Pages

Friday, July 1, 2022

SEJARAH KAPAL PERANG DUNIA PERTAMA-SIRI 1


Sumber: Buku Battleships Of World War 1 

Oleh : Peter Hore


Buku ini menceritakan kisah perkembangan teknologi yang membawa kepada penciptaan Dreadnought, bersama-sama dengan kisah orang-orang yang mempunyai visi dan dorongan untuk merealisasikannya. Penglibatan tentera laut yang kritikal dan operasi Perang Dunia I juga ditonjolkan, termasuk kisah tentang satu-satunya pertemuan armada berskala besar di Jutland serta nasib Armada Laut Tinggi Jerman di Scapa Flow.


Pengenalan


Istilah kapal perang berasal daripada Line of battle ship, yang bermaksud kapal yang cukup kuat untuk bertempur dalam barisan pertempuran, ungkapan muktamad yang bermula dengan reka bentuk baharu revolusioner yang dilihat dalam HMS Dreadnought. Dibangunkan pada tahun 1906 sebagai kapal tunggal dan bukannya sebuah kelas tetapi kapal unik ini telah diberi nama kepada jenis kapal perang baharu yang mendominasi pembangunan masa depan kapal-kapal besar di seluruh dunia dan menjadikan semua kapal perang lain yang dibina sebelum ini menjadi sesuatu yang berlebihan.


Ini adalah zaman kegemilangan bagi kapal perang dari jenis Dreadnought khususnya, tetapi punca kemusnahannya tidak lama kemudian membuatkan kehadirannya dirasai apabila kapal yang membawa torpedo dan pesawat  menjadi lebih dipercayai dan berkesan.


Istilah kapal perang mula digunakan kepada kapal yang menguasai peperangan di laut dari abad ke-16 hingga ke-19. Kapal perang itu sendiri, secara umum ditakrifkan sebagai kapal besar yang memasang meriam berkaliber 255mm/10in atau lebih, dengan pelbagai bentuk untuk 20 tahun rekaan pertama pengeluarannya.


Kemudian, setelah Tentera Laut British meraikan kemenangan lautnya pada tahun 1805 di Pertempuran Trafalgar, teknologi baru yang tersedia telah  merevolusikan reka bentuk kapal perang. Revolusi ini merangkumi penggunaan enjin wap di laut, pemuat peluru meriam, turret berputar, perisai dan semuanya  sesuai dengan peningkatan  saiz kapal. 


Perkembangan ini begitu cepat dan dengan jumlah yang banyak sehingga pada satu peringkat, Perdana Menteri British menyimpulkan bahawa reka bentuk kapal adalah umpama fesyen yang berubah-ubah, seperti topi wanita. Pereka bentuk kapal menghadapi pilihan yang sukar, dan meletakkan berat kapal  sebagai pedoman utama dalam keputusan yang perlu dibuat. 


Menjelang akhir abad ke-19, reka bentuk kapal perang telah hampir diselesaikan dengan anggaran berat kapal kira-kira 10,160 tan/10,000 tan yang membawa dua barbettes atau turrets berkembar, satu ke hadapan dan satu di belakang, dan kadang-kadang dengan corong sebelah menyebelah dengan  kelajuannya 18 knot yang dianggap pantas.


Kemudian, seorang Laksamana British, Jacky Fisher, mengubah segala-galanya dengan konsep kapal perangnya yang bercirikan keberanian. Bukan ideanya sahaja malah  jurutera Tentera Laut Itali, Vittorio Cuniberti menegaskan pengeluaran kapal yang membawa meriam telah dikeluarkan secara meluas dan terdapat perkembangan serentak ke arah yang sama di beberapa negara lain juga. 


Bagaimanapun, kekuatan dan keghairahan serta hala tuju Fisher telah menjadikan kapal pertama, HMS Dreadnought wujud. Sekali gus menghentikan pembinaan kapal perang di seluruh dunia dimana pihak  sekutu dan musuh sedang  mempertimbangkan implikasinya. Walaupun reka bentuknya tidak sempurna, namun penambahbaikkan kapal itu   hampir dalam semua aspek, dan selepas itu kapal perang diklasifikasikan dengan merujuk kepada satu kapal ini, sebagai pra-Dreadnoughts, Dreadnoughts atau super-Dreadnoughts.


Setelah berat kapal mencapai sasaran  20000 tan dengan kelajuan 20 knot, pembangunan diteruskan dengan pantas. Dalam tempoh 10 tahun generasi Dreadnoughts  telah mencapai 30,000 tan dengan kelajuan 30 knot. 


Perkembangan lain termasuk pengenalan semula persenjataan sekunder untuk menangani ancaman yang semakin meningkat daripada bot torpedo dan dalam beberapa kes persenjataan utama dipasang pada tiga menara. Tambahan pula, apabila kegunaan pesawat di laut semakin dikenali, kapal perang telah  mula dipasang dengan tanjakan (ramp) untuk pesawat. Akhir sekali, teknologi  baharu untuk jentera utama  mula memperkenalkan minyak bagi menggantikan arang batu sebagai bahan api pilihan.


Pertempuran Jutland pada tahun 1916 adalah satu-satunya tindakan armada berskala besar yang melibatkan kapal perang jenis Dreadnought. Walau bagaimanapun hanya tindakan kecil yang melibatkan kapal perang era ini berlaku di seluruh  dunia sepanjang Perang Dunia Pertama. Kapal perang juga ditugaskan untuk menyediakan sokongan tentera laut untuk pendaratan dan serbuan tentera amfibia, serta misi pengeboman pantai yang lebih umum.


Buku ini terlebih dahulu melihat sejarah kapal perang yang menarik dari pembangunan Dreadnoughts pertama hingga ke penghujung Perang Dunia I dan mengenal pasti individu yang bertanggungjawab membawa revolusi dalam reka bentuk kapal perang. 


Ia juga mengisahkan pertempuran utama dan operasi tentera laut Perang Dunia I, diakhiri dengan campur tangan  Armada Laut Tinggi Jerman di Scapa Flow. Direktori kronologi negara -negara  berikut menerangkan kapal paling terkenal jenis ini yang mengambil bahagian dalam konflik daripada kuasa laut utama, terutamanya Britain, Amerika Syarikat, Jerman, Perancis, Itali dan Jepun, serta kapal-kapal tentera laut yang lebih kecil. 

Kemudian buku ini menceritakan melalui kisah sebenar kehidupan secara individu, tentang pembangunan dan penempatan satu-satu jenis kapal yang menguasai strategi tentera laut dari 1906 hingga akhir Perang Dunia I.


Cuniberti, Scott Dan Sims


Selain daripada Fisher’s Dreadnought, tiga lelaki ini juga mempunyai pengaruh yang kuat yang turut mempengaruhi pembangunan senjata besar dan reka bentuk Dreadnought.


Vittorio Cuniberti adalah Arkitek dan jurutera tentera laut Itali  adalah di antara barisan arkitek yang inovatif seperti juga Brin dan Micheli. Pada awal abad ke-20 Cuniberti telah merangka rancangan untuk membina sebuah kapal dengan meriam besar berkaliber tunggal, tetapi projek itu dianggap terlalu bercita-cita tinggi untuk tentera laut Itali, dan pada tahun 1902 beliau telah diberi kebenaran untuk menerbitkan artikel dalam Jane's Fighting. Ships, penerbitan yang baharu ditubuhkan. Artikel itu bertajuk KAPAL PERANG IDEAL UNTUK ARMADA BRITISH dan ideanya adalah untuk kapal bersaiz sederhana berkelajuan tinggi yang dipadankan dengan persenjataan  yang paling hebat. 


Satu artikel yang diterbitkan tiga tahun lebih awal dalam bahasa Jerman di Marine Rundschau, EIN NEUER SCHLACHTSCHIFFTYPUS  telah menarik sedikit perhatian, tetapi menjelang 1904 tentera laut di seluruh dunia sedang menganalisis Pertempuran Tsushima dan ianya telah memberi implikasi kepada reka bentuk kapal perang.


Pada masa ini penembakan senjata dilihat secara visual, pegawai pandu arah perlu melihat kejatuhan peluru tembakan untuk menganggarkan pelarasan jarak. Cuniberti dan yang lain beranggapan bahawa apabila kaliber meriam bertambah baik dan tembakan boleh dilepaskan ke had pemerhatian visual, semakin sukar untuk membezakan kejatuhan peluru tembakan itu untuk membuat pembetulan yang bersesuaian.


Cuniberti sebenarnya menyalahkan amalan Amerika untuk memasang sehingga empat kaliber yang berbeza. Beliau menulis, "Melihat ke Amerika, seseorang menyedari bahawa kekacauan berlaku dalam jabatan reka bentuk Tentera Laut Amerika Syarikat, dan hampir sebulan nampaknya berlalu tanpa kapal jenis baru dikeluarkan tetapi semakin banyak dan sarat dengan senjata api." 


Sama ada idea Cuniberti sebenarnya mempengaruhi sebarang keputusan British atau idea itu timbul secara spontan dan serentak dalam angkatan laut yang berbeza tidak diketahui tetapi Fisher adalah orang pertama yang melaksanakannya.


Sementara itu di Tentera Laut Diraja British, Percy Scott sedang meningkatkan ketepatan meletakkan meriam. Scott terkenal dengan usahanya semasa Perang Boer pada tahun 1899. Semasa beliau sebagai Kepten kapal Cruiser Terrible, dia mereka bentuk gerabak senjata sementara untuk membawa senjata kapal ke luar negara oleh briged tentera laut bagi membantu tentera darat dalam pengepungan Ladysmith . Dia menjalani latihan komander di Sekolah Persenjataan HMS Excellent, di Portsmouth pada tahun 1890 hingga 1893, ahli Jawatankuasa Ordnance dari tahun 1893-1896, Kepten HMS Excellent pada tahun 1904 dan Inspektor Sasaran Praktis pada tahun 1908. Pada tahun 1916 beliau dipanggil dari persaraan untuk mewujudkan Kor Anti-Pesawat Udara untuk pertahanan London dari serangan udara. 


Scott ialah seorang pencipta prolifik yang mencipta loading tray untuk mengajar pemuatan peluru meriam dengan lebih cepat. Dotter yang direka untuk membantu gun layer merekodkan arah yang tepat, dan memperkenalkan arahan  menembak dari kedudukan terpusat di dalam kapal. 


Percy Scott mengajar Royal navy menembak dan beliau seorang pencipta yang prolifik


Teknologi persenjataan pada masa itu mampu menembak peluru sejauh sepuluh batu dan Scott membantu Tentera Laut Diraja British untuk menembak sasaran pada julat ini dengan lebih tepat. Selepas perang dia berhujah bahawa kedatangan kapal selam dan kapal terbang memberi petunjuk bahawa  ciptaan dan rekaannya yang membantu untuk kesempurnaan kapal perang sudah berlalu.


William Sims, kelahiran Kanada menyertai United States Navy (USN) dan antara pelantikan tetap beliau ialah atase tentera laut di Eropah. Sims melaporkan reka bentuk kapal baharu dan penambahbaikan dalam persenjataan dan menulis terus kepada Presiden Theodore Roosevelt dengan mengkritik kecekapan USN. Dia menyokong Roosevelt dalam berhujah untuk USN mengguna pakai armada Dreadnought yang serba besar terhadap orang lain, 


Roosevelt menjadikan Sims sebagai anak didiknya dan dia terus memperkenalkan kaedah matlamat berterusan yang dibangunkan oleh Scott kepada USN. Dia memerintah kapal perang Minnesota dari tahun 1909 hingga 1911 dan Nevada pada tahun 1916 -1917. 


Sebagai pegawai rendah William Sims menyokong Theodore Roosevelt dengan menyokong armada laut


Sims pernah menjadi presiden Kolej Perang Tentera Laut AS tetapi pada Mac 1917 beliau dilantik sebagai wakil USN di London. Apabila Amerika Syarikat memasuki Perang Dunia I dia mengambil alih perintah semua kapal Cruiser Amerika yang beroperasi dari Pangkalan British serta membantu menubuhkan konvoi untuk mengatasi kesan pengepungan kapal-U Jerman. Seperti Scott dia melupakan mengenai kapal perang dan semasa dalam persaraan beliau adalah seorang yang memperjuangkan aviasi tentera laut. Walaupun banyak sumbangan yang telah dibuat oleh lelaki ini, kapal perang moden masih dikaitkan dengan Fisher dan Dreadnoughtnya.


Goeben Dan Kapal Perang Di Laut Hitam


Pengeboman oleh Laksamana Jerman Wilhelm Souchon dari pelabuhan Perancis di Afrika Utara, Bone dan Philippeville pada 3 Ogos 1914, adalah tembakan pertama perang di laut dalam Perang Dunia 1. 


Pelariannya melalui Mediterranean adalah memalukan bagi pihak berkuasa. Tentera Laut Diraja dan ketibaan kapal perang Cruiser modennya di Constantinople pada akhir bulan itu membawa Turki ke kancah perang di pihak Kuasa Pusat. 


Pengeboman Odessa oleh Souchon pada 29 Oktober mencetus perang antara Turki dan Rusia tetapi apabila dia bertemu dengan skuadron pra-Dreadnoughts Rusia di Laut Hitam, Souchon gagal menggunakan kelajuan dan kuasa tembakan untuk memusnahkan musuhnya.


Semasa meletusnya perang, Souchon memerintah hanya kapal Jerman di Mediterranean, kapal Cruiser moden Goeben dan kapal Cruiser ringan Breslau. Arahannya adalah untuk bekerjasama dengan armada Austria-Hungary dan Itali bagi menghalang laluan tentera Perancis melintasi Mediterranean. 


Apabila Austria mengisytiharkan perang terhadap Serbia pada 28 Julai, Goeben dan Breslau berada di Pola dan pada 1 Ogos, apabila Jerman mengisytiharkan perang ke atas Rusia, kapal-kapal Souchon telah berpindah ke Brindisi, oleh kerana beliau takut dipenjarakan selepas Itali mengisytiharkan berkecuali, dia berlayar ke barat ke arah dimana Tentera Laut Diraja fikir dia mungkin pergi ke Atlantik. Walaupun Britain masih belum menyertai perang, para pelayar kapal perang Cruiser Indomitable dan Indefatigable telah mencari Souchon dan bertemu dengannya pada 4 Ogos semasa pulang ke timur.


Kedua-dua pihak berada dalam situasi  stesen bertindak tetapi senjata mereka masih diletakkan dalam keadaan fore and aft dan apabila British mengubah haluan  untuk mengikuti, Souchon meningkatkan kelajuan dan secara beransur-ansur hilang dari pandangan kapal perang British.


Souchon bertemu di Messina, berpura-pura ke arah Adriatik dan menuju ke Dardanelles. Dia ditemui semula oleh Tentera Laut Diraja yang bertindak sambil lewa dan dia melarikan diri ke Constantinople. Sementara itu pada 2 Ogos, dua kapal perang Turki yang siap dibaiki  di limbungan British, Resadiye dan Sultan Osman I (dahulunya Rio de Janeiro Brazil), telah dirampas oleh Tentera Laut Diraja dan ditauliahkan sebagai Erin dan Agincourt.


Pada 16 Ogos, Jerman mengumumkan penjualan skuadron Souchon kepada Turki dan diberi nama Sultan Yavuz Selim dan Middilli. Souchon menjadi ketua komander armada perang Turki dan anak kapal Jermannya terus mengendalikan kapal mereka.


Pada 18 November 1914, Goeben memintas armada perang Rusia yang terdiri daripada Estavii pra-Dreadnoughts, loann Zlatoust (kedua-duanya 1903), Pantelimon 1905, Rostislav 1895 dan kapal turet 1891 Tri Sviatitelia yang kembali dari mengebom kedudukan Turki. Souchon tidak sabar-sabar untuk bertarung dan menjangkakan untuk mendapat menang mudah dengan Rusia, tetapi dia terkejut dengan berat dan ketepatan tembakan Rusia.


Penglihatan yang lemah telah menafikan kelebihan jangkauan senjata Goeben dan Rusia yang telah belajar sesuatu  daripada kekalahan mereka di Tsushima, telah bertindak sebagai unit tembakan berpusat. Ini bermakna, kapal tengah dalam kumpulan tiga kapal akan melepasi jarak dan arah untuk menyelaraskan tembakan dengan kapal lain. Rostislav dan Tri Sviatitelia yang lebih berpengalaman bukan sebahagian daripada unit penembak dan bebas melepaskan tembakan ke arah Breslau.


Dalam pertempuran yang berlaku  selama  suku jam pada jarak 5-8km/3-5 batu, Breslau berlindung di sisi Goeben yang terlepas daripada hujan peluru dan Goeben telah ditembak 14 kali, terutamanya oleh Evstafii. Evstafii ditembak empat kali sebelum Goeben melencong ke dalam kabus dan tidak cuba untuk memperbaharui pertempuran.


Selepas itu berlaku kebuntuan di Laut Hitam, dan Goeben tidak mencabar Armada Laut Hitam Pra-Dreadnought Rusia. Semasa Rusia beroperasi sebagai skuadron, mereka secara relatifnya bebas untuk mengebom pelabuhan dan kedudukan Turki malah Goeben terjejas oleh kekurangan arang batu.


Selepas banyak tindakan lain, Goeben dan Breslau berundur dari Dardanelles untuk menyerang Salonika pada 20 Januari 1918, di mana mereka menenggelamkan monitor meriam 355mm/14in British Raglan dan meriam M28 yang lebih kecil. 


Breslau tenggelam setelah terkena periuk api dan Goeben telah terdampar selepas terlanggar tiga periuk api yang dipasangnya sendiri. Ia telah dibaiki tepat pada masanya dan diserahkan sebagai pemberontak  Armada Laut Hitam  pada 2 Mei 1918.


Dibina semula pada 1927-1930, dan sekali lagi pada 1938 dan 1941, dia dinamakan semula sebagai Yavuz Selim. Ex-Goeben ditawarkan kembali kepada Jerman pada tahun 1963 tetapi tawaran itu ditolak dan selepas satu tempoh sebagai kapal muzium, dia telah dimusnahkan pada tahun 1976. Kerjaya Souchon sendiri berakhir dengan kehinaan apabila pada akhir Oktober 1918 dia disingkirkan daripada jawatannya di Kiel oleh pemberontak.


Goeben kapal perang Jerman yang akhirnya berada di tangan British


No comments:

Post a Comment