Sumber Utusan
Oleh Siti Salina Johari
Oleh Siti Salina Johari
Salah satu tugas anggota PHN adalah mengkaji dan meneliti peta hidrogafi negara. |
SEJARAH pengukuran hidrografi di perairan Malaysia bermula sejak kurun ke-18 oleh Tentera Laut Diraja British (TLDB).
Pengunduran British dari Tanah Melayu telah memberi ruang kepada Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) mewujudkan perkhidmatan hidrografinya sendiri tanpa bantuan daripada TLDB.
Pada awal 1965, kumpulan pertama pegawai dan anggota hidrografi TLDM telah dihantar menjalani latihan di Australia.
Penubuhan Cawangan Hidrografi dalam TLDM direalisasikan pada 1969 dan kapal penyapu periuk api yang telah diubah suai merupakan aset pertama digunakan sebagai alat pengukuran hidrografi.
Pada 31 Oktober 1972, TLDM dilantik sebagai agensi yang bertanggungjawab melaksanakan pengukuran hidrografi di Malaysia oleh Kabinet.
Sejak itu, pembangunan dan peranan yang dimainkan oleh Cawangan Hidrografi TLDM terus berkembang selaras dengan penglibatan negara dalam Pertubuhan Hidrografi Antarabangsa (IHO) pada 1975.
Melalui penglibatan tersebut, secara tidak langsung Ketua Pengarah Hidrografi merupakan wakil rasmi kerajaan Malaysia ke persidangan IHO yang diadakan setiap lima tahun.
Dari segi aset pengukuran, kapal hidrografi pertama iaitu Kapal Diraja (KD) Mutiara telah diperoleh pada 1977 bagi meningkatkan keupayaan pengukuran hidrografi TLDM sekali gus membolehkan penerbitan carta nautika yang pertama dibuat pada 1984.
Ia diikuti perolehan kapal hidrografi kedua iaitu KD Perantau pada 1998 yang dilengkapi sistem pengukuran terkini dan tercanggih di rantau Asia Tenggara ketika itu.
Dalam pada itu, proses penerbitan Carta Pandu Arah Elektronik (ENC) telah mula diterbitkan pada 2000 dan sehingga kini, 103 sel ENC telah diterbitkan untuk pasaran antarabangsa atau kegunaan domestik.
Penubuhan Pusat Hidrografi Nasional (PHN) secara dasarnya telah dicadangkan di bawah program Pembangunan Istimewa Angkatan Tetap (Perista) sejak 1979.
Bagaimanapun, atas sebab-sebab tertentu pembangunan PHN hanya dapat dilaksanakan pada 2002 dan siap sepenuhnya pada 2005.
Pembangunan PHN dilaksanakan secara berperingkat-peringkat melibatkan kawasan paya bakau yang ditebus guna seluas 50 hektar di Pulau Indah, Pelabuhan Klang, Selangor.
Sehingga kini, pembangunan hanya melibatkan fasa pertama merangkumi pembinaan Bangunan Pentadbiran, Bangunan Cetak, Blok Kediaman Bujang, Bangunan Kartografi dan Oseanografi, Bangunan KD Sri Klang (KDSK), Jeti dan Gedung Senjata yang disiapkan pada 15 Oktober 2005.
Hari Hidrografi Sedunia
Sambutan Hari Hidrografi Sedunia telah ditetapkan pada 21 Jun setiap tahun sejak 2005. Tarikh itu dipilih bagi memperingati hari penubuhan Biro Hidrografi Antarabangsa (IHB) pada 1921 di Perancis. Biro berkenaan ketika itu hanya disertai oleh 19 negara.
Pada 1970, IHO telah ditubuhkan bagi menggantikan IHB. Bagaimanapun, IHB masih dikekalkan sehingga kini sebagai badan yang menguruskan pentadbiran IHO. Bagi mengiktiraf peranan yang telah dimainkan oleh IHB, IHO dan komuniti hidrografi antarabangsa, pengisytiharan tarikh sambutan Hari Hidrografi Sedunia telah dibuat secara rasmi melalui satu resolusi oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada 29 Jun 2005.
Tema sambutan hari hidrografi sedunia pada tahun ini adalah Kerjasama Hidrografi Antarabangsa Pemangkin Keselamatan Pelayaran'.
Kepakaran bidang hidrografi
Tugas asal perkhidmatan hidrografi TLDM adalah melaksanakan pengukuran hidrografi dan penghasilan produk nautika untuk kegunaan pelayaran di perairan negara.
Produk yang dihasilkan lebih mengutamakan keperluan pertahanan dan keselamatan pelayaran.
Namun, peranan tersebut telah meningkat merangkumi pelbagai cabang bidang hidrografi seperti oseanografi, kartografi dan meteorologi selaras dengan perkembangan industri maritim dan pertahanan negara.
Sumbangan
Sumbangan warga hidrografi TLDM terhadap industri maritim negara begitu sinonim dengan kewujudan PHN sendiri sebagai sebuah agensi yang layak dan bertanggungjawab untuk melaksanakan pengukuran hidrografi di Malaysia.
IHO mendefinisikan hidrografi sebagai satu cabang sains gunaan yang berkaitan dengan pengukuran dan penerangan ciri-ciri fizikal lautan, laut, kawasan persisiran pantai, tasik dan sungai serta ramalan perubahan ke atas elemen tersebut mengikut peredaran masa.
Ia bagi tujuan keselamatan pelayaran dan menyokong aktiviti-aktiviti marin lain termasuk pembangunan ekonomi, keselamatan dan pertahanan, penyelidikan saintifik serta perlindungan alam sekitar.
Definisi tersebut cukup menggambarkan kepentingan dan sumbangan bidang hidrografi kepada sesebuah negara.
Ia tidak terhad kepada anggota hidrografi TLDM, tetapi turut melibatkan individu yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam bidang itu di negara ini.
Sebahagian besar sumber ekonomi negara datangnya dari laut melalui industri perikanan, perkapalan, cari gali minyak. Laut juga merupakan laluan masuk serta keluar komoditi utama negara.
Bagi membolehkan kesemua aktiviti berkenaan berjalan dengan lancar, carta pandu arah diperlukan sebagai rujukan bagi menentukan kedudukan sesuatu kawasan atau platform (kapal, pelantar minyak dan sebagainya) di laut.
Carta pandu arah ini membolehkan keseluruhan perairan negara diterokai untuk eksplorasi dan eksploitasi sumber asli yang terdapat di dasarnya. Menggunakan carta pandu arah juga, sesebuah kapal dapat belayar dengan selamat.
Secara ringkasnya, sumbangan warga hidrografi TLDM kepada industri maritim negara lebih kepada memastikan keselamatan pelayaran di perairan negara melalui penerbitan produk nautika.
Sumbangan yang diberikan turut melibatkan isu-isu teknikal persempadanan zon maritim negara, kajian saintifik marin, kajian hidraulik, pembangunan pesisir pantai, pelancongan dan sebagainya
Secara umumnya, TLDM mempunyai dua platform yang boleh melaksanakan pengukuran hidrografi di laut iaitu kapal hidrografi KD Mutiara dan KD Perantau.
KD Mutiara mula beroperasi dalam perkhidmatan TLDM pada 1977. Selain dilengkapi sistem pengukuran hidrografi, ia juga dilengkapi empat bot ukur dan dua bot kerja untuk pengukuran di kawasan cetek.
KD Perantau yang mula beroperasi pada 1998 telah direka dan dilengkapi khusus untuk operasi pengukuran hidrografi serta melaksanakan pemerhatian meteorologi dan cerapan oseanografi.
Ia turut dilengkapi sistem pengukuran terkini untuk navigasi dan hidrografi seperti Navigation and Command System (NACOS) dan Digital Survey and Mapping System 'HYDROMAP'.
Peralatan lain termasuk Sistem Perbezaaan Pemposisian Sejagat (DGPS), Pemerum Gema Berbilang Sisi, Hull Mounted Acoustic Current Profiller (ADCP) dan kelengkapan lain untuk operasi oseanografi serta meteorologi. Kapal itu juga dilengkapi dua buah bot ukur iaitu Bot Ukur Utarid dan Pluto. Kedua-dua kapal berkenaan berpangkalan di Pangkalan TLDM Lumut.
salam saudara hamzah..request utk berkongsi maklumat dr blog saudara dengan blog navy-the-best..tq
ReplyDeleteWaalaikumusslam...silakan tuan.
ReplyDelete