Pages

Wednesday, February 15, 2012

14 Feb. memperingati Lt. Adnan

Sumber utusan
oleh PEJABAT Perhubungan Awam Tentera Darat, Kementerian Pertahanan Malaysia.



DALAM keghairahan masyarakat terutamanya generasi muda pada hari ini menyambut tarikh 14 Februari sebagai Valentine Day atau hari memperingati kekasih, kita lupa pada tarikh itu juga mencatatkan satu peristiwa penting yang perlu diingati untuk membangkitkan semangat cinta dan kasihkan negara.

Tarikh 14 Februari menyaksikan satu tragedi, satu pengorbanan dan satu perjuangan seorang anak Melayu, yang tidak pernah merasa gentar berdepan dengan maut demi mempertahankan tanah melayu dari penaklukan tentera Jepun.

Walaupun tewas namun perjuangan beliau tidak pernah ada noktahnya dan semangat itu terus membara bersama-sama pahlawan dan para perjuang tanah air yang lain sehingga ke hari ini.

Mungkin ramai generasi muda hari ini masih tidak mengenali tokoh pejuang ini, Lt. Adnan Saidi merupakan anak sulung dalam sebuah keluarga berketurunan Minangkabau kelahiran Sungai Ramal, Kajang, Selangor dilahirkan pada 1915.

Adnan mendapat pendidikan awal di Pekan Sungai Ramal dalam aliran Inggeris dan merupakan seorang pelajar yang pintar dan berdedikasi.

Setelah tamat persekolahan beliau memulakan karier sebagai guru pelatih selama setahun sebelum memutuskan untuk menyertai tentera pada 1933 ketika berusia 18 tahun.

Beliau merupakan salah seorang daripada 25 anak Melayu pertama yang dipilih untuk menyertai pasukan Askar Melayu dan berjaya menamatkan latihan serta terpilih sebagai rekrut terbaik.

Pada 1936, beliau dinaikkan ke pangkat Sarjan dan setahun kemudian Lt. Adnan terpilih untuk mewakili platunnya dalam perbarisan memberi hormat di London bagi menyambut pertabalan Raja George VI.

Tidak lama selepas itu, beliau sekali lagi dinaikkan pangkat kepada Kompeni-Sarjan-Major dan dihantar ke Singapura untuk kursus latihan pegawai. Setelah menamatkan kursus beliau dinaikkan ke Pangkat Leftenan Muda dan dilantik sebagai ketua Platun ke-7, Kompeni 'C' .

Lt. Adnan berkahwin dengan seorang guru di kampungnya, Sophia Pakih Muda serta dikurniakan dengan tiga orang cahaya mata, dua lelaki, Mokhtar dan Zainudin dan seorang anak perempuan yang meninggal tidak lama setelah kejatuhan Singapura.

Pada 1941, Lt. Adnan membawa keluarganya tinggal di Pasir Panjang dan ketika berita pihak Jepun bersedia menyerang Singapura, beliau membawa keluarganya kembali ke kampung mereka di Kajang dan pada ketika itu isterinya sedang mengandungkan anak yang ketiga. Itulah kali terakhir Lt. Adnan bersama keluarganya sebelum beliau menemui ajal di tangan Jepun.

Pertempuran Bukit Candu

PERTEMPURAN Bukit Candu (14 Februari 1942) merupakan salah satu pertempuran hebat yang merupakan lanjutan kepada pertempuran Pasir Panjang, berlaku sehari sebelumnya.

Bukit Candu dinamakan sempena kilang memproses candu yang dahulunya terletak di kaki bukit tersebut dan merupakan garisan pertahanan terakhir Tanah Melayu dari serangan Jepun ketika itu.

Bukit Candu merupakan kedudukan pertahanan penting di Singapura berasaskan dua alasan strategik iaitu ia boleh melihat bahagian utara Singapura dengan lebih jelas dan merupakan laluan langsung ke kawasan Alexandra yang mana terdapatnya depot bekalan peluru dan gudang utama bekalan makanan, hospital tentera dan kemudahan-kemudahan lain Tentera British. Justeru, lokasi ini perlu dipertahankan dengan sebaik mungkin.

Pada 13 Februari 1942, Division Chrysanthemum Tentera Imperial Jepun yang handal di bawah pemerintahan Lt. Gen. Renya Mutaguchi melancarkan serangan ke pesisiran Selatan Singapura iaitu Pematang Pasir Panjang.

Lokasi tersebut dibedil dengan mortar dan meriam dengan hebatnya, namun Kompeni 'C' dan Lt. Adnan yang ditempatkan di perkampungan Pasir Panjang membina benteng pertahanan Rejimen di kawasan tanah tinggi yang dikenali sebagai 'Celah' (Gap) telah memberikan tentangan hebat sehingga memaksa Jepun beralah dan berundur walaupun Pasukan Jepun di bawah Major Kimura mempunyai bilangan anggota yang jauh lebih ramai.

Pada tengah malam hari yang sama, 'C' Coy dengan kekuatan 42 orang terdiri daripada gabungan sebahagian anggota Rejimen Askar Melayu, Rejimen ke-2 Tentera British dan Briged India ke-44, diperintahkan untuk bergerak ke tapak pertahanan baru - Pt. 226, Bukit Candu.

Setelah memilih lokasi yang sesuai untuk pertahanan, Lt. Adnan memerintahkan anggotanya memperkukuhkan benteng pertahanan dengan beg pasir di sekeliling kawasan tersebut. Pada petang 14 Februari, pihak Jepun mengatur strategi menggunakan helah dengan menyamar sebagai "Tentera Punjabi", British-Indian Army.

Bagaimanapun Lt. Adnan dapat menyedari helah tersebut apabila perasan sesuatu tidak kena dengan tentera berturban yang mara itu, bergerak dalam kumpulan berempat dan bukannya bertiga seperti Tentera British.

Menyedari helah itu, Lt. Adnan membiarkan tentera Jepun tersebut menghampiri garisan pertahanan sebelum beliau dan anak buahnya melepaskan tembakan daripada mesingan Lewis dan berjaya membunuh sekitar 20 orang musuh pada jarak dekat serta tentera Jepun sekali lagi terpaksa berundur dari Pertahanan Bukit Candu. Dua jam kemudian tentera Jepun melancarkan serangan balas besar-besaran dalam bilangan yang lebih besar.

Pertempuran sengit berlanjutan di Bukit Candu dengan melibatkan pelbagai jenis senjata seperti granet, bayonet dan parang turut digunakan untuk menghalang askar Jepun daripada menguasai kedudukan tersebut namun bilangan tentera musuh yang ramai tidak mampu dilawan oleh Lt. Adnan dan pasukannya.

Pertempuran yang berlangsung selama 48 jam itu menyebabkan ramai jiwa Askar Melayu terkorban dan tidak kurangnya yang cedera. Namun bagi Lt. Adnan, yang juga cedera parah ketika itu serangan hebat Jepun tidak mampu melunturkan semangatnya.

"Biar Berputih Tulang, Jangan Berputih Mata", kata-kata inilah yang membakar dan terus menyemarakkan lagi semangat juangnya dan rakan-rakan yang lain agar tidak gentar menghadapi Jepun demi mempertahankan Tanah Melayu sehingga titisan darah yang terakhir.

Namun Lt. Adnan tewas akhirnya kerana tidak mampu menandingi bilangan Tentera Jepun yang ramai. Bukit Candu akhirnya ditawan Jepun dan beliau sendiri menemui ajal setelah diikat dan digantung di sebatang pokok, lalu ditikam berkali-kali dengan bayonet Jepun.

Mayat beliau dilarang diturunkan daripada pokok tersebut sebagai peringatan dan pengajaran kepada sesiapa yang cuba menentang Jepun akan turut menerima nasib yang sama.

Kematian Lt. Adnan merupakan episod perjuangan seorang anak Melayu yang berjiwa cekal dan kental mempertahankan tanah air tercinta. Semangat dan pengorbanan beliau perlu dikenang dan disemai dalam setiap generasi muda hari ini dengan menjadikan 14 Februari tarikh untuk dikenang, gugurnya seorang pahlawan dan pejuang negara.

Lt. Adnan turut dianugerahkan dengan Darjah Kebesaran Negeri Selangor oleh Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah pada 2001 yang membawa gelaran Datuk.

"Biar putih tulang, jangan putih mata," jadi pengajaran

SESUNGGUHNYA keberanian Lt. Adnan dan rakan-rakan yang bertempur bermati-matian merupakan episod yang kekal dalam lipatan sejarah.

Apakah perjuangan dan pengorbanan Lt Datuk Adnan menggadaikan nyawanya dalam usia 27 berbaloi? Masih adakah anak bangsa pada hari ini yang mahu mengikut jejak langkahnya yang sanggup berputih tulang daripada berputih mata? Pastinya jika Lt. Adnan dapat melihat Malaysia pada hari ini yang begitu makmur dan pesat membangun, Allahyarham pasti tidak menyesal mempertahankan negara ini dengan darah dan nyawanya.

Keberanian Lt. Adnan turut diakui oleh General Yamashita yang dikenali sebagai Harimau Malaya. Beliau mengatakan "Jika terdapat 10 orang Leftenan Adnan, belum pasti Malaya jatuh ke tangan Jepun".

Iktibar dan pengajaran yang boleh kita perolehi dari kisah keberanian Lt. Adnan adalah semangat cintakan negara hendaklah dengan sepenuh hati di kalangan seluruh rakyat tidak kira bangsa dan agama. Jika seluruh perajurit negara dan rakyat Malaysia mempunyai semangat seperti beliau pastinya negara ini tidak mudah dijajah atau ditewaskan oleh musuh negara.

Rakyat Malaysia akan lebih bertanggungjawab dan tidak sesekali menggadaikan maruah dan bangsa demi kepentingan material dan diri sendiri serta tidak akan sanggup memperjudikan nasib negara untuk perjuangan yang tidak jelas dan merugikan.

Kepada rakyat Malaysia khususnya generasi muda, mereka perlu didedahkan dengan kekuatan sejarah agar tidak sesekali alpa dengan kemakmuran yang dikecapi hari ini.

Mereka perlu disedarkan agar tidak sesekali terjerat dengan helah pihak yang tidak bertanggungjawab untuk menghuru harakan negara demi kepentingan pihak tertentu.

Mereka harus menjadikan semangat Lt. Adnan sebagai pemangkin kepada perpaduan serta sayang dan cintakan negara.

Seluruh rakyat Malaysia harus bersatu demi mengekalkan keharmonian dan kedaulatan agama, bangsa dan tanah air. Terima kasih kepada para pahlawan dahulu yang telah berjuang bermati-matian untuk mempertahankan negara ini.

Sama ada nama mereka tercatat atau tidak dalam lipatan sejarah, jasa mereka pasti tidak akan dipersia-siakan. Sesukar manapun pengorbanan mencapai kemerdekaan, lebih sukar lagi tanggungjawab untuk mempertahankan sebuah negara yang merdeka.

Pada tanggal ini, 14 Februari, akan diangkat sebagai tarikh memperingati gugurnya pejuang tanah air, Lt. Adnan dan marilah bersama-sama kita menghadiahkan sekalung doa buat insan-insan yang selama ini berjuang bagi memastikan Malaysia bebas, aman dan merdeka, Al-Fatihah.

Wednesday, February 1, 2012

BERSATU MENCEGAH JENAYAH

Sumber Majalah perajurit edisi feb 2012
Oleh Hamzah hd



Saban hari Jika kita menghayati berita-berita di media-media perdana, kita dapati gejala jenayah sangat berleluasa. Jenayah jalanan seperti curi ragut, samun tanpa senjatapi, jenayah harta benda seperti kecurian motosikal, pecah rumah dan kecurian kereta dan jenayah berat seperti rompakan bersenjata, bunuh, rogol, dan bermacam-macam lagi bentuk perlakuan yang secara kolektifnya menyumbang kepada traumatik dan memberi kesan yang mendalam terhadap persepsi rakyat tentang keselamatan yang menjejaskan gaya hidup mereka.
Jenayah adalah masalah sosial dalam masyarakat yang juga berpunca dari masyarakat. Justeru masyarakat juga harus dipersalahkan dan harus bertanggungjawab bagi membendung gejala ini. Jenayah menjejaskan reputasi kehidupan semua rakyat, tanpa mengira bangsa, agama, jantina mahupun taraf kehidupan di mana-mana negara sekali pun. Berada di dalam sebuah negara yang aman, rakyat tidak seharusnya dihantui rasa takut dan rasa tidak selamat untuk menjalani kehidupan seharian. Namun jika fenomena jenayah ini berlaku secara berleluasa tanpa dibendung, ianya akan mengundang rasa tidak selamat dalam kalangan rakyat dan mencetus persepsi negatif terhadap pemerintah, pengamal dan penguatkuasaan undang-undang.
Perasaan takut atau bimbang terhadap perlakuan jenayah mempengaruhi kualiti hidup rakyat dan meninggalkan kesan trauma yang mendalam kepada mereka-mereka yang pernah mengalaminya malah juga memberi impak yang besar terhadap kemajuan ekonomi penduduk sekali gus melibatkan kerugian besar kepada negara. Tinjauan penilaian suasana pelaburan di Malaysia oleh Bank Dunia mendapati bahawa komuniti perniagaan semakin bimbang tentang jenayah, kecurian dan keadaan huru-hara sekali gus menjejaskan pelaburan dan kemasukan pelancong luar negara.

Dadah memainkan peranan utama yang mana mengikut statistik polis, hampir 50 peratus daripada mereka yang ditahan dalam kes curi ragut adalah merupakan penagih dadah tegar. Kehadiran penagih dadah dalam masyarakat menjadi pemangkin kepada permulaan suatu jenayah samada jenayah jalanan maupun jenayah kecurian harta benda dan melarat kepada pembunuhan. Penagihan dadah dalam masyarakat hari ini sudah menjadi suatu fenomena maka tidak hairan jika saban hari berita penangkapan pengedar-pengedar dadah di pintu-pintu masuk negara malah makmal-makmal pemprosesan dadah sudah banyak beroperasi dalam negara berdasarkan kes-kes yang terbongkar yang menjadikan negara ini sebagai ‘syurga’ perniagaan mereka walaupun mereka terpaksa bergadai nyawa sekali pun.

Masalah lain yang menyumbang kepada jenayah kecurian motosikal adalah terhasil dari anak-anak muda merempit yang menjadi budaya yang semakin parah. Sekali pandang aktiviti-aktiviti merempit ini hanya sekadar mengganggu di jalan raya. Jauh daripada itu sebenarnya kaki-kaki rempit ini kebanyakan dari mereka yang tidak bekerja atau bekerja dengan pendapatan yang tidak seberapa. Untuk menjadikan motosikal mereka berfungsi dengan baik untuk menyempurnakan aktiviti mereka, memerlukan kewangan yang banyak namun apabila berlaku sebaliknya, jalan penyelesaian yang diambil ialah mereka mencuri motosikal orang lain untuk mendapatkan alat ganti bagi membaik pulih motosikal mereka yang rosak.
Untuk menangani jenayah yang berlaku dalam negara umumnya maupun lebih spesifik di dalam persekitaran yang kita duduki adalah suatu perkara yang terlalu subjektif untuk dirangka di atas kertas malah lebih sukar untuk melaksanakan di atas pentas kehidupan yang penuh perlumbaan. Ianya tidak semudah menunding jari kepada mana-mana pihak yang kononnya gagal menangani sesuatu masalah jenayah dengan cepat dan berkesan.
Berdasarkan kajian Global peace index mencatatkan negara Malaysia berada di tangga ke 38 pada tahun 2008, tangga ke 28 bagi tahun 2009, tangga ke 22 bagi tahun 2010 dan meningkat ke tangga 19 daripada 149 buah negara paling selamat di dunia bagi tahun 2011 yang dibuat kajian berkaitan keselamatan. Angka ini sedikit sebanyak boleh dijadikan penanda aras untuk membuktikan bahawa agensi-agensi penguatkuasaan yang dikoordinasikan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah menjalankan tugas dengan baik walaupun masih ada ruang dan peluang untuk terus memperbaiki dan mempertingkatkan keupayaan.
Namun kita masih belum boleh berbangga dengan angka yang dinyatakan selagi ‘rasa tidak selamat’ masih lagi menghantui kehidupan masayarakat dan apa yang berlaku di sekeliling kita masih memerlukan banyak penambahbaikan yang menuntut semua orang yang bergelar rakyat Malaysia memberi komitmen bagi pembentukan suatu suasana persekitaran yang lebih kondusif.
Pelan Transformasi Keselamatan

Bermula dari tahun 2006 kadar jenayah indeks dilaporkan mengalami peningkatan dalam negara sehingga tahun 2008 kadar jenayah indeks kekal stabil. Demi kestabilan dan keharmonian rakyat terbanyak, kerajaan telah memilih dan menetapkan sasaran bagi pengurangan jenayah sebagai salah satu daripada enam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA). Aspirasi NKRA adalah dengan mensasarkan pengurangan kes-kes jenayah dan mempertingkatkan keselamatan awam di seluruh negara dalam masa beberapa tahun terkehadapan dan ternyata berakhir tahun 2010 kadar jenayah indeks negara menunjukan penurunan 5 peratus seperti yang disasarkan.

Pelan Transformasi Kerajaan dalam bab Keselamatan telah menggariskan beberapa sasaran yang boleh di capai dengan tindakan-tindakan berterusan terutamanya bagi:

• Mencapai pengurangan berterusan dalam jenayah indeks yang dilapor, dengan tumpuan terhadap jenayah jalanan yang dilapor, iaitu, curi ragut, samun tanpa senjatapi dan samun berkawan tanpa senjatapi.

• Mengurangkan jenayah harta benda yakni kecurian motosikal, pecah rumah dan kecurian kereta dengan mengamalkan inisiatif-inisiatif komprehensif bagi pengawasan terhadap jenayah ini. Matlamat pengawasan ini adalah untuk membolehkan polis menangkap penjenayah semasa sedang melakukan jenayah dan akhirnya mematahkan kumpulan atau sindiket yang menggalakkan jenayah-jenayah ini. Pengawasan telah terbukti berjaya di kebanyakan negara, misalnya di United Kindom, di mana sebahagian daripada pasukan polis menggunakan taktik yang serupa untuk mengurangkan kecurian kenderaan bermotor.

• Mempertingkatkan ciri-ciri keselamatan untuk motosikal, kereta dan rumah. Inisiatif-inisiatif ini berhasrat untuk menggalakkan sifat tanggungjawab bersama di kalangan para pemilik supaya mereka mengambil langkah-langkah yang perlu untuk melindungi harta benda mereka daripada dicuri. Sebahagian daripada inisiatif-inisiatif yang dicadangkan termasuklah menggalakkan pemasangan kunci khas (U-Lock) bagi motosikal, suatu usaha yang berjaya dilaksanakan di Jepun.

• Menggalakkan premium insuran berkadar untuk memberi ganjaran kepada pemilik-pemilik yang memasang ciri-ciri keselamatan yang dipertingkatkan, pemberi insuran akan digalak melaraskan premium insuran (dan bakal jumlah yang diinsurankan) menurut ciri-ciri keselamatan yang dipasang. Ini bermakna premium yang lebih rendah bagi sesetengah pemilik, bergantung kepada jenis ciri-ciri keselamatan yang dipasang dalam kereta, motosikal dan rumah mereka.

• Mempertingkatkan persepsi awam tentang keselamatan dengan menggalakkan penyertaan orang awam dan tanggungjawab bersama menerusi kesukarelawanan, khususnya di kalangan belia dan berbilang kaum.

• Mendorong kecemerlangan operasi dalam sistem keadilan jenayah untuk membina keyakinan awam serta memperkuatkan kebanggaan profesionalisme ke seluruh sistem.

Suatu pendekatan komprehensif juga telah dilaksanakan melalui Pelan ini iaitu:

▪ Menggalakkan kesedaran awam tentang pencegahan jenayah di kalangan rakyat.

▪ Mempertingkatkan kehadiran polis secara ketara di kawasan-kawasan panas berlakunya jenayah.

▪ Mengekalkan rekod terperinci tentang pesalah supaya mudah mengenalpasti pesalah berulang.

▪ Membimbing hukuman tahanan oleh majistret.

▪ Memperbaiki hubungan kerja antara polis dan pihak pendakwaan.

▪ Mengasingkan jalan masuk ke mahkamah bagi pesalah, mangsa dan saksi.

▪ Menambahbaikkan kesegeraan serta daya pemprosesan kes (misalnya, perbicaraan berkumpulan).

▪ Memperbaiki program pemulihan dalam penjara untuk mengurangkankecenderungan kesalahan berulang.

▪ Mempertingkatkan penyeliaan dan penempatan semula selepas keluar dari
Penjara.

▪ Mewujudkan hubungan kepada peluang pekerjaan.

Pendekatan-pendekatan lain yang agak praktikal juga telah diaplikasikan iaitu pemasangan kamera litar tertutup (CCTV) di kawasan hot spot: Ratusan CCTV sedang ditempatkan di kawasan-kawasan hot spot untuk mencegah penjenayah dan untuk membolehkan polis mengenalpasti pesalah. Kebanyakan daripadanya telah dihubungkan kepada bilik kawalan daerah untuk membolehkan tindakbalas segera diambil oleh pihak pemantau.
Kempen Dan Tindakan Pencegahan Jenayah
Mengurangkan kadar jenayah dalam masyarakat juga seiring dengan rancangan Malaysia untuk menjadi sebuah negara maju sepenuhnya. Demi melindungi dan mencipta persekitaran kondusif, perlu ada sasaran di dalam penguatkuasaan bermula dari peringkat kampong atau taman sehinggalah ke peringkat nasional. PDRM tidak berlepas tangan dan telah mengambil segala risiko bagi menentukan semua rakyat menikmati suasana aman dan tenteram walau di ceruk mana sahaja mereka berada.
Dalam usaha merealisasikan Pelan Transformasi Keselamatan, PDRM merupakan entiti tradisional yang bertanggungjawab secara mutlak mengkoordinasikan pencegahan jenayah. Meskipun polis memang mempunyai peranan penting dalam hubungan ini, suatu pendekatan baharu masih diperlukan. Pendekatan baharu ini lebih berasaskan penyertaan masyarakat secara aktif dan bersepadu melibatkan pelbagai agensi dalam sistem keadilan jenayah serta bahagian lain kerajaan pusat, kerajaan tempatan dan juga sektor awam.

Justeru, penggemblengan tenaga bersama agensi-agensi bantuan seperti Angkatan Tentera Malaysia (ATM). Ikatan Relawan Rakyat (RELA) yang telah dipilih dan dilatih khas, Agensi Anti-Dadah Kebangsaan (AADK), Jabatan Pertahanan Awam (JPAM) dan banyak lagi badan-badan yang terlibat telah diaktifkan dengan melaksanakan program-program operasi bersama.

Strategi Lautan Biru PDRM-ATM dengan melakukan rondaan bersama dalam kawasan-kawasan terpilih telah mula menunjukkan hasil yang positif ke arah pengurangan jenayah indeks ini. Dalam konteks ini tidak bermakna ATM sudah tidak ada kerja yang perlu dibuat setelah Parti Komunis Malaya (PKM) sehinggakan perlu mengambil tugas polis. Juga tidak bermakna seperti andaian banyak pihak yang PDRM sudah hilang arah untuk menangani berseorangan, tetapi strategi ini merupakan dimensi taktikal yang menguntungkan banyak sudut sekali gus dapat mencapai sasaran yang diperlukan terutamanya dari sudut kos operasi yang telah menjimatkan banyak wang negara di samping mengeratkan kerjasama antara kedua-dua pasukan.

Demikian juga penerapan anggota-anggota RELA, JPAM dan pembentukan Kawalan Rukun Tetangga bagi menyatakan komitmen masyarakat kampong atau taman dalam usaha ini dilihat mempunyai impak yang besar kerana jika digabungkan kekuatannya adalah boleh mencecah jutaan orang dan komponen-komponen ini adalah mewakili kawasan bandar, kampong atau taman yang terdedah kepada jenayah yang sedang dibincangkan.

Seperti yang penulis nyatakan di awal artikel ini bahawa bermulanya sesuatu jenayah adalah dari masyarakat yakni ianya terbit dari komposisi penduduk di bandar, kampong atau taman yang mengandungi individu pelbagai karakter . Ironinya, jika salah seorang daripada individu ini dalam setiap keluarga masyarakat yang menyertai komponen pencegah jenayah seperti yang dinyatakan, maka pemerhatian rapat sudah pasti boleh dilakukan samada punca jenayah bermula dari dalam rumah sendiri atau setidak-tidaknya bermula dari rumah jiran-jiran sebelah. Jika komponen ini betul-betul berfungsi seperti yang diharapkan, keberjayaan mungkin boleh dicapai semaksima mungkin.

Apa yang menjadi masalah masyarakat hari ini adalah sikap tidak peduli walau pun melihat ahli-ahli masyarakat melakukan jenayah di depan mata. Sindrom tidak mahu menjaga tepi kain orang yang akhirnya penjenayah semakin berani.

Dengan adanya kempen-kempen pencegahan jenayah yang pihak PDRM laksanakan di seluruh negara dari masa ke semasa dengan melibatkan agensi-agensi lain telah membuahkan hasil positif berdasarkan penurunan peratusan jenayah indeks yang dilaporkan secara konsisten di tahun-tahun kebelakangan ini..

Sebagai satu contoh daerah Kubang Pasu Negeri Kedah dalam tiga tahun (2008-2010) kebelakangan ini telah mencatat penurunan 20 peratus kadar jenayah indeks untuk kes-kes yang dilaporkan. Bagi tahun 2011 Polis Kubang Pasu telah berjaya menurunkan kadar jenayah indeks pada kadar 4.2 peratus dari 5 peratus yang disasarkan. Statistik ini walaupun kelihatan tidak begitu besar namun penurunan itu sendiri membuktikan segala usaha yang dirancang dan dilaksanakan membuahkan hasil.

Yakin dengan stastistik dan program yang telah dijalankan, semua rakyat Malaysia digesa untuk sama-sama berganding bahu dengan agensi-agensi yang terlibat di dalam agenda pembenterasan jenayah di setiap peringkat supaya kualiti hidup dapat dipertingkatkan dan dapat dinikmati dengan sempurna. Apa yang penting kerjasama dan penggemblengan usaha ini perlu dilakukan secara telus supaya rakyat dapat menyaksikan sendiri kejayaan yang mereka dilakukan yang menjadi asas kepada moral dan semangat untuk meneruskan khidmat sukarela ini secara konsisten.

Dalam konteks pencegahan jenayah ini, satu kaedah lain masyarakat cuma perlu menjadi mata dan telinga penguatkuasa sahaja tanpa perlu mengambil tindakan apa-apa bila melihat sesuatu yang mencurigakan, secara diam-diam menyalurkan maklumat yang berkaitan kepada pihak polis. Segala butir-butir peribadi pemberi maklumat adalah rahsia. Sebenarnya kaedah ini sudah lama diamalkan secara meluas dalam komuniti Rakan Cops dan jika masyarakat terbanyak mengambil sikap yang sama, sudah pasti jenayah indeks dalam negara dapat diminimakan kepada suatu suasana ‘rasa tidak selamat’ masyarakat sebelum ini kepada sifar.

Natijah kepada usaha menangani jenayah secara menyeluruh, ia akan dapat memberi impak berupa peningkatan rasa selamat yang dinikmati oleh rakyat. Apa jua indeks jenayah yang pihak Kementerian Dalam Negeri nyatakan di atas kertas, kalau sekiranya rakyat sendiri tidak merasakan diri mereka selamat, maka apa yang ada di atas kertas tidak membawa makna. Rasa selamat ini secara fitrahnya boleh dirasai atau dinilai melalui gerak geri dan suasana kehidupan seharian yang ceria dan harmoni. PERAJURIT.

OPS BERSEPADU PENGUATKUASA MARITIM MEMUKAU



Berada di abad ke 21 ini, Malaysia tidak terkecuali dari menghadapi pelbagai cabaran di dalam persekitaran geopolitik, ekonomi, kedaulatan persempadanan dan keganasan dalam negara dan serantau. Kepentingan laut kepada sebuah negara maritim telah memberi banyak peningkatan kemakmuran kepada penghuninya dan terus memain peranan utama dalam perhubungan, perdagangan, industri perkapalan, perikanan, sumber minyak dan gas asli, pelancongan pulau dan pesisir pantai yang berkait rapat dengan pengembangan ekonomi dunia semasa dan akan datang.

Cabaran-cabaran ini membawa kepada implikasi dan keselamatan sektor maritim yang penggunaannya semakin meluas dan pelbagai. Perdagangan antarabangsa secara langsung akan meningkatkan penggunaan pelabuhan dan laluan perkapalan. Bot-bot kecil tempatan yang menjalankan aktiviti perikanan dan pelancongan turut menjana ekonomi domestik yang sememangnya menjadi sasaran utama penjenayah yang menjalankan modus operandi rompakan, tawanan sebagai tebusan dan sebagainya.

Justeru perkembangan pesat di dalam persekitaran maritim ini telah membuka banyak peluang dan sasaran kepada penjenayah untuk melakukan aktiviti-aktiviti yang bertentangan dengan perundangan negara. Jenayah pelanunan, rentas sempadan, rompakan, penerokaan sumber-sumber laut secara haram, penyeludupan narkotik, pemerdagangan orang dan migran menjadi cabaran utama kepada agensi-agensi penguatkuasaan maritim negara seperti Polis, Kastam, Imigresen, Tentera Laut dan sebagainya.

Namun pada 21 Ogos 2002 kerajaan mengambil keputusan strategik dengan memfokuskan penguatkuasaan undang-undang maritim dengan mewujudkan agensi tunggal penguatkuasaan dengan menggabungkan elemen-elemen sedia ada menjadi Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) atau lebih dikenali dengan panggilan Maritim Malaysia. Selari dengan kehendak negara bagi menyediakan sesuatu yang terbaik sebagai persediaan sebagai sebuah negara maju, peranan dan cabaran penguatkuasaan maritim menjadi lebih mencabar. Namun begitu, tidak bermakna sesuatu tindakan penguatkuasaan, pencegahan dan tindakan hanya terpikul di atas bahu Maritim Malaysia sahaja malah operasi bersepadu dan terkoordinasi masih menjadi amalan di antara satu sama lain bagi menentukan keselamatan perairan negara terpelihara.

Terbaru kerjasama bersepadu di antara Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan APMM dalam menjaga keselamatan perairan negara telah berjaya menyelamatkan bot nelayan tempatan daripada ditawan dan dirampas oleh penjenayah laut hasil dari maklumat pihak pengusaha nelayan setempat. Kejayaan operasi bersepadu membanteras insiden ini secara tidak langsung telah meningkatkan lagi kepercayaan serta keyakinan komuniti maritim terhadap agensi-agensi penguatkuasaan maritim,

Ops Bersepadu Melawan Penjenayah

Akhir-akhir ini perairan Malaysia terutamanya Selat Melaka sering dicerobohi oleh lanun yang menjalankan aktiviti jenayah rompakan di laut. Modus operandi mereka ialah melakukan rompakan bersenjata dengan mensasarkan feri penumpang, bot-bot nelayan tempatan dan bot-bot leisure milik pelancong yang sedang menikmati percutian di perairan Malaysia. Mereka akan merapat dan menggeledah bot-bot mangsa dengan seberapa pantas dan terus melarikan diri dari sempadan negara atau melepasi Zon Maritim Malaysia dengan hasil rompakan yang dilakukan.

Baru-baru ini penulis secara kebetulan diberi peluang mengikuti satu operasi bersepadu agensi-agensi penguatkuasa maritim membenteras keganasan di laut dan sempat merakam detik-detik cemas dalam satu kejadian rompakan yang berlaku pada 7 Disember lalu terhadap sebuah feri penumpang yang sedang dalam pelayaran dari Pelabuhan Pulau Pinang menuju ke Pulau Langkawi.

Kejadian berlaku semasa feri tersebut melintasi Pulau Ular yang tidak berpenghuni, tiba-tiba feri tersebut dipintas dan dipaksa berhenti oleh sekumpulan orang bertopeng bersenjata api yang menaiki 2 buah bot laju dipercayai kumpulan lanun dari negara asing berdasarkan pertuturan mereka. Menyedari feri mereka sedang dirompak, jurumudi sempat menghubungi pihak berkuasa Maritim yang berpangkalan di Bukit Malut tentang kejadian yang dialaminya melalui frekuensi radio perhubungan yang sedia ada.
Berdasarkan maklumat, pihak berkuasa Maritim Pulau Langkawi telah menugaskan sebuah helikopter miliknya (Dauphin AS 365-N3) menyiasat di lokasi yang dilaporkan dan mendapati memang benar terdapat sebuah feri penumpang sedang digeledah oleh penjenayah. Justeru, TLDM, PDRM dan Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) turut dimaklumkan tentang kejadian ini.

Bagi pihak penguatkuasa, sebaik mendapat pengesahan tentang kejadian oleh juruterbang, Pelan Kontijensi Operasi Bersepadu terus diaktifkan. Elemen-elemen di bawah agensi masing-masing telah digerakkan ke lokasi:

Elemen APMM - 2 x Dauphin AS 365-N3, 1 x Bot Petir Class.
Elemen TLDM - 1x helicopter Super Lynx, 1 x Bot CB 90 dan 1x RHIB.
Elemen PDRM – 1 x helicopter Ecureuil AS 355, 1x bot watercat 1 x RHIB
Elemen JBPM – 1 x fire bot, 2 x Jet Ski dan 1 x Kavlar RHIB.

Menyedari kehadiran Tim Penguatkuasa, lanun yang bersiaga di dalam kedua-dua bot tersebut melarikan diri untuk bersembunyi ke pulau-pulau berhampiran. Walaubagaimana pun sekumpulan lagi perompak yang berada di dalam feri terperangkap dan tidak sempat melarikan diri telah menawan penumpang-penumpang dan menjadikan mereka sebagai tebusan dan perisai untuk berhadapan dengan pihak berkuasa dan mengancam untuk membunuh semua penumpang jika tuntutan mereka tidak dipenuhi.

Anggota dalam Bot Petir diarahkan untuk mengawasi dan melakukan perbincangan dengan pihak penjenayah yang terperangkap di dalam feri. Sementara itu anggota-anggota CB 90 diarahkan supaya mengejar dan menangkap penjenayah yang cuba melarikan diri dengan sebuah bot. Manakala RHIB PDRM ditugaskan mengejar bot penjenayah yang satu lagi. Walaubagaimana pun kedua-dua bot penjenayah sempat melarikan diri dan bersembunyi di sebuah pulau yang berkemungkinan menjadi tempat persembunyian mereka bila terdesak.

Berdasarkan maklumat perisikan TLDM yang dapat menghidu tempat persembunyian penjenayah yang malarikan diri, Tim Elit Bersepadu yang terdiri daripada Pasukan Khas Laut (PASKAL), Unit Operasi Khas (Komando 69) dan Unit Gerakan Marin (UNGERIN) PDRM digerakkan melalui udara dan permukaan dengan menggunakan helikopter dan bot dalam misi menangkap penjenayah dan memusnahkan tempat persembunyian mereka.
Komando 69 menggunakan kaedah fast ropping dan PASKAL melaksanakan kaedah fast jump ke dalam laut dari helikopter. Sementara Tim UNGERIN mendarat ke pantai dengan menggunakan Watercat. Mereka bergerak dan membuat penyusupan taktikal dalam usaha untuk menawan dan memusnahkan tempat persembunyian musuh. Pertempuran tidak dapat dielakkan kerana penjenayah tidak mahu menyerah diri.

Serangan pantas 3 penjuru dari Tim Bersepadu Penguatkuasa tidak sukar untuk melumpuhkan pertahanan kumpulan penjenayah. Operasi mereka berjaya di mana di dalam drama serbuan tersebut 6 orang lanun telah terbunuh dan tempat persembunyian mereka dimusnahkan. Super Lnyx TLDM dan Ecureuil AS 355 PDRM mengeluarkan Pasukan Khas masing-masing dari kawasan operasi dengan kaedah Spie Rig sebaik selesai tugas.
Sementara itu, penjenayah yang berada di dalam feri merasa terdesak dan bertindak menggunakan penumpang sebagai tebusan dalam usaha untuk melarikan diri. Helikopter yang membawa penembak tepat memantau gerak geri penjenayah serta tebusan melalui udara.
Penembak tepat juga bertindak sebagai penyampai maklumat-maklumat yang berkaitan kepada Tim Penggempur sebelum melaksanakan operasi menyelamat tebusan.
Sebuah pesawat helikopter dan RHIB yang membawa PASKAL dan Special Task And Rescue (STAR) APMM telah merapat untuk melaksanakan teknik fast ropping dan special ship boarding ke atas feri yang dirampas.

Semasa tim penggempur di dalam gerakan merapat ke sasaran, penembak tepat dari pesawat helikopter akan sentiasa mengawal tembakan dari pengawal musuh. Bagi memulakan serangan, penembak tepat akan mengawal musuh yang berada di luar sasaran untuk memudahkan tim penggempur menyerbu masuk ke dalam feri dan seterusnya menyelamat tebusan yang telah ditawan oleh lanun. Setelah semua lanun/penjenayah di dalam feri ditewaskan, tebusan yang telah diselamatkan diasingkan dan dibawa keluar dari sasaran untuk pemeriksaan dan rawatan lanjut. Misi menyelamat tebusan juga telah berjaya.

Feri terbabit, semasa meneruskan perjalanan ke Jeti Kuah tiba-tiba meletup dan terbakar. Beberapa orang kru feri tercampak ke laut. Jabatan Bomba dan Penyelamat bergegas ke tempat kejadian untuk memberikan bantuan. Tim penyelamat yang menggunakan Jet Ski berusaha menyelamatkan orang jatuh laut dengan menggunakan towing stretcher sementara fire boat menggunakan water jet dan water spray untuk memadamkan kebakaran. Kevlar boat digunakan untuk mencari dan menyelamat mangsa-mangsa lemas berasaskan kemampuan mobiliti dan kelajuannya dan kemampuan bertindak di dalam cuaca buruk dan arus deras.

Kru feri yang tercedera teruk di angkat (vertically winched) ke dalam helikopter Dauphin. Perenang penyelamat diturunkan ke dalam air bagi membantu mangsa lemas dengan mengikat mangsa bersamanya dan kembali dinaikan ke dalam helikopter dan terus di bawa ke hospital untuk rawatan kecemasan.

Operasi Berjaya

Sebenarnya aksi-aksi lasak dalam operasi bersepadu membebaskan tebusan dalam demonstrasi di atas telah mempamirkan suatu kerjasama berpasukan yang memerlukan kepantasan, ketepatan dan keberanian luar biasa pemain-pemain untuk menentukan keberhasilan sesuatu tindakan ke tahap maksima namun dalam masa yang sama kecelakaan sifar bagi pihak kawan. Bagi menyokong keberkesanan operasi lasak sebegini, sudah tentu mesen yang digunakan juga mesti yang tahan lasak.

Pelaburan negara dalam menyediakan Pasukan Khusus samada dari unit-unit Tentera Darat, Laut, Udara, Polis, Maritim dikira sangat berbaloi berdasarkan prestasi yang telah dicapai selama ini melalui penglibatan mereka dalam kejadian-kejadian sebenar dalam dan luar negara. Menyedari kepentingan pasukan ini kepada kesejahteraan negara, rakyat Malaysia yang patriotik seharusnya menyokong segala usaha mempertingkatkan keupayaan mereka ini samada dalam bentuk peralatan/mesen sokongan kerja maupun insentif kepada individu tanpa prejudis. PERAJURIT

Pelan Perancangan Strategik Maritim Malaysia 2040

Sumber utusan




Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) atau lebih dikenali dengan panggilan Maritim Malaysia (MM) baru-baru ini telah melancarkan buku Pelan Perancangan Strategik Maritim Malaysia 2040 (PPSMM 2040) di Pusat Pameran Antarabangsa Mahsuri sempena LIMA’11. Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah melancarkan buku setebal 98 muka surat yang merupakan pelan induk yang mensasarkan perancangan dan tindakan MM ke arah kecemerlangan sehingga tahun 2040.

Dalam buku tersebut, MM memperincikan 7 bab yang mengandungi agenda-agenda bagi tempoh jangka pendek dan jangka panjang bagi memacu keberkesanan MM melaksanakan misi yang ditetapkan kerajaan iaitu:
Bab 1- Pengenalan PPSMM 2040
Bab 2- Orgnisasi MM
Bab 3- Persekitaran Strategik Malaysia dan Penilaian Ancaman
Bab 4- Strategi bantuan Pertahanan dan Konsep Operasi MM
Bab 5- Pelan Perancangan strategik MM Mengikut Fasa
Bab 6- Implementasi Pelan Perancangan Strategik MM
Bab 7- Sistem Pengurusan Prestasi MM

Di antara intipati yang menarik untuk dikupas ialah Pelan Jangka Pendek dan Jangka Panjang yang digubal bagi menentukan hala tuju MM mencapai kecemerlangan organisasi di samping merealisasikan visi yang ditetapkan.

Pelan Jangka Pendek memberi keutamaan kepada perolehan aset, pengambilan dan pembangunan sumber manusia yang diperlukan bagi menyokong tugas dan aktiviti serta merta penguatkuasaan dan carilamat maritim.

Pelan Jangka Panjang meliputi perolehan dan penggantian aset bagi mengekalkan dan melengkapkan kekuatan angkatan MM yang dihasratkan. Pelan perlaksanaan juga diatur mengikut fasa iaitu :

Fasa 1(Tahun 2006-2010)- Fasa ini telah dilaksanakan dalam Rancangan Malaysia Ke Sembilan (RMK 9) dengan memberi keutamaan di dalam membina keupayaan dan penguatkuasaan dan carilamat maritim khususnya bagi membentuk MM daripada APMM yang serba kekurangan kepada agensi yang unggul menjelang 2011. Ciri-ciri fasa 1 ialah membangunkan aset udara, laut, sistem-sistem penguasaan laut, sistem pemerintahan, kawalan dan perisikan dan sensor-sensor yang berkaitan, dan aset asas Tim Special Task And Rescue (STAR) sebagai persediaan ke arah menjadikan MM sebagai agensi tunggal penguatkuasaan maritim negara sebelum September 2011.
Fasa 2 (Tahun 2011-2015) – Fasa ini selari dengan rancangan pembangunan RMK 10 dengan melaksanakan dua perkara penting seperti yang telah dirancang iaitu kewujudan MM sebagai agensi penguatkuasaan maritim yang tunggal menjelang bulan Ogos 2011 dan pengambilalihan tugas penguatkuasaan undang-undang maritim negara secara keseluruhan dari lain-lain agensi penguatkuasaan maritim. Di samping itu juga dalam fasa 2 ini mensasarkan perolehan penambahan aset udara dan permukaan dan juga penambahbaikan kepada sistem pengawasan laut.
Fasa 3(Tahun 2016-2020) – Selari dengan pembangunan RMK 11, fasa ini akan meneruskan perolehan, penggantian dan program memanjang jangka hayat (SLEP) aset dan juga penambahbaikan terhadap sistem pengawasan dan perhubungan bagi memperkasakan keupayaan penguatkuasaan dan carilamat. Di samping meneruskan pembinaan prasarana, ibu pejabat wilayah, pangkalan maritim dan stesen udara. Menjelang akhir fasa ini MM menjangkakan hampir 90 peratus aset termasuk kelengkapan dan 100 peratus keperluan sumber manusia dapat dipenuhi.

Fasa 4(Tahun 2021-2025) – Selari dengan pembangunan RMK12, fasa ini diteruskan dengan program-program memperkasakan MM dengan perolehan pesawat udara Maritime Patrol Aircraft (MPA), SLEP kepada kapal-kapal yang menjangkau 20 tahun, pembinaan pangkalan maritim yang tidak dapat dilaksanakan semasa RMK 10/11 dan melaksanakan penambahbaikan peranti sistem SWASLA dan C4ISR sesuai dengan teknologi semasa.
Fasa 5,6,& 7 (Tahun 2026-2030, 2031-2035, 2036-2040) – Fasa ini selari dengan pembangunan RMK 13, 14 dan 15 dengan meneruskan program-program perolehan penggantian dan penambahan aset, penambahbaikan sistem dan SLEP bagi mengekalkan keupayaan angkatan MM seperti yang dihasratkan bagi merealisasikan visi dan misi 2040 MM.

Rumusan

PPSM 2040 turut menggariskan 5 matlamat strategik dan 10 objektif strategik dalam usaha menjadikan MM sebagai penguatkuasa tunggal yang versatil dengan imperatif operasinya berkisar kepada menjalinkan kerjasama dengan komuniti maritim bagi mewujudkan suasana maritim yang kondusif dan rasa aman sekali gus dapat mengurangkan risiko kehilangan nyawa dan harta benda di laut.
Adalah dijangkakan dalam tempoh ini MM akan dilengkapi dengan perjawatan dan sumber manusia aset udara, aset laut, sistem pengawasan, sistem pemerintahan kawalan dan perisikan yang dapat melaksanakan tugas penguatkuasaan carilamat, bantuan melawan kebakaran dan pencemaran maritim yang menyeluruh dan berkesan.
Dalam tempoh ini juga MM dijangka dapat mengekalkan sebanyak 116 kapal ronda iaitu 96 buah bersaiz sederhana dan 20 buah bersaiz besar. 228 bot saiz 20 meter ke bawah (95 bot pemintas, 133 RHIB/RIB) dan sebanyak 15 pesawat helikopter, 12 buah pesawat kepak kaku, sistem pengawasan perairan yang meliputi seluruh perairan negara yang juga merangkumi teknologi penggunaan satelit, sistem C4ISR yang lengkap berteraskan teknologi satelit. 34 unit stesen udara, pangkalan MM yang dilengkapi dengan kemudahan dan insfrastruktur terkini. Kekuatan sumber manusia untuk mengoperasikan aset-aset MM ialah dijangka berjumlah 9,414 orang menjelang tahun 2040.
Berdasarkan satistik kejayaan MM, dalam tempoh 6 bulan pertama 2011, sebanyak 8,135 kapal dan bot telah dibuat pemeriksaan dan dari jumlah berkenaan sebanyak 393 di antaranya telah ditahan di atas pelbagai kesalahan. Kejayaan menumpaskan 2 kumpulan perompak di selatan Johor pada bulan Mac lalu telah memberi impak cegah rintang yang melahirkan rasa konfiden oleh komuniti maritim setempat dan serantau.
Satu kelebihan juga kepada negara di mana di bawah peruntukan seksyen 17 akta maritim, ianya boleh dijadikan aset pertahanan jika sekiranya negara diistiharkan darurat, krisis khas atau perang. Optimis dengan kejayaan semasa, dinamika dan iltizam barisan pimpinan pengurusan yang berpengalaman dan profesional di arena maritim dan penguatkuasaan, PPSMM 2040 akan menjadi check of list dan penanda aras kecemerlangan Maritim Malaysia di masa hadapan. PERAJURIT

Eksesais Maritim Perkasa 2/2011

Sumber Utusan



BAGI menguji keupayaan dan kesiapsiagaannya, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) baru-baru ini telah mengadakan eksesais penguatkuasaan maritim di sekitar perairan Selat Melaka.

Eksesais Maritim Perkasa 2/2011 yang bermula 10 Disember hingga 16 Disember itu melibatkan kira-kira 500 pegawai dan pegawai penguat kuasanya serta 13 buah kapal peronda serta dua helikopter.

Eksesais yang diadakan di utara Selat Melaka dan Pulau Langkawi itu melalui Perak dan Pulau Jarak ke Lumut bertujuan mempamerkan elemen cegah rintang di Zon Maritim Malaysia di Wilayah Utara serta mempertingkatkan kecekapan aset sedia ada agensi tersebut.

Ia melibatkan kira-kira 13 kapal terdiri daripada empat kapal Wilayah Maritim Timur (WILTIM), lima dari Wilayah Maritim Utara (WILUTA), empat dari Wilayah Selatan (WILSEL). Antaranya ialah Kapal Maritim (KM) Langkawi, Amanah, Gagah, Marlin, Kimanis, Nyireh dan Siamil.

Turut digunakan ialah dua helikopter AS365 N3 Dauphin dari Cawangan Operasi Udara Maritim Malaysia selain penglibatan Cawangan Carilamat dan Bantuan Bencana, Cawangan Siasatan Jenayah Maritim, Pasukan Tindakan Khas, Sistem Pengawasan Laut (Swasla) dan Cawangan C3I.

Latihan itu turut disertai 13 penjawat awam bukan beruniform Maritim Malaysia bagi menilai sendiri tugas-tugas serta operasi di perairan sekali gus dapat memahami fungsi agensi itu.

Pelaksanaan Eksesais Maritim Perkasa 2/2011 dibahagikan kepada tiga fasa iaitu fasa pelabuhan pada 10 Disember, fasa laut (12 hingga 14 Disember) dan fasa pasca eksesais (15 Disember). Secara amnya, latihan itu melibatkan empat Kumpulan Tugas (KT) iaitu dua kumpulan kapal-kapal peronda, satu unit udara dan satu tim gempur Pasukan Tindakan Khas.

Latihan komunikasi

Dalam fasa latihan, pegawai dan anggota diberi pendedahan berkaitan taktikal komunikasi kapal, prosedur senggaraan dan tatacara penembakan meriam 40/70mm, latihan komunikasi dan pandu arah terang dan gelap, menguji tahap kecekapan operator dalam melaksanakan setiap pengendalian pergerakan taktikal yang melibatkan komunikasi antara kapal ke kapal.

Pegawai dan anak-anak kapal juga menguji keupayaan sistem persenjataan berat kapal dengan melakukan ujian penembakan meriam 40/70mm di perairan Lumut. Ia bagi memastikan setiap sistem komunikasi, jentera, sistem persenjataan kapal sentiasa berada dalam tahap siap siaga yang tinggi pada sebilang masa.

Pegawai dan pegawai penguat kuasa turut mengadakan latihan menggeledah serta tugas-tugas penguatkuasaan di laut.

Turut diuji ialah koordinasi latihan carilamat (Sarex), Index dan tadbir kawasan perairan (sector screen). Bagi unit udara pula, mereka diuji kemahiran winchex serta deck landing dan fast roping bersama tim gempur Pasukan Tindakan Khas.

Sementara itu, Timbalan Ketua Pengarah (Operasi), Laksamana Muda Datuk Ahmad Puzi Ab. Kahar berkata, latihan tersebut bagi meningkatkan aspek penggunaan aset-aset Maritim Malaysia dari wilayah maritim yang berbeza termasuk pesawat udara.

Beliau selaku Pengarah Eksesais tersebut memberitahu, latihan itu juga menilai keberkesanan sistem logistik merangkumi bantuan teknikal dan bekalan serta keberkesanan sistem komunikasi.

"Menerusi eksesais, ia dapat mempertingkatkan keupayaan khusus dalam melaksanakan evolusi di laut, kemahiran siasatan terutamanya pengumpulan bukti serta keberkesanan koordinasi dalam mengendalikan operasi carilamat.

"Selain itu, latihan tersebut juga memberi impak yang baik kepada ekonomi negara khususnya perdagangan antarabangsa kerana kita mahu menunjukkan kehadiran kita di perairan Selat Melaka dengan bukan sahaja kapal peronda, malah aset-aset lain termasuklah sistem kawalan laut.

"Dari segi tekniknya pula, kita dapat melihat bagaimana ketahanan aset yang dimiliki dapat melaksanakan tanggungjawab dan pelaksanaan tugas yang diberikan," ujarnya.

Tambah beliau, tugas penguatkuasaan maritim memberi kesan yang positif terhadap keselamatan perairan negara.

"Statistik dari 2006 hingga 2010 menunjukkan penurunan kes perlakuan jenayah di laut iaitu 47.22 peratus kepada 4.23 peratus sahaja pada tahun ini.

"Begitu juga dari segi hasil pula, sebanyak RM23.7 juta berjaya dikutip agensi ini menerusi denda, kompaun dan lelongan sepanjang tempoh yang sama," ujarnya.