laksamana Kehormat Tentera Laut  Diraja, menjadikan tentera laut Jerman sebagai profesion yang dihormati untuk anak muda Jerman yang bercita-cita tinggi, manakala Kaiser mengarahkan karya ahli strategi Tentera Laut Amerika, Kepten Mahan, untuk diterjemahkan dan diletakkan di wardroom semua kapal-kapalnya. Kaiser Wilhelm II telah mengambil pengajaran daripada pembacaan karya Mahan bahawa tentera laut yang besar dan status kuasa besar adalah sinonim. Mungkin juga sepupunya di takhta British yang memerintah Tentera Laut Diraja menjadikannya rasa rendah diri. 

Kaiser  telah dibantu dengan cekap oleh Tirpitz, yang telah menyertai angkatan laut Prusia pada tahun 1865 dan kemudian tentera laut Empayar Jerman yang baharu apabila ia dibentuk pada tahun 1871. Tirpitz, yang telah memerintah Skuadron Asia Timur pada tahun 1896-1997 apabila perjanjian telah dimeterai dengan China, kembali ke Berlin untuk memulakan cabarannya kepada Tentera Laut Diraja dengan membina Tentera Laut Jerman.

 Sehingga tahun 1890-an Tentera Laut Jerman telah menjadi pasukan pertahanan pantai. Walau bagaimanapun, memanfaatkan kuasa perindustrian Jerman, Undang-undang baharu Tentera Laut Jerman  pada tahun 1898, 1900, 1908 dan 1912 membayangkan armada yang seimbang  menjelang 1920 yang akan merangkumi 38 buah kapal perang. 

 Konsep Tirpitz

 Konsep Tirpitz ialah riskflotte atau risk fleet dengan alasan bahawa Britain tidak akan berperang dengan Jerman jika Jerman memiliki armada yang besar kerana walaupun Tentera Laut Diraja akan memenangi sebarang kempen di laut, ia akan menjadi sangat lemah sehingga dua kuasa standard  akan dipecahkan dan Britain terdedah kepada kekalahan di laut oleh Perancis, Rusia atau AS.

 Hasilnya agak berbeza. Britain menjadi bimbang bahawa dengan pengembangan Tentera Laut Jerman akan mencetuskan pembinaan kapal perang Perancis dan Rusia lantas Britain membuat perjanjian dengan Jepun. Perjanjian itu membenarkan Tentera Laut Diraja untuk mengekalkan hanya kuasa token di Timur dan langkah lain telah diambil untuk mengurangkan komitmen Empayar British.

 Jacky Fisher membawa pulang banyak kapal dari stesen luar negara mereka, dan membayar kapal perang yang lebih lama untuk mengendalikan kapal baharu. Negara-negara besar dalam Empayar British digesa untuk membantu mewujudkan empayar tentera laut  dengan menubuhkan tentera laut mereka sendiri seperti Tentera Laut Diraja Australia

Kemudian pada tahun 1904 secara tidak disangka-sangka Britain bergabung dengan musuh lamanya Perancis selepas pemusnahan Angkatan Laut Rusia dalam Pertempuran Tsushima. Britain dan Jerman dibiarkan bersemuka di seberang Laut Utara. 

Pelancaran Dreadnought pada tahun 1905 menghentikan sementara pembinaan kapal perang di Jerman, manakala Tentera Laut Jerman mencipta kapal-kapal baharu tetapi apabila perlumbaan senjata tentera laut bermula semula, ia menjadi salah satu pemangkin kepada tercetusnya Perang Dunia I. Ketika perang semakin hampir, Tentera Taut Perancis telah dipujuk untuk menumpukan pasukannya di Mediterranean, manakala Tentera Laut Diraja mengambil pertahanan Laut Utara dan utara Perancis.

Walaupun usaha Kaiser Wilhelm II dan Tirpitz, program pembinaan kapal perang Jerman tidak pernah hampir menyamai Tentera Laut Diraja dan cabaran itu berakhir dengan pendekatan peperangan apabila Tentera Darat Jerman mengalihkan sumber dari tentera laut Wilhelm. Dalam tempoh yang sama 1907-1916, USA menyiapkan 14 buah kapal perang, Jepun dan Perancis masing-masing tujuh buah, Itali dan Austro Hungary masing-masing lima buah, Brazil dan Argentina dua buah.

Sumber

 

Buku:  Battleships Of World War 1 

Oleh:  Peter Hore

Buku ini menceritakan kisah perkembangan teknologi yang membawa kepada penciptaan Dreadnought, bersama-sama dengan kisah orang-orang yang mempunyai visi dan dorongan untuk merealisasikannya.

Penglibatan tentera laut yang kritikal dan operasi Perang Dunia I juga ditonjolkan, termasuk kisah tentang satu-satunya pertemuan armada berskala besar di Jutland serta nasib Armada Laut Tinggi Jerman di Scapa Flow.


Monday, July 4, 2022

TLDM IKTIRAF PERANAN WANITA



Peranan warga wanita dalam perkhidmatan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) tidak pernah dikesampingkan dan ternyata kini semakin diketengahkan dan penyertaan wanita dalam TLDM juga telah meliputi semua kepakaran utama yang ada dalam TLDM iaitu Eksekutif, Bekalan dan Kejuruteraan. Ruang dan peluang sentiasa diberikan kepada warga wanita TLDM untuk memegang jawatan-jawatan utama, sama pentingnya dengan warga TLDM yang lain.


Ini terbukti dengan kenaikan pangkat seorang pegawai wanita yang pertama  menyandang pangkat tertinggi dalam kalangan wanita TLDM.  Pemakaian pangkat ini sekali lagi menjadikan Laksda Rohana binti Jupri sebagai pegawai wanita TLDM pertama yang dinaikkan ke pangkat Laksamana Muda berkuatkuasa 1 Julai 2022.


Sebelum ini beliau merupakan pegawai wanita pertama TLDM yang dinaikkan ke pangkat Kepten TLDM (27 September 2017) dan Laksamana Pertama (18 Disember 2020). Kenaikan pangkat ini membuktikan kemampuan dan kredibiliti warga wanita TLDM diiktiraf oleh pengurusan tertinggi. Ianya juga sebagai tanda penghargaan TLDM terhadap usaha dan kemampuan yang ditunjukkan oleh beliau dalam melaksanakan amanah dan tanggungjawab yang diberikan.


Laksda Rohana yang kini memegang jawatan sebagai Asisten Ketua Staf Materiel di Markas Tentera Laut telah meletakkan beliau di barisan hadapan dalam kepimpinan Jawatankuasa Laksamana (JLAKS) yang telah dianggotainya sejak 18 Disember 2020.


Majlis pemakaian pangkat ini telah disempurnakan oleh Menteri Kanan Pertahanan, Yang Berhormat Dato’ Seri Hishammuddin Tun Hussein dan Yang Berbahagia Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Mohd Reza bin Mohd Sany. 


Sunday, July 3, 2022

RIMPAC 28/2022 DILANCARKAN DENGAN RASMINYA

 


 

JOINT BASE PEARL HARBOR HICKAM, HI, UNITED STATES, 29 Jun - Tentera Laut A.S. dengan rasminya telah melancarkan latihan maritim antarabangsa terbesar di dunia  Rim of the Pacific (RIMPAC) edisi ke-28, hari ini.


Dua puluh enam negara, 38 buah kapal permukaan, 4 buah kapal selam, 9 angkatan darat AS, lebih 30 sistem tanpa pemandu, kira-kira 170 pesawat dan lebih 25,000 kakitangan akan berlatih dan beroperasi di dalam dan sekitar Kepulauan Hawaii dan California Selatan, 29 Jun hingga Ogos. 4.


Tema RIMPAC iaitu pada kali ini iaitu Capable Adaptive Partners, dimana pasukan RIMPAC akan menggunakan pelbagai keupayaan, memprojeksikan fleksibiliti yang wujud dalam angkatan maritim dan membantu mempromosikan Indo-Pasifik yang bebas dan terbuka.


Komander RIMPAC 2022, Vice Admiral Michael Boyle, mengalu-alukan peserta semasa perjumpaan pemimpin-pemimpin dari seluruh pasukan RIMPAC. Michael Boyle dalam ucapannya berkata ,

“By coming together as Capable, Adaptive Partners, and in the scale that we are, we are making a statement about our commitment to work together, to foster and sustain those relationships that are critical to ensuring the safety of the sea lanes and the security of the world’s interconnected oceans. This is also how we find the areas where our national objectives overlap, where we can practice the procedures that will help to enable our interchangeability – the nexus of national will and interoperability.”


Tugasan


Royal Canadian Navy, Rear Adm. Christopher Robinson  ditugaskan sebagai timbalan komander CTF, Japan Maritime Self-Defense Force,  Rear Adm.Toshiyuki Hirata sebagai naib komander, dan Pasukan Marin Armada akan diketuai oleh Brig. Gen. Joseph Clearfield. 


Pemimpin utama pasukan multinasional lain termasuk Commodore Paul O'Grady dari Tentera Laut Diraja Australia, yang akan memerintah komponen maritim, dan Brig. Gen, Mark Goulden dari Tentera Udara Diraja Kanada, yang akan memerintah komponen udara.


Buat pertama kalinya, Rear Adm. Republik Korea Sangmin An akan berkhidmat sebagai Komander Combined Task Force  (CTF) 176, pasukan petugas amfibia RIMPAC.   Kol. Kwan Hon Chuong, Tentera Laut Republik Singapura akan berkhidmat sebagai Komander Pertempuran Laut untuk CTF 176, dan Kepten Tentera Laut Diraja Australia, Michael Osborn CSM akan berkhidmat sebagai Komander Logistik Laut, CTF 173. 


Kapal Auxiliary Oiler Replenishment Tentera Laut Diraja Australia yang baharu ditauliahkan, HMAS SUPPLY buat  pertama kalinya akan mengambil bahagian dalam latihan antarabangsa ini menjalankan pengisian  minyak di laut dengan tentera laut yang mengambil bahagian.


RIMPAC 2022 akan melaksanakan latihan yang merangkumi latihan penembakan meriam, penembakan peluru berpandu, anti-kapal selam dan pertahanan udara,  operasi amfibia, anti pelanunan, pembersihan periuk api, pelupusan bahan letupan, menyelam dan operasi menyelamat. Selain itu, latihan itu juga akan memperkenalkan operasi ruang angkasa dan siber kepada semua negara yang terlibat.


“It’s great to see the exercise return to the scale that we have seen in previous years, enabling the combined forces of our 26 partner and allied nations to work together and learn from each other. We are each maritime nations and we rely on each other to help keep our sea lanes free and open.  RIMPAC provides us with the opportunity to grow and refine our individual and combined abilities, and our joint capacity to contribute to security in the Indo-Pacific region. This helps us all.”  kata Timbalan Komander RIMPAC CTF Rear Adm. Christopher Robinson Tentera Laut Diraja Kanada.

Sumber: DVIDS /Foto: Lt Nurzuhaira


Saturday, July 2, 2022

SUKK DAN SKN 503 MEMPERKASA PENGAWASAN UDARA WILAYAH LAUT 2


Kota Kinabalu, 1 Jul  -  Perasmian Stesen Udara Kota Kinabalu (SUKK) dan penubuhan Skuadron 503 (Skn 503) hari ini sekali lagi melakar sejarah baharu bagi Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Kota Kinabalu Sabah.  Penubuhan Stesen Udara dan Skuadron 503 Helikopter AW 139 telah mencipta sinergi mapan, pelengkap kepada pengoperasian pertahanan maritim di Wilayah Laut 2 selepas pelancaran Skuadron 601 iaitu Skuadron Sistem Pesawat Tanpa Pemandu (Unmanned Aerial System) atau UAS di Stesen Udara TLDM Kota Kinabalu tahun lalu.


SUKK merupakan unit pentadbiran, pengurusan logistik dan penguasa operasi penerbangan di Armada Timur. Stesen ini menguruskan aerodrome di Pangkalan TLDM Kota Kinabalu dan memainkan fungsi utama dalam pengoperasian pesawat helikopter TLDM serta Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di sini agar kekal efisien dan selamat. Dua  skuadron di bawah perintah operasinya ialah SKN 503 (HOM) dan SKN 601 (UAS). 


Skuadron Baharu Udara


SKN 503 pula berperanan sebagai unit barisan hadapan yang mengoperasikan Helikopter Operasi Maritim (HOM) AW139 buatan Leonardo, Itali. Dua helikopter pertama telah diterima sekitar April 2022 dan yang ketiga dijangka akan tiba menjelang September 2022. Helikopter ini dibekalkan oleh Galaxy Aerospace Malaysia (GAM Sdn Bhd) melalui kontrak yang telah ditandatangani pada 20 September 2020. HOM yang bernaung di bawah Markas Pemerintahan Armada Timur akan dilihat akan memperkukuhkan lagi kekuatan TLDM di Armada Timur serta bakal memperkasa pengawasan udara di perairan maritim Sabah dan Sarawak. 


Selain pengoperasian maritim, HOM mampu melaksanakan penguatkuasaan udara Zon Eksklusif Ekonomi Malaysia Timur selain menjalankan tugasan Maritime Domain Awareness, Pengesanan Sasaran, Operasi Pasukan Khas serta bantuan dalam operasi Mencari dan Menyelamat.


Perasmian


Perasmian SUKK dan SKN 503 telah disempurnakan oleh Menteri Kanan Pertahanan Yang Berhormat Dato’ Seri Hishammuddin bin Tun Hussein serta menyaksikan pemakaian insignia Pegawai Memerintah kepada Kepten Mohamad Zamri bin Ismail TLDM dan Komander Hairul Afikin bin Tukimin TLDM selaku Komander Udara SUKK serta Pegawai Memerintah SKN 503 pertama, yang telah disempurnakan oleh Yang Berbahagia Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Mohd Reza bin Mohd Sany. 


Friday, July 1, 2022

SEJARAH KAPAL PERANG DUNIA PERTAMA-SIRI 1


Sumber: Buku Battleships Of World War 1 

Oleh : Peter Hore


Buku ini menceritakan kisah perkembangan teknologi yang membawa kepada penciptaan Dreadnought, bersama-sama dengan kisah orang-orang yang mempunyai visi dan dorongan untuk merealisasikannya. Penglibatan tentera laut yang kritikal dan operasi Perang Dunia I juga ditonjolkan, termasuk kisah tentang satu-satunya pertemuan armada berskala besar di Jutland serta nasib Armada Laut Tinggi Jerman di Scapa Flow.


Pengenalan


Istilah kapal perang berasal daripada Line of battle ship, yang bermaksud kapal yang cukup kuat untuk bertempur dalam barisan pertempuran, ungkapan muktamad yang bermula dengan reka bentuk baharu revolusioner yang dilihat dalam HMS Dreadnought. Dibangunkan pada tahun 1906 sebagai kapal tunggal dan bukannya sebuah kelas tetapi kapal unik ini telah diberi nama kepada jenis kapal perang baharu yang mendominasi pembangunan masa depan kapal-kapal besar di seluruh dunia dan menjadikan semua kapal perang lain yang dibina sebelum ini menjadi sesuatu yang berlebihan.


Ini adalah zaman kegemilangan bagi kapal perang dari jenis Dreadnought khususnya, tetapi punca kemusnahannya tidak lama kemudian membuatkan kehadirannya dirasai apabila kapal yang membawa torpedo dan pesawat  menjadi lebih dipercayai dan berkesan.


Istilah kapal perang mula digunakan kepada kapal yang menguasai peperangan di laut dari abad ke-16 hingga ke-19. Kapal perang itu sendiri, secara umum ditakrifkan sebagai kapal besar yang memasang meriam berkaliber 255mm/10in atau lebih, dengan pelbagai bentuk untuk 20 tahun rekaan pertama pengeluarannya.


Kemudian, setelah Tentera Laut British meraikan kemenangan lautnya pada tahun 1805 di Pertempuran Trafalgar, teknologi baru yang tersedia telah  merevolusikan reka bentuk kapal perang. Revolusi ini merangkumi penggunaan enjin wap di laut, pemuat peluru meriam, turret berputar, perisai dan semuanya  sesuai dengan peningkatan  saiz kapal. 


Perkembangan ini begitu cepat dan dengan jumlah yang banyak sehingga pada satu peringkat, Perdana Menteri British menyimpulkan bahawa reka bentuk kapal adalah umpama fesyen yang berubah-ubah, seperti topi wanita. Pereka bentuk kapal menghadapi pilihan yang sukar, dan meletakkan berat kapal  sebagai pedoman utama dalam keputusan yang perlu dibuat. 


Menjelang akhir abad ke-19, reka bentuk kapal perang telah hampir diselesaikan dengan anggaran berat kapal kira-kira 10,160 tan/10,000 tan yang membawa dua barbettes atau turrets berkembar, satu ke hadapan dan satu di belakang, dan kadang-kadang dengan corong sebelah menyebelah dengan  kelajuannya 18 knot yang dianggap pantas.


Kemudian, seorang Laksamana British, Jacky Fisher, mengubah segala-galanya dengan konsep kapal perangnya yang bercirikan keberanian. Bukan ideanya sahaja malah  jurutera Tentera Laut Itali, Vittorio Cuniberti menegaskan pengeluaran kapal yang membawa meriam telah dikeluarkan secara meluas dan terdapat perkembangan serentak ke arah yang sama di beberapa negara lain juga. 


Bagaimanapun, kekuatan dan keghairahan serta hala tuju Fisher telah menjadikan kapal pertama, HMS Dreadnought wujud. Sekali gus menghentikan pembinaan kapal perang di seluruh dunia dimana pihak  sekutu dan musuh sedang  mempertimbangkan implikasinya. Walaupun reka bentuknya tidak sempurna, namun penambahbaikkan kapal itu   hampir dalam semua aspek, dan selepas itu kapal perang diklasifikasikan dengan merujuk kepada satu kapal ini, sebagai pra-Dreadnoughts, Dreadnoughts atau super-Dreadnoughts.


Setelah berat kapal mencapai sasaran  20000 tan dengan kelajuan 20 knot, pembangunan diteruskan dengan pantas. Dalam tempoh 10 tahun generasi Dreadnoughts  telah mencapai 30,000 tan dengan kelajuan 30 knot. 


Perkembangan lain termasuk pengenalan semula persenjataan sekunder untuk menangani ancaman yang semakin meningkat daripada bot torpedo dan dalam beberapa kes persenjataan utama dipasang pada tiga menara. Tambahan pula, apabila kegunaan pesawat di laut semakin dikenali, kapal perang telah  mula dipasang dengan tanjakan (ramp) untuk pesawat. Akhir sekali, teknologi  baharu untuk jentera utama  mula memperkenalkan minyak bagi menggantikan arang batu sebagai bahan api pilihan.


Pertempuran Jutland pada tahun 1916 adalah satu-satunya tindakan armada berskala besar yang melibatkan kapal perang jenis Dreadnought. Walau bagaimanapun hanya tindakan kecil yang melibatkan kapal perang era ini berlaku di seluruh  dunia sepanjang Perang Dunia Pertama. Kapal perang juga ditugaskan untuk menyediakan sokongan tentera laut untuk pendaratan dan serbuan tentera amfibia, serta misi pengeboman pantai yang lebih umum.


Buku ini terlebih dahulu melihat sejarah kapal perang yang menarik dari pembangunan Dreadnoughts pertama hingga ke penghujung Perang Dunia I dan mengenal pasti individu yang bertanggungjawab membawa revolusi dalam reka bentuk kapal perang. 


Ia juga mengisahkan pertempuran utama dan operasi tentera laut Perang Dunia I, diakhiri dengan campur tangan  Armada Laut Tinggi Jerman di Scapa Flow. Direktori kronologi negara -negara  berikut menerangkan kapal paling terkenal jenis ini yang mengambil bahagian dalam konflik daripada kuasa laut utama, terutamanya Britain, Amerika Syarikat, Jerman, Perancis, Itali dan Jepun, serta kapal-kapal tentera laut yang lebih kecil. 

Kemudian buku ini menceritakan melalui kisah sebenar kehidupan secara individu, tentang pembangunan dan penempatan satu-satu jenis kapal yang menguasai strategi tentera laut dari 1906 hingga akhir Perang Dunia I.


Cuniberti, Scott Dan Sims


Selain daripada Fisher’s Dreadnought, tiga lelaki ini juga mempunyai pengaruh yang kuat yang turut mempengaruhi pembangunan senjata besar dan reka bentuk Dreadnought.


Vittorio Cuniberti adalah Arkitek dan jurutera tentera laut Itali  adalah di antara barisan arkitek yang inovatif seperti juga Brin dan Micheli. Pada awal abad ke-20 Cuniberti telah merangka rancangan untuk membina sebuah kapal dengan meriam besar berkaliber tunggal, tetapi projek itu dianggap terlalu bercita-cita tinggi untuk tentera laut Itali, dan pada tahun 1902 beliau telah diberi kebenaran untuk menerbitkan artikel dalam Jane's Fighting. Ships, penerbitan yang baharu ditubuhkan. Artikel itu bertajuk KAPAL PERANG IDEAL UNTUK ARMADA BRITISH dan ideanya adalah untuk kapal bersaiz sederhana berkelajuan tinggi yang dipadankan dengan persenjataan  yang paling hebat. 


Satu artikel yang diterbitkan tiga tahun lebih awal dalam bahasa Jerman di Marine Rundschau, EIN NEUER SCHLACHTSCHIFFTYPUS  telah menarik sedikit perhatian, tetapi menjelang 1904 tentera laut di seluruh dunia sedang menganalisis Pertempuran Tsushima dan ianya telah memberi implikasi kepada reka bentuk kapal perang.


Pada masa ini penembakan senjata dilihat secara visual, pegawai pandu arah perlu melihat kejatuhan peluru tembakan untuk menganggarkan pelarasan jarak. Cuniberti dan yang lain beranggapan bahawa apabila kaliber meriam bertambah baik dan tembakan boleh dilepaskan ke had pemerhatian visual, semakin sukar untuk membezakan kejatuhan peluru tembakan itu untuk membuat pembetulan yang bersesuaian.


Cuniberti sebenarnya menyalahkan amalan Amerika untuk memasang sehingga empat kaliber yang berbeza. Beliau menulis, "Melihat ke Amerika, seseorang menyedari bahawa kekacauan berlaku dalam jabatan reka bentuk Tentera Laut Amerika Syarikat, dan hampir sebulan nampaknya berlalu tanpa kapal jenis baru dikeluarkan tetapi semakin banyak dan sarat dengan senjata api." 


Sama ada idea Cuniberti sebenarnya mempengaruhi sebarang keputusan British atau idea itu timbul secara spontan dan serentak dalam angkatan laut yang berbeza tidak diketahui tetapi Fisher adalah orang pertama yang melaksanakannya.


Sementara itu di Tentera Laut Diraja British, Percy Scott sedang meningkatkan ketepatan meletakkan meriam. Scott terkenal dengan usahanya semasa Perang Boer pada tahun 1899. Semasa beliau sebagai Kepten kapal Cruiser Terrible, dia mereka bentuk gerabak senjata sementara untuk membawa senjata kapal ke luar negara oleh briged tentera laut bagi membantu tentera darat dalam pengepungan Ladysmith . Dia menjalani latihan komander di Sekolah Persenjataan HMS Excellent, di Portsmouth pada tahun 1890 hingga 1893, ahli Jawatankuasa Ordnance dari tahun 1893-1896, Kepten HMS Excellent pada tahun 1904 dan Inspektor Sasaran Praktis pada tahun 1908. Pada tahun 1916 beliau dipanggil dari persaraan untuk mewujudkan Kor Anti-Pesawat Udara untuk pertahanan London dari serangan udara. 


Scott ialah seorang pencipta prolifik yang mencipta loading tray untuk mengajar pemuatan peluru meriam dengan lebih cepat. Dotter yang direka untuk membantu gun layer merekodkan arah yang tepat, dan memperkenalkan arahan  menembak dari kedudukan terpusat di dalam kapal. 


Percy Scott mengajar Royal navy menembak dan beliau seorang pencipta yang prolifik


Teknologi persenjataan pada masa itu mampu menembak peluru sejauh sepuluh batu dan Scott membantu Tentera Laut Diraja British untuk menembak sasaran pada julat ini dengan lebih tepat. Selepas perang dia berhujah bahawa kedatangan kapal selam dan kapal terbang memberi petunjuk bahawa  ciptaan dan rekaannya yang membantu untuk kesempurnaan kapal perang sudah berlalu.


William Sims, kelahiran Kanada menyertai United States Navy (USN) dan antara pelantikan tetap beliau ialah atase tentera laut di Eropah. Sims melaporkan reka bentuk kapal baharu dan penambahbaikan dalam persenjataan dan menulis terus kepada Presiden Theodore Roosevelt dengan mengkritik kecekapan USN. Dia menyokong Roosevelt dalam berhujah untuk USN mengguna pakai armada Dreadnought yang serba besar terhadap orang lain, 


Roosevelt menjadikan Sims sebagai anak didiknya dan dia terus memperkenalkan kaedah matlamat berterusan yang dibangunkan oleh Scott kepada USN. Dia memerintah kapal perang Minnesota dari tahun 1909 hingga 1911 dan Nevada pada tahun 1916 -1917. 


Sebagai pegawai rendah William Sims menyokong Theodore Roosevelt dengan menyokong armada laut


Sims pernah menjadi presiden Kolej Perang Tentera Laut AS tetapi pada Mac 1917 beliau dilantik sebagai wakil USN di London. Apabila Amerika Syarikat memasuki Perang Dunia I dia mengambil alih perintah semua kapal Cruiser Amerika yang beroperasi dari Pangkalan British serta membantu menubuhkan konvoi untuk mengatasi kesan pengepungan kapal-U Jerman. Seperti Scott dia melupakan mengenai kapal perang dan semasa dalam persaraan beliau adalah seorang yang memperjuangkan aviasi tentera laut. Walaupun banyak sumbangan yang telah dibuat oleh lelaki ini, kapal perang moden masih dikaitkan dengan Fisher dan Dreadnoughtnya.


Goeben Dan Kapal Perang Di Laut Hitam


Pengeboman oleh Laksamana Jerman Wilhelm Souchon dari pelabuhan Perancis di Afrika Utara, Bone dan Philippeville pada 3 Ogos 1914, adalah tembakan pertama perang di laut dalam Perang Dunia 1. 


Pelariannya melalui Mediterranean adalah memalukan bagi pihak berkuasa. Tentera Laut Diraja dan ketibaan kapal perang Cruiser modennya di Constantinople pada akhir bulan itu membawa Turki ke kancah perang di pihak Kuasa Pusat. 


Pengeboman Odessa oleh Souchon pada 29 Oktober mencetus perang antara Turki dan Rusia tetapi apabila dia bertemu dengan skuadron pra-Dreadnoughts Rusia di Laut Hitam, Souchon gagal menggunakan kelajuan dan kuasa tembakan untuk memusnahkan musuhnya.


Semasa meletusnya perang, Souchon memerintah hanya kapal Jerman di Mediterranean, kapal Cruiser moden Goeben dan kapal Cruiser ringan Breslau. Arahannya adalah untuk bekerjasama dengan armada Austria-Hungary dan Itali bagi menghalang laluan tentera Perancis melintasi Mediterranean. 


Apabila Austria mengisytiharkan perang terhadap Serbia pada 28 Julai, Goeben dan Breslau berada di Pola dan pada 1 Ogos, apabila Jerman mengisytiharkan perang ke atas Rusia, kapal-kapal Souchon telah berpindah ke Brindisi, oleh kerana beliau takut dipenjarakan selepas Itali mengisytiharkan berkecuali, dia berlayar ke barat ke arah dimana Tentera Laut Diraja fikir dia mungkin pergi ke Atlantik. Walaupun Britain masih belum menyertai perang, para pelayar kapal perang Cruiser Indomitable dan Indefatigable telah mencari Souchon dan bertemu dengannya pada 4 Ogos semasa pulang ke timur.


Kedua-dua pihak berada dalam situasi  stesen bertindak tetapi senjata mereka masih diletakkan dalam keadaan fore and aft dan apabila British mengubah haluan  untuk mengikuti, Souchon meningkatkan kelajuan dan secara beransur-ansur hilang dari pandangan kapal perang British.


Souchon bertemu di Messina, berpura-pura ke arah Adriatik dan menuju ke Dardanelles. Dia ditemui semula oleh Tentera Laut Diraja yang bertindak sambil lewa dan dia melarikan diri ke Constantinople. Sementara itu pada 2 Ogos, dua kapal perang Turki yang siap dibaiki  di limbungan British, Resadiye dan Sultan Osman I (dahulunya Rio de Janeiro Brazil), telah dirampas oleh Tentera Laut Diraja dan ditauliahkan sebagai Erin dan Agincourt.


Pada 16 Ogos, Jerman mengumumkan penjualan skuadron Souchon kepada Turki dan diberi nama Sultan Yavuz Selim dan Middilli. Souchon menjadi ketua komander armada perang Turki dan anak kapal Jermannya terus mengendalikan kapal mereka.


Pada 18 November 1914, Goeben memintas armada perang Rusia yang terdiri daripada Estavii pra-Dreadnoughts, loann Zlatoust (kedua-duanya 1903), Pantelimon 1905, Rostislav 1895 dan kapal turet 1891 Tri Sviatitelia yang kembali dari mengebom kedudukan Turki. Souchon tidak sabar-sabar untuk bertarung dan menjangkakan untuk mendapat menang mudah dengan Rusia, tetapi dia terkejut dengan berat dan ketepatan tembakan Rusia.


Penglihatan yang lemah telah menafikan kelebihan jangkauan senjata Goeben dan Rusia yang telah belajar sesuatu  daripada kekalahan mereka di Tsushima, telah bertindak sebagai unit tembakan berpusat. Ini bermakna, kapal tengah dalam kumpulan tiga kapal akan melepasi jarak dan arah untuk menyelaraskan tembakan dengan kapal lain. Rostislav dan Tri Sviatitelia yang lebih berpengalaman bukan sebahagian daripada unit penembak dan bebas melepaskan tembakan ke arah Breslau.


Dalam pertempuran yang berlaku  selama  suku jam pada jarak 5-8km/3-5 batu, Breslau berlindung di sisi Goeben yang terlepas daripada hujan peluru dan Goeben telah ditembak 14 kali, terutamanya oleh Evstafii. Evstafii ditembak empat kali sebelum Goeben melencong ke dalam kabus dan tidak cuba untuk memperbaharui pertempuran.


Selepas itu berlaku kebuntuan di Laut Hitam, dan Goeben tidak mencabar Armada Laut Hitam Pra-Dreadnought Rusia. Semasa Rusia beroperasi sebagai skuadron, mereka secara relatifnya bebas untuk mengebom pelabuhan dan kedudukan Turki malah Goeben terjejas oleh kekurangan arang batu.


Selepas banyak tindakan lain, Goeben dan Breslau berundur dari Dardanelles untuk menyerang Salonika pada 20 Januari 1918, di mana mereka menenggelamkan monitor meriam 355mm/14in British Raglan dan meriam M28 yang lebih kecil. 


Breslau tenggelam setelah terkena periuk api dan Goeben telah terdampar selepas terlanggar tiga periuk api yang dipasangnya sendiri. Ia telah dibaiki tepat pada masanya dan diserahkan sebagai pemberontak  Armada Laut Hitam  pada 2 Mei 1918.


Dibina semula pada 1927-1930, dan sekali lagi pada 1938 dan 1941, dia dinamakan semula sebagai Yavuz Selim. Ex-Goeben ditawarkan kembali kepada Jerman pada tahun 1963 tetapi tawaran itu ditolak dan selepas satu tempoh sebagai kapal muzium, dia telah dimusnahkan pada tahun 1976. Kerjaya Souchon sendiri berakhir dengan kehinaan apabila pada akhir Oktober 1918 dia disingkirkan daripada jawatannya di Kiel oleh pemberontak.


Goeben kapal perang Jerman yang akhirnya berada di tangan British