Pages

Saturday, June 1, 2019

IRKUT: Reputasi Produk Rusia

Telah disiarkan dalam Majalah Perajurit edisi Jun 2019.

Oleh/Foto :Paklang Hamzah, Internet

Sebagai rakyat bagi sebuah negara yang memiliki sebilangan pesawat pejuang pelbagai peranan (MRCA) SU-MKM tentunya sangat berbangga kerana keupayaan dan keunggulan pesawat ini adalah sangat dikagumi terutamanya bagi rakyat Malaysia yang berkesempatan melihat sendiri kelincahan pesawat jenis ini ketika beraksi pada setiap dua tahun sekali dalam Pameran Aeroangkasa dan Maritim di Langkawi (LIMA) samada ianya dipandu oleh tim Russian Knight mau pun dari tim TUDM sendiri.  LIMA’19 juga buat pertama kalinya menampilkan Pesawat Tempur Ringan Yak-130 menguji keupayaan membuat persembahan aerobatik di depan khalayak.
Russian Knight
Ternyata keupayaan dan kelincahan mereka memukau sesiapa sahaja yang melihatnya.  Namun begitu, selain daripada pemain dan peminat-peminat pertahanan, tidak ramai dalam khalayak awam yang tahu di sebalik keunggulan dan kelincahan  SU-MKM dan Yak-130 ini berpencak di angkasa, siapa sebenarnya yang terlibat di dalam pengeluarannya.  Ianya tidak lain tidak bukan ialah sebuah kompeni dari Rusia iaitu Perbadanan IRKUT.

Perbadanan IRKUT telah ditubuhkan pada tahun 2002 yang mana pada mulanya ia hanya sebuah  Persatuan Pengeluaran Penerbangan Irkutst. Hari ini, perbadanan itu adalah sebuah organisasi perniagaan moden yang menyediakan kitaran kerja yang lengkap termasuk reka bentuk, jualan pembuatan dan sokongan selepas jualan produk penerbangan awam dan tentera.  Seterusnya pada bulan November 2006, Perbadanan IRKUT telah menjadi ahli Persatuan Pesawat Udara Rusia (UAC).
Bagi memaparkan fasiliti industri yang  berkembang maju  IRKUT  telah disahkan selaras dengan piawaian antarabangsa dengan menggunakan lebih daripada 14,000  profesional yang mahir.

Sehingga kini IRKUT telah berjaya melaksanakan program bagi pesawat pejuang (2 tempat duduk) pelbagai peranan untuk angkatan Aeroangkasa Rusia dan Tentera Laut Rusia, Angkatan Pertahanan Udara Kazakhstan dan SU-30MKI untuk Tentera Udara India, SU-30MKM untuk  Tentera Udara Diraja Malaysia dan SU-30MKI(A) untuk Tentera Udara Algeria. Semasa melaksanakan program ini, Perbadanan IRKUT telah memperoleh pengalaman kerjasama antarabangsa yang unik dalam pembangunan dan pembuatan produk penerbangan.


Buat pertama kalinya, industri penerbangan Rusia telah membangun dan mengeluarkan pesawat tempur pelbagai peranan yang sangat berkesan dengan sistem buatan asing yang meluas digabungkan ke dalam peralatan avionik. Pada masa ini, kerja-kerja yang bertujuan untuk pemodenan lanjut dan peningkatan keupayaan  pesawat tempurnya telah dijalankan.

Sebagai kontraktor utama, Perbadanan IRKUT  bersama-sama dengan FSUE' Rosoboronexport' dan Biro reka bentuk Sukhoi  telah berjaya melaksanakan program SU-MKI yang dilesenkan pengeluarannya di India iaitu di fasiliti pengeluaran Hindustan Aeronautics Limited (HALL).  Melaksanakan  program penambahbaikan utama dan komprehensif bagi Su-30MKI di India juga dijalankan. Teknologi saintifik terkini dan potensi kejuruteraan  Perbadanan IRKUT digabungkan bagi memastikan pembangunan produk penerbangan yang baharu dibina lebih canggih.

Pembangunan Pesawat Komersil

Menurut kontrak kerajaan yang ditandatangani untuk R&D, Perbadanan IRKUT sedang membangunkan keluarga pesawat single-aisle yang direka untuk pengangkutan penumpang di laluan udara domestik dan antarabangsa. Program utama industri penerbangan Rusia juga adalah pembangunan dan pembuatan pesawat udara single-aisle termaju dalam keluarga pesawat komersil MC-21.  Keluarga pesawat yang dimaksudkan terdiri daripada MC-21-300 (tempat duduk 160-211 pax) dan MC-21-200 (tempat duduk 130-165 pax) pengubahsuaian pesawat yang memaparkan tahap penyatuan yang tinggi.

Ciri-ciri pembezaan utama keluarga MC-21 adalah kos operasi yang rendah, prestasi alam sekitar yang tinggi, reka bentuk termaju, keselesaan tinggi untuk penumpang dan anak kapal, dan khidmat sokongan selepas jualan. Program ini dibangunkan dengan kerjasama antarabangsa secara meluas dengan penglibatan beberapa syarikat terkemuka antarabangsa di dalam pembangunan ini.

Perintah eksekutif Presiden Persekutuan Rusia No. 378-rp yang bertarikh 6 Jun 2010, menyatakan  bahawa Perbadanan IRKUT dilantik sebagai pelaksana tunggal kontrak kerajaan untuk pembangunan dan pensijilan bagi famili pesawat komersil MC-21.

Dari segi perkongsian pembangunan dengan syarikat pengeluar pesawat asing Irkutsk Aviation Plant telah menghasilkan komponen untuk keluarga Airbus A320 sejak tahun 2008.
Perbadanan RKUT adalah peneraju di dalam industri penerbangan Rusia, yang menganggarkan pengeluar pesawat Top-10 di dunia. Portfolio produk yang ditandatangani Perbadanan itu melebihi USD 19  bilion, yang kini terbesar dalam industri penerbangan Rusia.

Yak-130

Untuk menjalankan kerja-kerja  penyelidikan dan pembangunan (R&D), Perbadanan IRKUT juga telah menubuhkan sebuah Pusat Kejuruteraan yang dinamakan Yakovlev  yang merupakan anak syarikat  perusahaan  Biro  Reka Bentuk Yakovlev.
Kelibatnya di LIMA'19 memukau penonton
Biro Reka Bentuk Yakovlev telah membangunkan pesawat tempur dua tempat duduk Yak-130 sebagai platform  latihan juruterbang-juruterbang asas dan lanjutan di semua peringkat program latihan mereka. Ia juga boleh digunakan sebagai pesawat pejuang ringan dalam konflik tahap rendah.

Di antara ciri-ciri penting yang terdapat pada pesawat ini ialah peningkatan daya manuver dan termaju dari segi suite avionik jet pejuang, kebolehpercayaan yang tinggi dan mempunyai jangka hayat yang panjang. Mematuhi syarat-syarat yang ketat dari Angkatan Udara Rusia, Yak-130 memenuhi keperluan semasa dan sesuai dengan permintaan pelanggan asing.

Jet tempur Yak-130 ini menampilkan susun atur aerodinamik dan prestasi penerbangan subsonik yang serupa dengan jet pejuang moden.  Ianya dapat menyesuaikan dengan latihan tempur sebenar dan penggunaan simulasi sistem pertahanan diri  dengan persenjataan udara ke udara /udara ke bumi. Mod latihan tempur membolehkan ianya melatih juruterbang tanpa perlu  membawa senjata yang sebenar.  Unit kawalan bersepadu komputer dan simulator merupakan elemen utama dalam merangka sistem latihan penerbangan dan  misi.

Yak-130 boleh membawa sehingga 3000kg beban tempur di sembilan hardpoint  seperti roket, gun, misil, bom berpandu dan lain-lain. Juga boleh dilengkapi secara pilihan dengan penjejak laser, stesen optronik, di atas kompleks pertahanan modular, radar udara, serta dengan senjata buatan asing selepas kerja R & D yang dibiayai pelanggan.

Ciri-ciri khas pesawat ini  ialah cekap beroperasi dalam skop penerbangan yang luas kerana kesempurnaan aerodinamik, pergerakan yang cemerlang, keupayaan terbang tinggi semasa serangan, pendakian kadar tinggi, tujahan tinggi pada nisbah berat badan dan karakteristik cemerlang semasa berlepas dan mendarat.

Mempunyai konfigurasi aerodinamik yang sempurna, Yak-130 adalah monoplane sayap sederhana dengan kelebihan alat angkat tinggi dan udara terbuka pada tulang belakang memastikan penerbangan yang mantap dapat dikawal sehingga 35-deg. sudut serangan. Pesawat ini  juga dilengkapi dengan gear pendaratan roda tiga yang boleh ditarik balik.
Pesawat ini dikuasakan oleh dua enjin pintasan turbojet Al-222-25, masing-masing diberi pada 2,500kg tujahan. Nisbah tujahan kepada berat yang tinggi memastikan beban G semasa manuver kekal tinggi dan karakteristik pelepasan yang mengkagumkan.

Penutup lubang udara khusus diaktifkan apabila pesawat beroperasi dari lapangan terbang yang tidak berturap untuk megelakkan dari menyedut objek asing ke dalam enjin semasa berlepas dan mendarat. Jika berlaku kecemasan dalam operasi autonomi di lapangan terbang terpencil, Unit kuasa bantuan udara TA-14-130 memastikan ianya boleh dihidupkan.

Sistem kawalan penerbangan bersepadu melaksanakan fungsi sistem kawalan automatik dan sistem aktif keselamatan penerbangan. Sistem kawalan penerbangan bersepadu mempunyai mod pengaturcaraan semula, yang membolehkan mengubah karakteristik  kestabilan dan kawalan pesawat.

Peralatan avionik digital bersepadu mempunyai senibina terbuka dan boleh meluaskan skop fungsi dengan pemasangan komponen baharu.  Setiap kabin menempatkan kerusi lonjakan dengan keupayaan meluap kanopi untuk memastikan pemandu dan pembantu dapat menyelamatkan diri dengan selamat  semasa kecemasan.

Spesifikasi Asas Yak 130

Dimensi - Panjang 11.49m, Tinggi 4.64m, Wing Span 9.86m, Wing area 23.5 sq.m, Wheelbase 3.94m,Wheel track 2.53m.
Enjin- Tujahan maksima 2x 2500kg,
Berat- Berlepas dengan muatan maksima 10290kg,
Kapasiti Fuel- Tangki Dalam 1700kg, Tangki Luar 2x450kg.
Muatan tempur maksima 3,000kg.
Karakteristik Penerbangan – Kelajuan maksima sebenar 1060km/h, Maksima mach no. Mach 0.93, Sudut serangan maksima 35 deg, Had muatan operational  +8/-3g, Ketinggian maksima penerbangan12500m, Durasi penerbangan maksima 3.0h, Larian berlepas 550m, Luncur mendarat 750m, Kelajuan berlepas 210km/h, kelajuan mendarat 190km/h.

Pesawat ini telah dikendalikan oleh Angkatan Udara Rusia dan kontrak untuk membekalkan Yak-130 kepada Angkatan Udara negara-negara lain telah pun ditandatangani.  Baru-baru ini, IRKUT memulakan pembuatan siri Yak-130 dengan penggunaan teknologi digital moden di Irkutsk Aviation Plant.

Su-30SME

Berdasarkan ciri-ciri unggul dan terkenal dalam kalangan famili Sukhoi, Su-30SME sebagai pesawat pejuang pelbagai peranan mampu melakukan pelbagai misi tempur seperti menembak ancaman udara di ruang terbuka dan berlatarkan bumi seperti sasaran di permukaan bumi dan laut  pada waktu siang dan malam serta sebarang keadaan cuaca.
Pesawat ini boleh memusnahkan komponen infrastruktur musuh yang dilindungi oleh aset pertahanan udara serta melaksanakan tugas pengawasan dan peninjauan yang jauh dari pangkalan  di samping digunakan untuk latihan sebenar pemanduan jet  pejuang.

Konfigurasi aerodinamik bersepadu Su-30SME, digabungkan dengan sistem tujahan vektorin, telah menghasilkan kebolehlaksanaan yang sempurna serta ciri pelepasan dan pendaratan yang tinggi. Pesawat ini mampu melaksanakan beberapa gerakan manuver untuk mendominasi serangan dogfight dan melancarkan serangan peluru berpandu. Dikonfigurasikan dengan dua orang krew dapat meningkatkan keupayaan tempur melalui pengagihan beban kerja di antara mereka.

Canards turut dipasang bagi  memastikan penerbangan yang stabil pada posisi serangan altitut tinggi.  Loji kuasa menggabungkan dua enjin jet turbo AL-31FP secara pintasan dengan tujahan 25000-kgf selepas pembakaran memastikan kelajuan 1.7M semasa penerbangan mendatar. Rizab bahan api yang besar, bersama-sama dengan keupayaan mengisi bahan bakar dalam penerbangan, memberi kelebihan untuk bertahan lebih lama dalam pertempuran.

Beban tempur keseluruhan Su-30SME berjumlah 8000kg dipasang pada dua belas hardpoint. Pesawat ini mampu menggunakan pelbagai jenis senjata api samada yang berpandu atau gabungan senjata yang tidak berpandu yang terdiri daripada misil jarak dekat dan sederhana udara ke udara dengan infra merah dan sistem radar homing, TV udara ke permukaan sistem laser berpandu, misil anti kapal dan anti radar, bom udara berpandu/tidak berpandu dan roket yang tidak berpandu.  Juga dilengkapi dengan senjata binaan dalam.

Peralatan avionik terdiri daripada beberapa komponen generasi baru termasuk Airborne radar, Sistem navigasi dan penglihatan optronic, topi keledar paparan LCD warna, Global Positioning system (GLONASS/NAVSTAR. Antara peranti-peranti lain yang juga boleh dipasang  ialah TV guided system, IR laser sighting station, Navigation IR forward looking system dan Active jamming station.

Antara karakteristik asas Su-30SME ialah berat semasa pelepasan -26090kg, Berat khusus muatan bahan bakar – 5270kg. Jarak maksima penerbangan 1280km dekat dengan bumi,  3000km pada ketinggian penerbangan biasa, 5600km pengisian bahan bakar di udara, jarak minima untuk larian pelepasan ialah 570m, jarak larian untuk mendarat dengan mengheret paracut ialah 690m.  Kelajuan di udara berhampiran bumi ialah 1320km/j, kelajuan maksima pada ketinggian maksima ialah 1.75 march no.  Muatan maksima operasional ialah 9.0g manakala service ceiling ialah 16100m, dimensi panjang 21.9m, wing span 14.7m dan ketinggian 6.4m.